• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är du också trött på Apple Watch?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är ju det som är det fin med App Store. Du får en garanti på att apparna du lägger in inte innehåller något skadligt, de måste följa standarder och det är uppstyrt till tusen. Det finns ett behov av virusprogram till Android - och de finns, bara en sådan sak...
Absolut kräver lite mer säkerhetstänk från användaren sida, men det är ju upp till var och en att bedöma riskerna. För många passar nog ios bra på grund av den säkerheten/begränsningen.
Det går utmärkt att spela upp filer/containers som inte är konverterade till något format som iTunes gillar i iOS.
Kalas, trodde faktiskt inte det. :) Har de löst streaming inbäddad i webläsaren också?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Smileys är bra. ;):)

Har för övrigt också rekommenderat folk att köpa äpple trots att jag aldrig skulle tänka tanken själv.
Datorerna är bra men jag ser inget som helst mervärde kontra vilken linuxdist som helst. Tom Windows är ju numer ett bra operativsystem (gillade faktiskt 8 också).

Nån som har en Amiga att sälja?

(Fan. Nu bidrog jag till den debatt jag hatar mest... :dead:)
Tror faktiskt jag kan ha en Amiga 1200 liggande, får titta nästa gång jag är hemma hos föräldrarna ;)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Absolut kräver lite mer säkerhetstänk från användaren sida, men det är ju upp till var och en att bedöma riskerna. För många passar nog ios bra på grund av den säkerheten/begränsningen.

Kalas, trodde faktiskt inte det. :) Har de löst streaming inbäddad i webläsaren också?
Med streaming i webbläsaren menar du...?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tror faktiskt jag kan ha en Amiga 1200 liggande, får titta nästa gång jag är hemma hos föräldrarna ;)
Jag har faktiskt en 1200 liggandes.
Totalt obrukbar då jag sålde turbokortet. :arghh:
Var mer en dum nördhärskarteknik. :angel:

Däremot lär din dator inte vara svårsåld vare sig på tradera eller safir om du vill bli av med den. (Gissningsvis bättre betalt på tratten).

Har nån en ppc-Amiga liggandes däremot så är jag klart intresserad.
/OT

OnTopic

Den dagen Casio släpper en (ännu) smartare G-shock så ställer jag mig i kö.
Innan dess blir det ingen smartklocka för mig.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ja, tidigare har det väl varit problem med java-streaming i webläsaren?
edit: Flash menar jag
Flash? Otroligt outdated. T o m Adobe (skaparna av Flash) fasar ut det, släpper verktyg för att exportera till HTML5.
Flash är tungt, totalt otillgängligt och batterikrävande, skönt att det försvinner så att vi kan fokusera på webbstandarder.

Har inte stött på någon sida ännu som jag inte kunnat se streamat material (video) på.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Flash? Otroligt outdated. T o m Adobe (skaparna av Flash) fasar ut det, släpper verktyg för att exportera till HTML5.
Flash är tungt, totalt otillgängligt och batterikrävande, skönt att det försvinner så att vi kan fokusera på webbstandarder.

Har inte stött på någon sida ännu som jag inte kunnat se streamat material (video) på.

Ok, det kan vara så att de sidor jag tidigare haft problem att streama video (med iphone) från har gått över till html5 och att det inte längre är ett problem.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig i hela mitt liv haft så mycket strul med datorer och telefoner etc som jag har haft sedan jag började använda Apples produkter. Byggkvaliteten är också klart tveksam. Kartongerna är fina, det får jag nog ge Churchill of St:Jobs, men det är nog det enda positiva jag kan komma på.

Om det är tillräckligt för att jag ska förhandssåga äppelklockan? Japp. Den är förmodligen skit den också. ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har faktiskt en 1200 liggandes.
Totalt obrukbar då jag sålde turbokortet. :arghh:
Var mer en dum nördhärskarteknik. :angel:

Däremot lär din dator inte vara svårsåld vare sig på tradera eller safir om du vill bli av med den. (Gissningsvis bättre betalt på tratten).

