• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äldre hangtags (Många bilder)

Carlton

Cartier
Tänkte dela med mig av något som nyss hände hos min lokala urmakare. Klampade in för att få hjälp med något gällande mina egna klockor samt för gott tugg över en kopp kaffe. När vi satt där och pratade om allt möjligt så tog han fram en stor kasse innehållandes hangtags. Det var inga moderna hangtags utan dessa var från den tiden då hans far ägde affären. Svårt att avgöra just årtalen men antar att de är från 50,60 och 70-tal, men detta har säkert någon annan bättre koll på.

Tyckte det var extra kul att få se dessa då de flesta hade referens- och serienummer samt pris skrivna på baksidan. Som ni kan se i någon av bilderna nedan så kunde man på den tiden slå till på en IWC ref 596 för 312kr, coolt!

Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på bilderna.

Börjar med en 'guldpläterad' Eterna tag, fångade verkligen ögat med tanke på den röda brytningen mot guldet.
IMG_0769.JPG



Nästa tag var en Svalan, fanns några olika modeller från just Svalan men denna gillade jag mest, riktigt välgjord, kändes och såg nästan ut som att vara i tyg.
IMG_0770.JPG



Next up, Roamer. Även denna kändes välgjord och som ni kan se stoltserade de med vattentäthet.
IMG_0771.JPG



Han hade även lite Junghans tags, han berättade att hans far sålde en hel del väckarklockor under sina dagar.

IMG_0772.JPG


Nästa är en hangtag tillhörandes märket Zenith, även denna var 'guldpläterad', allt för att fånga uppmärksamhet antar jag.
IMG_0773.JPG



Omega hade inte lika skrytiga tags men det har ju gått ganska bra för dem ändå.. :D
IMG_0774.JPG



International Watch Company (IWC) tags. De var lite utstickande med tanke på att de var små relativt många av de andra märkenas tags. Som jag nämnde tidigare kunde man alltså köpa en ref 596 för 312kr på den tiden.
IMG_0775.JPG
IMG_0776.JPG



En Perfecta hangtag.
IMG_0777.JPG



Nästa tag på tur var en Enicar. Även de, likt Omega, tillämpade "less is more" principen verkar det som.
IMG_0778.JPG



Hangtag till en Zodiac klocka med ett värde av 257kr.
IMG_0779.JPG



Oris gjorde rejäla grejer även på den tiden av tagen att döma.
IMG_0780.JPG



Några Tissot tags. Tydligen var den rosa tagen till damuren och en motsvarande fast i annan färg gavs till herrklockorna av Visodate modellen. På bilden under denna syns vad som stod på baksidan av Tissot Seastar tagen. Var garanterat säljande på den tiden.
IMG_0784.JPG


IMG_0768.JPG
 

Carlton

Cartier
Avslutningsvis vill jag visa upp en Revue klocka med hangtag. Tyvärr stämmer inte serienummer överens mellan klocka och tag men ändå kul att det är rätt modell osv. Är det någon som skulle vara intresserad av tags från något märke eller bara vill ha för att det är kul kanske jag kan ordna det.

Härlig klocka minst sagt!
IMG_0793.JPG


IMG_0794.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack, riktigt trevligt inlägg! :) Nu vet jag ju inte hur många år som skiljer mellan tagsen, men lite skillnad mot dagens priser ifall en IWC bara var 21% dyrare än en Zodiac.
 

Carlton

Cartier
Kul att se dessa fina tags, tack för att du delar med dig! Är Revue klockan NOS?


Jag vet faktiskt inte, tror att martinhook kan svara på den frågan. Den är onekligen i ett fint skick men vågar inte säga om den är NOS eller ej.

Fick den av honom, urmakaren alltså, som tack för hjälpen med lite annat. Tänk om man kände och kunde hjälpa fler urmakare och få samma belöning haha ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte, tror att martinhook kan svara på den frågan. Den är onekligen i ett fint skick men vågar inte säga om den är NOS eller ej.

Fick den av honom, urmakaren alltså, som tack för hjälpen med lite annat. Tänk om man kände och kunde hjälpa fler urmakare och få samma belöning haha ;)
Ingen dålig present, riktigt fin!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte, tror att martinhook kan svara på den frågan. Den är onekligen i ett fint skick men vågar inte säga om den är NOS eller ej.

Fick den av honom, urmakaren alltså, som tack för hjälpen med lite annat. Tänk om man kände och kunde hjälpa fler urmakare och få samma belöning haha ;)
Kul! Tack för ett trevligt inlägg :)
 

Jonte73

Audemars
Var tvungen att skaffa mig en till frugans seastar.
Tack Carlton för att du tog dig tid.

Tycker det blev roligt iaf, passa på att skratta nu man vet aldrig när det blir roligt igen :)
image.jpg
image.jpg
 
Topp