• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu ett trist rån...

KenKun

Patek
2-Faktor
Lägger man ut på Blocket (vilket händer endast i de fall jag ska sälja hemelektronik och annat lite större och tyngre som jag inte pallar posta alt. bilar) så kan man ju lägga ut ett "falskt" telefonnummer för en 20'a extra tror jag det är. Numret blir kopplat till ditt riktiga telefonnummer och fejknumret upphör att gälla då du tar bort annonsen. Detta är om man nu prompt ska ha telefonnummer i annonsen och inte vill fippla med kontantkort, andra telefoner etc.

Att göra säkra affärer när det gäller dyra klockor är ingen raketforskning - även vi som jobbar som poliser gör affärer på samma sätt som vilken sund person helst - dvs möts upp där det är mycket folk (vittnen/brottsförebyggande) kameror helst då människor inte är att lita på i allmänhet samt ser till att ha en säker betalningsmetod som går att direkt bekräfta såsom Swish.

Själv har jag gjort affärer F2F med en rad olika skummisar, i mörka portar (@KenKun ;-)) sent på kvällen osv men allt handlar om sunt förnuft, hur mycket man vågar lita på motparten (efter t ex telefonsamtal, personlighetsbedömning, bedömning av den egna förmågan att hantera ev. situationer, hur snabbt man vill göra affär etc).

Men för extra säkerhets skull numera så försöker jag alltid göra affär genom Klocksnack och då köpare/säljare med bra omdömen så slipper jag oroa mig, även om det ibland kan löna sig rent ekonomiskt att sälja/köpa på Blocket istället när det gäller klockor.
Haha, du såg inte heller direkt ut som en korggosse ;)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Bra att Blocket samarbetar. Förjävligt det här. Snackade med en kompis häromdagen som var intresserad av en guldklocka men rånrisken gör honom tveksam. Men förlåt, Sverige är ju tryggare än någonsin - det har media sagt. :-(
 

adress

Friends of KS
Säljer ofta via blocket. Dock vissa regler. Jag använder kontantkort om jag har telefonnumret synligt (oftast ej dock, endast på billigare varor), personen som är intresserad måste ha ett reggat nr, möts hos en ad med videoinspelning, Tar med en polare på som är väktare så han håller alltid koll från avstånd. Endast Swishbetalning, klockan lämnas över efter betalning är mottagen och registrerad på mitt konto.
AD med videoinspelning och väktare..... Vad kostar det köpet att genomföra ? :pirate:
 

Oli

Omega
2-Faktor
Vilka ADs tycker att det är ok att man gör denna typ av affärer hos dem då? Rob E tycker till exempel inte att det är ok...
Har aldrig någonsin varit ett problem för mig här i Gbg, frågar alltid personalen om det är okej innan.
Blir alltid bemött med ett leende och "självklart kan du göra det."

Sen är jag stockholmare själv och måste säga att jag inte blir förvånad om dom säger nej i Sthlm. Vi kan vara dryga som få!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har aldrig någonsin varit ett problem för mig här i Gbg, frågar alltid personalen om det är okej innan.
Blir alltid bemött med ett leende och "självklart kan du göra det."

Sen är jag stockholmare själv och måste säga att jag inte blir förvånad om dom säger nej i Sthlm. Vi kan vara dryga som få!
Minns inte motiveringen, @ROB-1832 får gärna påminna oss igen :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Har aldrig någonsin varit ett problem för mig här i Gbg, frågar alltid personalen om det är okej innan.
Blir alltid bemött med ett leende och "självklart kan du göra det."

Sen är jag stockholmare själv och måste säga att jag inte blir förvånad om dom säger nej i Sthlm. Vi kan vara dryga som få!

Tycker självklart att det inte är ok.
Annars drar man till sig folk som tar upp båda tid och utrymme, som kunder egentligen skall ha. Dessutom misstänker jag att det blir frågor över till butikspersonalen som tex. - Är den korrekt? Vad tycker du om boetten? Etc.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Tycker självklart att det inte är ok.
Annars drar man till sig folk som tar upp båda tid och utrymme, som kunderna ev. egentligen skall ha. Dessutom misstänker jag att det blir frågor över till butikspersonalen som tex. - Är den korrekt? Vad tycker du om boetten? Etc.
Det är så klart upp till ADn själv. Men om dom är ok med det och man inte stör varken kunder eller personal så why not? Dom kan ju även tjäna på det ifall personen som ska köpa vill ha äkthetsintyg, brukar ofta kosta.

