• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen! (Zenith El Primero!)

carlanton

Audemars
daviden skrev:
Kan ägarna berätta mer om dem?
Gillar dem verkligen!

Urverket, Zenith cal. 405, är ett högfrekvent (36000 vph istället för 28000) automatiskt kolumnhjulskronografverk med flyback. På grund av den högre frekvensen klarar den av att mäta ned till en tiondels sekund. Den är ändå tunn och helt tyst, till skillnad från vanliga valjouxbaserade kronografer. Gångreserven ska vara runt 55 timmar och den går att dra upp manuellt om man så vill. Kort sagt är det ett av världens finaste kronografverk. Boetten och länken är helt mattborstade (inte blästrade som ex. Sinn) och tavlan är också helt matt för att undvika reflexer i cockpit. Tät till 100 m utan skruvad krona. Riktigt cool och toolig. Jag vet inte om siffran stämmer, men den ska ha tillverkats i 3000 ex på länk, 2000 ex med läderband och 3000 svartvita ex. Alltså en ganska begränsad tillverkning.

Dessutom ligger de bra i pris jämfört med andra moderna automatiska kronografer med in house-verk. Jag tänkte ju köpa en Rolex, men nu hat jag ju råd med en Sinn EZM också!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
carlanton skrev:
daviden skrev:
Kan ägarna berätta mer om dem?
Gillar dem verkligen!

Urverket, Zenith cal. 405, är ett högfrekvent (36000 vph istället för 28000) automatiskt kolumnhjulskronografverk med flyback. På grund av den högre frekvensen klarar den av att mäta ned till en tiondels sekund. Den är ändå tunn och helt tyst, till skillnad från vanliga valjouxbaserade kronografer. Gångreserven ska vara runt 55 timmar och den går att dra upp manuellt om man så vill. Kort sagt är det ett av världens finaste kronografverk. Boetten och länken är helt mattborstade (inte blästrade som ex. Sinn) och tavlan är också helt matt för att undvika reflexer i cockpit. Tät till 100 m utan skruvad krona. Riktigt cool och toolig. Jag vet inte om siffran stämmer, men den ska ha tillverkats i 3000 ex på länk, 2000 ex med läderband och 3000 svartvita ex. Alltså en ganska begränsad tillverkning.

Dessutom ligger de bra i pris jämfört med andra moderna automatiska kronografer med in house-verk. Jag tänkte ju köpa en Rolex, men nu hat jag ju råd med en Sinn EZM också!
Låter helt kalas. Blir lite småsugen...
 

vekktah

Cartier
den har varit graal för mig till och från också. Har haft en del kontakt med säljare och hade ägt en om inte säljaren den gången plötsligt slutade svara på mail. Stort grattis. Den där klockan ser inte ut som någon annan, galet cool. Har hört från en som haft ett par att länken (som du skriver) är i en egen division.
 

emilarne

Cartier
Ta väl hand om pärlan! Jag tog ditt tips och reggade mig här trots allt... Kul att du noterade länkens förträfflighet, det är kanske det bästa med klockan förutom .405 :an
 

carlanton

Audemars
emilarne skrev:
Ta väl hand om pärlan! Jag tog ditt tips och reggade mig här trots allt... Kul att du noterade länkens förträfflighet, det är kanske det bästa med klockan förutom .405 :an

Den är dock lite fel längdmässigt, för kort som den var och för lång med halvlänken som följde med. Nu börjar jakten efter en till halvlänk! Fast det är nog lättare att lyfta lite vikter istället.
 

carlanton

Audemars
Bara lite kul referensmaterial:

c2rkn.jpg

51txmh.jpg

2w2ik44.jpg

sdhb9x.jpg
 
Topp