Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Zenith - erfarenheter

Diskussion i 'Diskussion' startad av fredrikb, 30 september 2013.

1. fredrikb
    Trådstartare

fredrikb Stadsbo

Tjena

Någon här som har hands-on erfarenhet av Zeniths moderna modeller? Halkade in på dem på nätet och blev helt betagen i El Primero 36600 vph:

Den senare tror jag heter "Captain".

Är de lika fina i verkligheten?

henk von helvete och Rivalen gillar detta.
  2. JayJay

JayJay Biskop

Jag har inte mer erfarenhet än att jag klämt i butik. Min uppfattning är att de är betydligt bättre irl än på bild. Fantastisk byggkvalite och finish. Skadar ju inte att det handlar om en anrik tillverkare. Andrahandsvärdet är väl dock lite si och så.

3. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Jag skulle vilja påstå att Zenith håller grymt hög kvalitet på sina moderna klockor. Har tyvärr inte sett någon av dessa med blå tavla IRL men motsvarande Primero med svart tavla har jag provat och vilken grymt trevlig klocka! Satt skit bra och själva känslan kändes riktigt bra. Kan tyvärr inte säga så mycket om urverk osv. då jag inte läst på eller haft möjlighet att prova klockan under längre tid.

4. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag har haft en som jag tyckte var riktigt bra. Skön kvalitet och riktigt snygg. Det egentligen enda skälet till att jag flippade den var att den var lite för dressad för min smak. Men i övrigt var det en kanonklocka.

ImageUploadedByTapatalk1380566993.455543.jpg

par gillar detta.
  5. fredrikb
    Trådstartare

fredrikb Stadsbo

Tjusig! Minns du vad det rörde sig om för pengar?

6. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Har spanat ett tag på vit tavlade El Primero rainbow, är det inte någon på forumet som sålde en sådan för ett tag sen?

7. Singular har/har haft en iallafall...

8. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köpte en Zenith Pilot Big Date Special för en månad sen.. Kunde inte ha varit nöjdare med hur den sitter på armen och över kvalitén som jag hittills upplevt..

PIC, Rozzy, vonhall och 3 andra gillar detta.
  9. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Tror jag kommer ihåg det också.. någon aning om det finns någon kvar på forumet? Dem går för riktigt rimlig peng på chrono24 har jag sett..

10. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Kommer inte riktigt ihåg, men den var i praktiken i nyskick. Tror runt 30k var vad jag betalade.

Om du ska köpa nytt så skulle jag rekommendera att kolla runt ordentligt och pruta på plats hos AD. Känns inte som ett stekhett märke att betala listpris för... ;)

11. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag köpte min via AD i Spanien www.manzanaresjoyero.com, super bra service och leverans på 1 dag, även villiga att diskutera pris vilket ligger bra under Sveriges enda AD för Zenith (Nymans). Kan ta mer på PM om du är intresserad..

12. fredrikb
    Trådstartare

fredrikb Stadsbo

Hade väl egentligen tänkt snoka upp ett begagnat ex, men om du är villig att dela med dig av din erfarenhet så gärna!

13. M021

M021 Friends of KS

En av mina favoriter, lunchade med en av mina vänner som jobbar med klockor, och vips hade jag med mig denna hem, inte exakt vad du visar/på jakt efter men El Primeron är enligt mig en "underdog" som inte så ofta blir nämnd, fint urverk, inte för intet en modifikation av detta satt i Daytonan till början på 00' talet,

Kör säger jag!

Spencer, daviden, leben och 1 annan gillar detta.
  14. Jomppe

Jomppe Bonde

Från:
    Knivsta
    Sjukt fina klockor som jag också börjat snegla på. Blir det köp vill jag se en review!

15. Uffe

Uffe Biskop

Här! Får hjärtat att le varje gång jag ser den :)

16. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Haft ögonen på både 38mm och 42mm en tid med 36.000vph.

Layouten på tavlan är bättre balanserad på den lilla boeten, men 42mm är i många fall en bättre storlek (imho)

Kvalitén finns ingen anledning att fundera över, är mycket bra klockor.

Köp! (Vill du slå på stort, kör på striking 10:th)

17. leben

leben El Patrón

Jag hade den här ett tag. Riktigt trevlig.