Har nån en ppc-Amiga liggandes däremot så är jag klart intresserad.
/OT

OnTopic

Den dagen Casio släpper en (ännu) smartare G-shock så ställer jag mig i kö.
Innan dess blir det ingen smartklocka för mig.

Är en gammal C64 något att ha? Slänger man sånt? Med spel.
 

Kairo

Panerai
Har inte så mycket emot Apple Watch, den är i min mening intressant ur tekniska synpunkter. Den är dock inte någonting jag vill ha på min handled. Men att förstöra den för nöjes skull känns lite onödigt. Vad var syftet?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Är en gammal C64 något att ha? Slänger man sånt? Med spel.
Beror lite på modell och tillbehör.
Vissa är ju svårare få tag på än andra.
Finns samlare där också.
C64 lever faktiskt fortfarande i demoscenen.

Hade jag haft kvar mitt lekrum hade jag gärna köpt den av dig.
Men säljer du den så räcker det säkert till en snk till... ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror lite på modell och tillbehör.
Vissa är ju svårare få tag på än andra.
Finns samlare där också.
C64 lever faktiskt fortfarande i demoscenen.

Hade jag haft kvar mitt lekrum hade jag gärna köpt den av dig.
Men säljer du den så räcker det säkert till en snk till... ;)

Ha ha. Tycker det är lite kul att ha kvar den. Har inte sparkat igång den på typ 25 år, man kanske skulle fira midsommar med att kicka igång den programmera lite Basic. :D
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ha ha. Tycker det är lite kul att ha kvar den. Har inte sparkat igång den på typ 25 år, man kanske skulle fira midsommar med att kicka igång den programmera lite Basic. :D
Den där jävla basicen. Felhantering vad är är det för något?
Spela Giana Sisters och IK+ istället. :-D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där jävla basicen. Felhantering vad är är det för något?
Spela Giana Sisters och IK+ istället. :-D

Får köra Assembler kanske... :)

Spelmässigt får det nog bli Dragons Lair, Gauntlet och The Last Ninja. Kanske också halshugger någon i Barbarians. :D
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är en gammal C64 något att ha? Slänger man sånt? Med spel.
Jag har en gammal ABC80 med skärm och kassettspelare. Finns det en marknad för dessa svenska beigea kulturskatter?

abc80.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Får köra Assembler kanske... :)

Spelmässigt får det nog bli Dragons Lair, Gauntlet och The Last Ninja. Kanske också halshugger någon i Barbarians. :D
Assembler har jag bara testat mot ngn mikroprocessor (simulerad trafikkorsning) i skolan. Kändes rätt jävla bökigt.
Kan ju iofs vara en kul grej att lära sig.
Intels variant ska vara jäkligt otuff om jag förstått saken rätt - så nördig blir jag nog aldrig.

Last Ninja 3 var ju helt fantastiskt. Barbarian var bara kul pga halshuggningarna och monstret som sparkade huvudet. Gauntlet inte alls.
 

Pope

Cartier
Jag är jävligt trött på Apple överlag! Tyvärr är deras datorer ett nödvändigt ont när det kommer till att pyssla med film och musik men Focc'em anyway!
 

adress

Friends of KS
Jag är jävligt trött på Apple överlag! Tyvärr är deras datorer ett nödvändigt ont när det kommer till att pyssla med film och musik men Focc'em anyway!
För dom som kommer ihåg. Hur lät det för 20 år sedan - när allt - säkert 90% var Windows.
Mac kan man inte ha. Finns inga spel och fungerar inte på företag. Idag har inte Windows några 90% - men nu klagar man på Apple dominans i stället. Tider förändras men fördomarna finns kvar hos många.
 
