• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det ok med klockarmband i alligator, krokodil osv?

Arcticreef

Silver
Som bekant är skinn o pälsindustrin långt från främmande för djurplågeri på en ganska avancerad nivå. Dessutom finns det konstgjorda material (se tex Rubberb) som är hur snygga som helst och som ur ett etiskt perspektiv är helt ok.

vad säger ni? Bör man avstå från att köpa produkter från päls/skinn industrin?

Som bekant är skinn o pälsindustrin långt från främmande för djurplågeri på en ganska avancerad nivå. Dessutom finns det konstgjorda material (se tex Rubberb) som är hur snygga som helst och som ur ett etiskt perspektiv är helt ok.

vad säger ni? Bör man avstå från att köpa produkter från päls/skinn industrin?
Viktig fråga. När det gäller etablerade märken köper de bara sina alligatorband från godkända farmer i USA, t. ex. Panerai. Hur det ser ut när det kommer till skinn så vet jag inte, men absolut något man ska fråga om när man köper.

Laddad fråga vars möjliga svar provocerar i någon riktning.
Min ståndpunkt - alligator och skinn köper jag helt utan betänkligheter.
Den dagen något är utrotningshotat eller det framkommer att något är direkt felaktigt så ska jag tänka om.
Kommer jag med det jag vet nu tänka om i skrivande stund enbart för att inte trampa någon på tårna - nej.

Edit: stavar som en kratta.

Senast ändrad:
Inte beredd att bojkotta en hel industri för att förkastliga saker förekommer. Då ryker även animaliska produkter i största allmänhet, följt av en hel rad tillverkningsindustrier där folk i tredje världen behandlas illa osv. Blir inte mycket kvar. Jag tar mitt ansvar genom att rösta på politiker som i sin tur har ansvaret att sätta regler för ekonomin och system för att upprätthålla dessa. Dock är jag beredd att bojkotta individuella bolag som beter sig illa, det känns mer praktiskt rimligt.

Vad är den moraliska principskillnaden mot djur som föds upp bara för köttets skull?

Materlal kan ju också diskuteras, guld, tantal och tenn (tenn finns i brons) har definierats som konfliktmineral av EU.

Dessa mineral utvinns till viss del i konfliktdrabbade områden. Ett problem med detta har varit att pengar från utvinningen används av lokala krigsherrar och grupperingar för att finansiera väpnade konflikter. Det förekommer också att utvinningen av dessa mineral sker under fruktansvärda förhållanden för människor i områdena med tvångsarbete, tvångsförflyttningar och andra brott mot mänskliga rättigheter.

EU har beslutat om att införa en ny lagstiftning för att främja ansvarsfulla inköp av mineral hos importörer, kallad EU:s konfliktmineralförordning (the Conflict Minerals Regulation). Lagstiftningen syftar till att importörer av 3TG-mineral ska ha en ansvarsfull anskaffning av dessa samt till att öka spårbarheten i leverantörsledet. Förordningen bygger till stor del på OECD:s riktlinjer om tillbörlig aktsamhets i leverantörskedjan Tanken är att bryta länken mellan konflikter och illegal brytning av mineral samt att sätta stopp för missförhållanden och brott mot mänskliga rättigheter.

Fysiska eller juridiska personer som importerar tenn, volfram, tantal och guld och som överstiger vissa tröskelvärden ska följa de regler som anges i förordningen. Förordningen trädde i kraft den 17 maj 2017 och börjar tillämpas på import av dessa mineral efter den 1 januari 2021.

Källa: Konfliktmineral (sgu.se)

Sen finns ju även frågan om diamanter/ädelstenar.

Materlal kan ju också diskuteras, guld, tantal och tenn (tenn finns i brons) har definierats som konfliktmineral av EU.

Dessa mineral utvinns till viss del i konfliktdrabbade områden. Ett problem med detta har varit att pengar från utvinningen används av lokala krigsherrar och grupperingar för att finansiera väpnade konflikter. Det förekommer också att utvinningen av dessa mineral sker under fruktansvärda förhållanden för människor i områdena med tvångsarbete, tvångsförflyttningar och andra brott mot mänskliga rättigheter.

