• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är klockan svensksåld?

Asplund

Patek
2-Faktor
Och nu snackar du bara Rolex känns det som.. Vilket tråden inte handlar om.

Har inte sett namn på något cert jag haft iaf.. Eller jo ett Rolex cert föresten.

Men det är fortfarande KUL med cert stämplade på vissa platser, jag förtydligar att det för mig inte handlar om Sverige specifikt, ett cert stämplat från t.ex. Rolex butik i Geneve är bättre än Sthlm.. En annan känsla helt enkelt :geek:
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det råder skilda meningar om det där huruvida Rolex känner till när klockan såldes ursprungligen. Någon som testat? :D

Oavsett så finns där ett fält för namnet som ska fyllas i.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Asplund skrev:
Och nu snackar du bara Rolex känns det som.. Vilket tråden inte handlar om.

Har inte sett namn på något cert jag haft iaf.. Eller jo ett Rolex cert föresten.

Men det är fortfarande KUL med cert stämplade på vissa platser, jag förtydligar att det för mig inte handlar om Sverige specifikt, ett cert stämplat från t.ex. Rolex butik i Geneve är bättre än Sthlm.. En annan känsla helt enkelt :geek:


Mmmm, för mig är det främst Rolex det handlar om men någon annan får gärna bidra med sina erfarenheter vad gäller andra märken. ;)
 

Ljuv

Omega
Ninen79 skrev:
Ljuv skrev:
Zed skrev:
Ljuv skrev:
Zed skrev:
Ninen79 skrev:
+1 köpte också ny rolle hos Rob e för 1 mån sedan mitt namn stod ej i certet heller, enligt dom så har man slutat med att skriva namn på certet.

Hur ser kortet ut? Finns det ett fält för köparens namn som på kortet nedan? I så fall är det ju upp till Rob E om fältet ska fyllas i. Annars kan man fylla i det själv eller om man behåller det tomt för att sedan sälja klockan som "Open warranty card".

card1.jpg

Med "Open Warranty" är det ju inte namnet man menar utan odaterad cert.

Nja, jag har för mig att det inte spelar någon roll om certet är odaterat. Lämnar man in klockan för garantiåtgärd så kollar AD ändå upp i datorn när klockan plockades ut. Därför tror jag att man syftar på namnet.

Det beror ju på om man går till samma AD som man köpt den av.
Det är det precis jag tänkte, har du ett ouppdaterat cert och går till en annan AD så har inte dom din klocka registrerad i deras datasystem. Kommer du med ett ouppdaterat (inget datum på certet) cert till Nymans ur för ett garanti ärende så kan det bli problem att få klockan fixad.

Om du kommer till någon AD med ett odaterat cert är det inte värt korvöre mao kan du se dig om att få någonting på garanti.
Då garanti kortet inte är korrekt ifyllt så är garantin voidad.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Är klockan svensksåld?

Pappikjolo skrev:
Jamen, det vet ju alla, att i södra Europa har klockorna mycket sämre rostskydd pga att de inte saltar sina armar och sålunda inte behöver så bra skydd. För att inte tala om hur de de där konstiga människorna fipplar med mätinstrumenten så att klockorna inte ser ut att ha gått så många timmar som de verkligen har gjort :lol:
Hahaha! :D
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Omega har ingen namnruta iaf!
Zed skrev:
Asplund skrev:
Och nu snackar du bara Rolex känns det som.. Vilket tråden inte handlar om.

Har inte sett namn på något cert jag haft iaf.. Eller jo ett Rolex cert föresten.

Men det är fortfarande KUL med cert stämplade på vissa platser, jag förtydligar att det för mig inte handlar om Sverige specifikt, ett cert stämplat från t.ex. Rolex butik i Geneve är bättre än Sthlm.. En annan känsla helt enkelt :geek:


Mmmm, för mig är det främst Rolex det handlar om men någon annan får gärna bidra med sina erfarenheter vad gäller andra märken. ;)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Undra om jag kommer få svårt att flippa mina Omega som är stämplade med Thai AD's stämplar :(

Skämtåsido, det bottnar sig i osäkerhet, oftast garanterat en första köpare, för hur nojjig var man inte första begagnat klockan man köpte?
 

Josef B

Bestraffaren
Som många redan har skrivit så handlar det om osäkerhet att man får äkta vara. Man vill köpa en klocka begagnat, så är den svensksåld så kan man checka av listan och eventuellt minimera att klockan är falsk och/eller stulen. Det är nog så många känner.
Det som rekommenderas när man köper via nätet är att man "köper" säljaren, eller så kan man gå på GTGs och träffa personerna i verkligheten :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Josef B skrev:
Som många redan har skrivit så handlar det om osäkerhet att man får äkta vara. Man vill köpa en klocka begagnat, så är den svensksåld så kan man checka av listan och eventuellt minimera att klockan är falsk och/eller stulen. Det är nog så många känner.
Det som rekommenderas när man köper via nätet är att man "köper" säljaren, eller så kan man gå på GTGs och träffa personerna i verkligheten :)

Säkerligen, det bästa man kan göra är att erbjuda köparen att verifiera äktheten hos en AD. Om den inte fungerar så är det lika bra att skippa en sådan köpare.
 
Topp