  • Like
Reactions: jhm

Pope

Cartier
För dom som kommer ihåg. Hur lät det för 20 år sedan - när allt - säkert 90% var Windows.
Mac kan man inte ha. Finns inga spel och fungerar inte på företag. Idag har inte Windows några 90% - men nu klagar man på Apple dominans i stället. Tider förändras men fördomarna finns kvar hos många.

Hatar Apples systematiska svineri.
I början på 2000-talet köpte Apple upp Logic, det då andra största programmet för musikskapande (jämte Cubase) för att direkt gå ut med att 'Nu kan ni PC-användare ta er i arslet för vi kommer inte att göra fler uppdateringar för er', och därmed fuckade till det rejält för x antal hundratusen användare. Logic är i.o.f.s fortfarande ett av de bästa musikprogrammen som finns och extremt billigt (de har sänkt det till 2000:- jämfört med de andra som ligger på minst det dubbla) för att sälja datorer. Det samma gäller för Final Cut som är ett fantastiskt filmredigeringsprogram för typ 3000:-. 'Vi tjänar in det på hårdvaran!' Konkurenterna ligger löjligt mycket högre i pris.
Köp en IPhone och den fungerar knappt efter två år när nästa kommer då uppdaterad mjukvara SYSTEMATISKT ska sabba din gamla så du måste ha en ny. Min IPad 2 beter sig som en sengångare som trillat ner i kvicksand!
Hatar dom!

Men jag älskar dom också. :)
För deras enkelhet, att allt bara funkar när man sitter där och redigerar eller spelar in. Att det i princip aldrig kraschar och att jag ALDRIG har behövt dryga mig med drivrutiner för att få den ena appen att funka i det andra programmet. Älskar det!

Det är alltså en Mac-idiot som skriver det här och som aldrig skulle byta plattform ens under pistolhot.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Om man klagar på Apples (Iphones?) byggkvalité, vilken telefon har ni då? Jag har bara kört LG G3 samt Galaxy S2/S3/S4 och Note 2, jag blir lika besviken varje gång. Det är en laggig plastbit som jag alltid säljer eller flippar mot en Iphone varje gång. Jag har lärt mig nu efter vääääääldigt många telefonbyten att alltid köra på det säkra kortet.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: jhm

adress

Friends of KS
Hatar Apples systematiska svineri.
I början på 2000-talet köpte Apple upp Logic, det då andra största programmet för musikskapande (jämte Cubase) för att direkt gå ut med att 'Nu kan ni PC-användare ta er i arslet för vi kommer inte att göra fler uppdateringar för er', och därmed fuckade till det rejält för x antal hundratusen användare. Logic är i.o.f.s fortfarande ett av de bästa musikprogrammen som finns och extremt billigt (de har sänkt det till 2000:- jämfört med de andra som ligger på minst det dubbla) för att sälja datorer. Det samma gäller för Final Cut som är ett fantastiskt filmredigeringsprogram för typ 3000:-. 'Vi tjänar in det på hårdvaran!' Konkurenterna ligger löjligt mycket högre i pris.
Köp en IPhone och den fungerar knappt efter två år när nästa kommer då uppdaterad mjukvara SYSTEMATISKT ska sabba din gamla så du måste ha en ny. Min IPad 2 beter sig som en sengångare som trillat ner i kvicksand!
Hatar dom!

Men jag älskar dom också. :)
För deras enkelhet, att allt bara funkar när man sitter där och redigerar eller spelar in. Att det i princip aldrig kraschar och att jag ALDRIG har behövt dryga mig med drivrutiner för att få den ena appen att funka i det andra programmet. Älskar det!

Det är alltså en Mac-idiot som skriver det här och som aldrig skulle byta plattform ens under pistolhot.

Kan hålla med om en del du skriver - utom hela första stycket. Känner många som jobbar med musik och film. Idag finns inget alternativ för dom - och dom vill helier inte ha ngt.
Sätt på den senaste iMac 27 tum - och starta med redigering skapande av film / musik.
Vilken dator eller OS konkurrerar. Ingen. Kostar gör det - men det är en annan sak.
Byter garanterat min iMac i höst - till en ny. Kanske ATV också. iPad Air och iPhone 6 klarar sig ett tag till - tror jag......
OT GarageBand uppdateras 30 juni.
 