EU har beslutat om att införa en ny lagstiftning för att främja ansvarsfulla inköp av mineral hos importörer, kallad EU:s konfliktmineralförordning (the Conflict Minerals Regulation). Lagstiftningen syftar till att importörer av 3TG-mineral ska ha en ansvarsfull anskaffning av dessa samt till att öka spårbarheten i leverantörsledet. Förordningen bygger till stor del på OECD:s riktlinjer om tillbörlig aktsamhets i leverantörskedjan Tanken är att bryta länken mellan konflikter och illegal brytning av mineral samt att sätta stopp för missförhållanden och brott mot mänskliga rättigheter.

Fysiska eller juridiska personer som importerar tenn, volfram, tantal och guld och som överstiger vissa tröskelvärden ska följa de regler som anges i förordningen. Förordningen trädde i kraft den 17 maj 2017 och börjar tillämpas på import av dessa mineral efter den 1 januari 2021.

Källa: Konfliktmineral (sgu.se)

Sen finns ju även frågan om diamanter/ädelstenar.
Bra viktig info. Man kan också fundera över var delarna i Swizz made-klockor görs och hur det ser ut i den tillverkningen. Det finns tydliga definitioner för att en klocka ska få märkas Swizz made. Tänk vilket scoop det skulle vara om det visar sig att Rolex-delar och verk tillverkas i Xinjiang av uighurer. Ingen vet hur det är idag med säkerhet.

Med exotiska, menar du utrotningshotade?
Utrotningshotat är aningens subjektivt så garderar med exotiska djurarter. T.ex stingrocka finns ju flera arter av (tror det är över 400 st), alla är inte utrotningshotade per se men är svårt för konsumenten att veta vilken art som använts.

Utrotningshotat är aningens subjektivt så garderar med exotiska djurarter. T.ex stingrocka finns ju flera arter av (tror det är över 400 st), alla är inte utrotningshotade per se men är svårt för konsumenten att veta vilken art som använts.
Ja, haj och stingrocka kan jag hålla med om även om det finns handelsregleringar som i teorin ska skydda de utrotningshotade arterna. Krokodil och andra reptiler känns ju ganska oproblematiskt.

Ja, haj och stingrocka kan jag hålla med om även om det finns handelsregleringar som i teorin ska skydda de utrotningshotade arterna. Krokodil och andra reptiler känns ju ganska oproblematiskt.
Tänker inte använda ordet oproblematiskt när det kommer till att döda djur överhuvudtaget, speciellt om man själv inte är fullt medveten om vad man faktiskt köper.
Undvika helt och hållet är ganska enkelt, finns gott om bra alternativ där ute✌🏼

Tänker inte använda ordet oproblematiskt när det kommer till att döda djur överhuvudtaget, speciellt om man själv inte är fullt medveten om vad man faktiskt köper.
Undvika helt och hållet är ganska enkelt, finns gott om bra alternativ där ute✌🏼
För de som är intresserade av det så klart.

Jag använde ordet oproblematiskt med avseendendet utrotningshot som vi diskuterade. Moralisk problematik i att döda djur (exotiska eller ej) i största allmänhet är ett mycket större ämne.

Laddad fråga som jag anser inte har speciellt mycket med klockor att göra.
Enda gången jag anser det är okej att döda ett djur är när man ska avsluta lidande eller för att djuret ska ätas (alla människor på jorden har ej råd/möjlighet att vara vegetarian eller vegan).

• Like
Reactions: v0n
Vad är den moraliska principskillnaden mot djur som föds upp bara för köttets skull?
Människan kan överleva utan skinn och päls från djur, dock kan människan ej överleva utan protein, fett, järn, osvosv. Ja, jag vet att det finns många bra alternativ till kött här i Sverige, men det gör det inte överallt på jorden.

Människan kan överleva utan skinn och päls från djur, dock kan människan ej överleva utan protein, fett, järn, osvosv. Ja, jag vet att det finns många bra alternativ till kött här i Sverige, men det gör det inte överallt på jorden.

I vilka delar av världen kan man inte överleva utan kött? En stor del av Indiens befolkning t.ex. är vegetarianer.

Men även om jag skulle acceptera premissen, så finns det ju ingen moralisk principskillnad för de människor som kan överleva utan kött, vilket skulle inkludera Sveriges befolkning.