18. Det där är nog den minst fula Deafyn jag sett :confused:

19. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har denna Elite Port Royal V Rectangular.
    När min urmakare servade klockan berömde han den för urverkets och klockans byggkvalitet.
    Jag anser också att den håller mycket hög nivå.

bartoldous och yonsson gillar detta.
  20. leben

leben El Patrón

Ja det fanns en del utflippade Defyer runt 500 tkr....

21. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Zenith är riktigt fint.

I de flesta sitter det klassiska urverker El Primero som dock uppdateras/moddas för olika modeller.

En välkänt beprövat verk. Dock så har jag för mig servicekostnaderna är ganska höga på det.

De har även "Elite"verket vilket är beprövat och bra, finns i deras lite mer simplare klockor utan komplikationer som t.ex kronograf.

Min favorit, som jag gärna hade ägt är El primero striking 10th

Tyvärr var denna limited edition och tillverkas inte för närvarande. AD-priset var ca 82'.

Kronograf som mäter 1/10 av sekunden.

Tyvärr hade Zenith en riktig dipp och några olika byten av chefer vilket lett till många olika designspråk.

Numer är man inriktade på det lite mer klassisk design, som man tidigare haft. Vilket jag tycker är bra.

Som sagt, tror jag du kan hitta riktigt fina Zenith begagnade till kanonpriser. Ganska mycket bang for the buck med tanke på vad man får.

Lycka till!

22. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Vill gärna äga en El Primero pga av att det är klockhistoria. Sedan är Zenith väldigt fladdriga designmässigt. Från klockor som ser ut som sönderslagna boxare, till skitsnygga stilrena. Själv letar jag regelbundet efter en sådan här, men hittar inte. Jag lånar JEs bild.

par gillar detta.
  23. MJ24

MJ24 Friends of KS

Har varit och ryckt på Zenith i butik och provat, men inte köpt. Andrahandsvärdet väl inte det bästa, men urverk (El Primiero) är erkänt ett mycket bra verk.
    Hittar du en modell lätt begagnad,kan du få mycket klocka för pengarna!

24. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Där har vi den! Riktigt fina dem där! Nöjd med den? Om du någon gång vill sälja så bara höra av dig ;)

25. Uffe

Uffe Biskop

Jag är otroligt nöjd. Det är nästan så jag börjar tro att det är en keeper som har landat. Men å andra sidan har jag lärt mig vid det här laget att aldrig kalla en enda klocka jag har för keeper ;)
    Ha det fint!

bartoldous, Rivalen och vikgul gillar detta.
  26. TheSnowEater

TheSnowEater Torpare

Ursäkta om jag väcker denna tråd till liv igen men en fundering har väckts hos mig.

Jag är intresserad att veta om någon har uppgifter på vad servicekostnaden ligger på hos Zeniths chronografverk (utan ytterligare komplikationer)? Jag tycker klockorna är väldigt intressanta och kanske skulle vara något för framtiden men servicekostnaderna är lätta att missa.

27. Isodor

Från:
    sthlm
    The SnowEater :

www.nymansur.se

Kika under service, välj sedan Zenith och så ser du vilket verk och kostnad.

De är rätt dyra att serva.

28. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Är i grund och botten positiv till Zenith men är tveksam till överlappande sub dials som i översta exemplen. Ger intrycket av att man gjort en alldeles för stor boett och tavla för verkets design.

Sen som en bisak undrar jag om någon kan förklara grejen med namnet "El Primero". Jag fattar att verket lanserades som första automatiska kronografen men varför på spanska? Vad har Zenith med spanien att göra? Hade det lika gärna kunnat heta "Das Erste" och var det bara ett försök att låta lite coola eller? Isf tycker jag det känns en aning lamt.

29. TheSnowEater

TheSnowEater Torpare

Tack för länken men tyvärr hittar jag inte Zenith under serviceprislistan. Därav uppdateringen av denna tråd.;)
    Kanske ligger det unde någon annan flik?

30. Isodor

Från:
    sthlm
    Riktigt lustigt! Den fanns där för ca 2 månader sedan. Kollade Krons också, även borta där.

Hmm.

Slå en signal och kolla med dem? Det hade jag gjort isf.

Annars hör av dig till Zenith och fråga dem var man kan få service och pris.

Lycka till!

TheSnowEater gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield