• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är klockan försäkrad ?

Solvik

Panerai
Jag tolkar frågan utifrån en företagsförsäkringsaspekt. Beror primärt på avtalsläget mellan urmakare och kund och sekundärt på urmakarens försäkringsskydd. Det torde vara standardläge inom givna ramar i de flesta fall. Ytterst handlar det ju om urmakarens avtalade åtagande gentemot kund. Att en inlämnad klocka värde-/ och omfattningsmässigt inryms i en verksamhetsförsäkring och stjäls vid ett inbrott hjälper dock inte mycket om inbrottet inte kan ersättas av urmakarens försäkring.. Då landar vi tillbaka i avtalet mellan urmakare/kund samt privat försäkringsskydd. Jag har vid ett specifikt inlämningstillfälle detaljerat frågat om detta och fick då godtyckligt svar "det löser vi" typ.. På egendomsskadesidan med inbrott som exempel är ju kunders egendom som standard klart begränsat i jämförelse med traditionella försäkringsbelopp för t.ex. varor men det beror ju helt på hur verksamheten och riskexponeringen ser ut. Det kan och bör ju också föreligga specifika förvaringskrav kopplat till specifika värden etc etc. Det finns aldrig några garantier när det gäller försäkringsfrågor, små detaljer kan få stora konsekvenser. Det finns tyvärr också alldeles för många företag (menar generellt och inte branschspecifikt) där ute som inte har koll på det försäkringsmässiga och/eller inte har adekvat försäkringsskydd.. Så sammanfattningsvis är det korta svaret samma som för ALLA försäkringsrelaterade frågor: Det beror på.
 
Topp