Jag använde ordet oproblematiskt med avseendendet utrotningshot som vi diskuterade. Moralisk problematik i att döda djur (exotiska eller ej) i största allmänhet är ett mycket större ämne.
Allt hänger ihop som jag ser det. Håller med om att det är ett stort moraliskt ämne som icke hör hemma här men tänka till en extra gång kan alla göra,
helt gratis dessutom! 🙂

I vilka delar av världen kan man inte överleva utan kött? En stor del av Indiens befolkning t.ex. är vegetarianer.

Men även om jag skulle acceptera premissen, så finns det ju ingen moralisk principskillnad för de människor som kan överleva utan kött, vilket skulle inkludera Sveriges befolkning.
I många delar av jorden är det omöjligt att överleva utan kött, tex:
Stora delar av Sydamerika och Afrika där människor jagar djur.
Miljontals byar världen över där boskap är en del av ens överlevnad.
I länder där snabbmat/skräpmat är billigare än hälsosam mat.

Jag håller till viss del med om din andra punkt faktiskt.

I många delar av jorden är det omöjligt att överleva utan kött, tex:
Stora delar av Sydamerika och Afrika där människor jagar djur.
Miljontals byar världen över där boskap är en del av ens överlevnad.
I länder där snabbmat/skräpmat är billigare än hälsosam mat.

Jag håller till viss del med om din andra punkt faktiskt.
Självklart skulle det krävas en ekonomisk omställning för samhällen som är beroende av jakt och boskap men det känns som en helt annan frågeställning.

Så jag antar att vi kan köpa klockarmband från djur som dödats i samband med köttproduktion i dessa avgränsade samhällen under tiden som de ställer om till en vegetarisk framtid? :)

Bör man avstå från att köpa produkter från päls/skinn industrin?
Numera så köper jag inte skinn av djur som odlats bara för skinnets skull. För mig känns det bättre när man använder hela djuret till olika produkter, så då kan det bli kossa, gris eller lax t.ex. Det är säkert ologiskt för många, men så tänker jag.

Skamt asido....

Det lattaste maste vara att enbart kora helguld....Nejjustde...det kan vara Konfliktmaterial....Sportstal likasa...
Urverket kan ha delar fran kinesiska slavarbetare....

Jag far skippa armbandsur och forlita mig pa telefon...Nejjustde...gar inte heller da batteriet innhaller jordmansmineraler producerade av afrikanska barn under vedervardiga forhallanden....

Undra pa att jag aldrig kommer i tid... ;)

Mer seriost sa haller jag nog med om att skinn fran djur som enbart fotts upp for att slaktas for sitt skinn/pals kanns lite sadar....men vad ska jag gora med min laderjacka,skor skarp handskar.....
Far min nya bil ha lader....ja ar bilinredningar gjorda av etiskt producerat lader?

Sorry dar sparade jag ur och gick OT.

Hur ser lagstiftningen ut i EU gällande import av klockarmband i krokodil?
Tex om jag köper en klocka från Japan eller USA och armbandet är Croc-läder.
Någon som har koll?

Någon som har koll?
Jag tror det brukar stå i annonser från Japan att klockstraps gjorda av reptiler typ alligator, inte kommer med när man köper med leverans utanför Japan. USA tror jag inte har lika hårda restriktioner som flera asiatiska länder.

71CB6CBC-C9FE-4587-9885-F203647F49BB.jpeg

Någon som har koll?

Det finns något som heter CITES - Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora - som är internationella regler för hur handel med vissa varor sker, t.ex. elfenben, ädelträ och "exotiska" skinn. För att få det hela att bli lagligt måste produkten du köper ha rätt dokumentation som visar att varan följer CITES-reglerna, ibland krävs ytterligare tillstånd för att föra en vara över landsgränser. Varor som är lätta att förväxla med "helförbjudna" varor är naturligtvis också problematiska - är skinnet från ett djur som fötts upp kontrollerat för denna användning eller är det resultatet av illegal tjuvjakt?

Det är alltså som jag fattat det inget generellt förbud för import men om du saknar rätt papper är det olagligt att köpa, sälja och importera. Varan kan bli beslagtagen och det kan bli andra juridiska efterräkningar. För en säljare, speciellt en mindre firma, kan det självklart vara svårt att hålla koll på alla regler och det är enklare att säga "ingen export" än att bli av med varor i tullen och få en massa böter.

Du kan läsa mer bl.a. här (även om det handlar mer om trävaror än skinn där):

Tillbaka
Topp