Pope

Cartier
Om man klagar på Apples (Iphones?) byggkvalité, vilken telefon har ni då? Jag har bara kört LG G3 samt Galaxy S2/S3/S4 och Note 2, jag blir lika besviken varje gång. Det är en laggig plastbit som jag alltid säljer eller flippar mot en Iphone varje gång. Jag har lärt mig nu efter vääääääldigt många telefonbyten att alltid köra på det säkra kortet.

Jag som var otydlig. Kvaliten är det inge fel på. Däremot så är stödet i ios för gamla modeller extremt dåligt. Man ska helt enkelt köpa den senaste var annat år.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Jag som var otydlig. Kvaliten är det inge fel på. Däremot så är stödet i ios för gamla modeller extremt dåligt. Man ska helt enkelt köpa den senaste var annat år.

Var inte just dig jag syftade på med byggkvalité. Någon annan nämnde det om "kvalite" som jag förmodar syftar på telefonens skal och yttre. Sålänge man håller sig till näst senaste eller ännu tidigare modellen anser jag att det inte är några problem. Det är väl om man kör 4:an eller 4s idag som "flytet" i ios inte är hundra. Osäker på 5:an men 5s funkar kanon med det iallafall :)

Förövrigt så är 6 plussen den Iphone som jag känt mig absolut nöjdast med och att "flippa" den innan 7:an kommer finns inte på kartan för 5 öre.
 

Frosse

Cartier
Jag som var otydlig. Kvaliten är det inge fel på. Däremot så är stödet i ios för gamla modeller extremt dåligt. Man ska helt enkelt köpa den senaste var annat år.
Kul att du nämner detta men det stämmer tyvärr inte. Statistik från två år sedan men jag kan nästintill svära på att det inte förändrats:

AndroidHistoryOfSupport1.png


Källa: http://www.fidlee.com/android-support-vs-ios-support/

Edit: Gjorde en liten snabbgoogling för att se om det har förändrats. Vilket det inte har. (Samtliga telefoner är de som är äldst och stöder nedan version).

iOS 8 (nuvarande):
iPhone 4S (släppt 2011, 4 år gammal)
iOS 9 (kommande):
iPhone 4S (släppt 2011, 4 år gammal)

Android KitKat:
Nexus 4 (släppt 2012, 3 år gammal)
Samsung Galaxy S3 (släppt 2013, 2 år gammal)

Android Lollipop:
Nexus 4 (släppt 2012, 3 år gammal)
Samsung Galaxy S4 (släppt 2013, 2 år gammal)

OBS: Med tanke på Androids fragmentation och tusen miljoner olika modeller och flera Kitkat 4.x är det svårt att göra en snabbgenomgång. Till exempel verkar i Samsungs fall endast S6 stöda Lollipop 5.1.1.

Kontentan är alltså att iOS har ett bättre stöd för äldre telefoner än Android.
 
Senast ändrad:

adress

Friends of KS
Tycker inte det är något stort problem med vilken iPhone som fungerar med senaste IOS.
Mina bekanta har alla olika modeller - ( oftast mina gamla) från 3:an som jag köpte 2007 - till den förra 5S ( har nu 6 ). Alla är nöjda - efter sina behov. Den äldsta fungerar fortfarande perfekt - men han börjar prata om byte - så det blir väl kanske min 6 i höst.
Från 4S fungerar ju det mesta med nuvarande IOS - bortsett från vissa hårdvarubitar. Den säljs ju dessutom fortfarande i stora mängder till ett bra pris. iPhone 3G är den första som nu fasas ut av Apple - vad gäller reservdelar. Helt OK.
Behovet är ju ofta det som styr vid val av mobil - eller borde vara det. 
 
Topp