Hur är det med elefant? Är det PK?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bara om man har ett spänne i elfenben, annars inte.Hur är det med elefant? Är det PK?
![]()
Ja. Finns inga problem med elefantjakt vad jag vet. Bra om man fällt djuret med spjut eller båge såklart. Är det snabelskinnet?Hur är det med elefant? Är det PK?
![]()
Har noll koll. Får skriva till Jan Guillou och fråga tror jag.Ja. Finns inga problem med elefantjakt vad jag vet. Bra om man fällt djuret med spjut eller båge såklart. Är det snabelskinnet?
Janne jagar alltid med spjut! Även kallad Spjut-Janne runt Östermalmstorg.Har noll koll. Får skriva till Jan Guillou och fråga tror jag.
Jadå, det är bara det enda kvarlevande snabeldjuret som inte har dött ut än så kör på ba!Hur är det med elefant? Är det PK?
Jag som trodde snabeldjur o elefant var synonymer. Mysiga djur är de helt klart o tror ingen här vill slakta dem så ja..du bet i den ironiska kroken men tilldelas trots det 16 regnbågsgodhetspoäng!Jadå, det är bara det enda kvarlevande snabeldjuret som inte har dött ut än så kör på ba!
Exempel på vad dessa onda monster kan ställa till med:
(ja, är medveten om att jag bet på kroken men råkar faktiskt gilla levande djur mer än döda, please forgive me)
Kan nog ses som synonym med tanke på att det som sagt bara finns en art kvar? Taxonomer har beräknat att det förekommit över 350 arter.Jag som trodde snabeldjur o elefant var synonymer. Mysiga djur är de helt klart o tror ingen här vill slakta dem så ja..du bet i den ironiska kroken men tilldelas trots det 16 regnbågsgodhetspoäng!![]()
Var nog synonymt även innan men förstår vad du menar.Kan nog ses som synonym med tanke på att det som sagt bara finns en art kvar? Taxonomer har beräknat att det förekommit över 350 arter.
Verkligen enormt vackra djur och nej tack, vill inte ha några poäng men tack ändå![]()
haha ok då, synd bara att jag helst inte reser till bakstjärten om jag inte måsteVar nog synonymt även innan men förstår vad du menar.
Poängen är tyvärr inte returnerbara men kan med fördel användas secondhandbutiker i runt Nytorget.
Undrar förresten om det finns myrsloksband. Ett 22mm dykband av en myrslokssnabel skulle i vart fall inte jag tacka nej till.
Sign me up!haha ok då, synd bara att jag helst inte reser till bakstjärten om jag inte måste
Bäverpälsband ska vara en hit annars har jag hört, luktar skit men bra avrinning och extremt snabbtorkande...
Utan inbördes ordning, exakt så!Så:
Croco = Nei
Crotch = Ja
![]()
Snabel eller förhud?H som i Hirsch. TUUUT!
![]()
![]()
![]()
Vet ej. Guillou svarar inte.Snabel eller förhud?
Kan som biolog tycka att man kan skita i att köpa band gjorda av äkta krokodil och alligator skin då det finns bra band i tex ko skinn som ser ut som krokodil och alligator.Var ett tag sedan någon skrev i denna tråden. Och svaret jag sökte fanns icke.
Min fråga handlade om aligatorarmband. Har varit sugen på att beställa en Grand Seiko i SBGX serien från Japan. Ofta kommer dom på just armband i aligatorläder.
Vad tidigare forum medlem skriver i tråden är om CITE. Och information om detta kan man läsa om på jordbruksverket hemsida. Men, jag upplever den som lite svårtolkad vad gäller import av aligatorarmband. Då man inte får skicka/beställa efter detta. Men att man i teorin kan få ta med sig det som handbagage?
Istället för att maila jordbruksverket och få svar på min fråga direkt. Så tänkte jag istället slänga ut frågan här, om någon har erfarenhet av detta. Sedan tadel av alla möjliga tänkbara spekulationer och följa dom råden som kommer.
(Kan också passa på att föra in en rättelse från tidigare inlägg i tråden om att det skulle vara OK med aligator/krokodil - samtliga arter inom krokodilsläktet är rödlistade - men vad fan vet jag, det kanske dom inte var 2021 när inlägget skrevs).
Ser de likadana ut har du köpt fel alligator.Kan som biolog tycka att man kan skita i att köpa band gjorda av äkta krokodil och alligator skin då det finns bra band i tex ko skinn som ser ut som krokodil och alligator.
Jaja nästan likadana. Menar att de är good enoughSer de likadana ut har du köpt fel alligator.
Som att jämföra en Rolex med en fakerolex.Jaja nästan likadana. Menar att de är good enough![]()
Jag kan ifs hålla med dig - avser det rödlistade arter så kan man ju ge fan i det. Och istället köra på något mer hållbart material som tex äkta astrakhan likt tidigare foruminlägg. Men, nu när ä då frågan är uppe. Är det okej att köpa en klocka på aligatorarband och sedan kliva på flyget hem till Sverige?
Någon med erfarenheter?
Funderat på samma. Har inget bra svar.En seriös fråga som jag hoppas tas på rätt sätt: Varför hysterin och kraven kring div intyg på krokodil/alligator? Är de rödlistade/utrotningshotade? Jag var nog av uppfattningen att det ”kryllade” av det i det vilda och på sina platser är som ”ohyra”??
För att förtydliga så tar jag ingen ställning åt något håll här. Bara genuint nyfiken på vad skillnaden är på dessa skinn mot andra mer accepterade