Talar bara från egen erfarenhet, och dit jag går så är det helt okej för dem att man gör ev affär där. Kanske är från person till person dock, dom har tjänat en hel del pengar på mig under åren.
 

Amme

Cartier
Säljer inte så mycket saker över internet - men de gånger jag gjort det så är det med swish och sedan postar jag paketet.
Nu har bilden i artikeln säkert inget med händelsen att göra men lycka till och sälja en Yachtmaster för över 100 loppor och be om att få skicka efter att du fått pengarna swishat :)
 

Zose

Omega
2-Faktor
Problemet är inte det här enskilda fallet. Problemet är att det finns människor som tycker det är ok att ta saker från andra när det passar dem.
Såsom samhället är på väg just nu så går det nog snart inte längre att bära klockor som sticker ut från mängden, exempelvis gulddinkor, utan att det är en potentiell risk att bli rånad. Verkligen tragiskt!
 
P

Philippe Stern

Guest
Kolla nyheterna om några dagar. Djungeltrumman bland vissa som vet skvallrar om att allt inte riktigt gått till som det påstås i artikeln.
Väldigt intressant inlägg. Vad säger djungeltrummorna? Du menar väl för fan inte Flashback, hoppas jag. Det är ju nästan öppen psykavdelning på de där människorna.
Då Fantomen frågar svarar man (Gammalt djungelordspråk)
 
Senast redigerad av en moderator:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kan förstås inte gå in på vem som sagt något men i korthet så är tydligen sättet brottet ska ha begåtts på mycket märkligt och det finns en del andra svårförklarliga omständigheter.

Jaha, finns såklart incitament för att begå bedrägeri om det kan genererar stora summor (hyfsat iaf).
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Dagens kvp...
image.jpg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Lägger man ut på Blocket (vilket händer endast i de fall jag ska sälja hemelektronik och annat lite större och tyngre som jag inte pallar posta alt. bilar) så kan man ju lägga ut ett "falskt" telefonnummer för en 20'a extra tror jag det är. Numret blir kopplat till ditt riktiga telefonnummer och fejknumret upphör att gälla då du tar bort annonsen. Detta är om man nu prompt ska ha telefonnummer i annonsen och inte vill fippla med kontantkort, andra telefoner etc.

Att göra säkra affärer när det gäller dyra klockor är ingen raketforskning - även vi som jobbar som poliser gör affärer på samma sätt som vilken sund person helst - dvs möts upp där det är mycket folk (vittnen/brottsförebyggande) kameror helst då människor inte är att lita på i allmänhet samt ser till att ha en säker betalningsmetod som går att direkt bekräfta såsom Swish.

Själv har jag gjort affärer F2F med en rad olika skummisar, i mörka portar (@KenKun ;-)) sent på kvällen osv men allt handlar om sunt förnuft, hur mycket man vågar lita på motparten (efter t ex telefonsamtal, personlighetsbedömning, bedömning av den egna förmågan att hantera ev. situationer, hur snabbt man vill göra affär etc).
(Sen brukar jag oftast kräva legitimation och fullständiga kontaktuppgifter som jag bekräftar via Ratsit eller dylikt innan jag t ex ska köpa en begagnad bil eller annat dyrare, som kanske kort därefter visar sig vara paj eller fake t ex en klocka. När det är dags för att legitimera mig själv under samma affär så har jag en förhoppning om att det jag själv brukar visa upp i legitimationshandling har en viss avskräckande effekt :) )

Men för extra säkerhets skull numera så försöker jag alltid göra affär genom Klocksnack och då köpare/säljare med bra omdömen så slipper jag oroa mig, även om det ibland kan löna sig rent ekonomiskt att sälja/köpa på Blocket istället när det gäller klockor.

Tack för bra tips i detta inlägg. Undviker blocket men det händer. Speciellt när det är annat än klockor som skall avyttras.
 
Topp