• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är nya Explorern för stor för...

Sten

Silver
...mig? Var inne och prövade den idag, den är ju ruskigt snygg! Men den är också rätt stor (42mm), detta i kombination med mina smala handleder (16,5cm) kanske inte passar sig?!

Min AD tyckte inte att den såg för stor ut, men jag själv velar...
Vad tycker panelen?

Och jag tänker inte be om ursäkt för den goda kvalitén på bilderna. :banghead:

Tycker att den är lite för stor då man ser den så som på bilden, men hur känns det? Gå på hur den känns och inte på hur den ser ut.

Tycker att den är lite för stor då man ser den så som på bilden, men hur känns det? Gå på hur den känns och inte på hur den ser ut.

Eftersom jag är van med min 14060M så känns den naturligtvis rätt stor. För stor?! En vanesak...antagligen, men man vill ju att det skall se bra ut också.

Du som ska bära den. Känns den för stor på armen så är den för stor. Du kan säkert vänja dig då många springer runt med större pjäser men om det inte känns rätt så förstår jag inte varför du ens funderar. Testa igen om något år och se om det känns bättre.

Oväntat säger jag clownstor. Att ADn säger annat är även föga oväntat. Jag fick höra att en Corum 48 mm satt bra på min 155 handled...

Jag kan hålla med om att AD:n bör svara så. MEN jag funderade med honom om jag skulle satsa på en Explorer eller en Milgauss (vit). Så han kan nog räkna med att sälja i varje fall :) Dock tyckte han att jag borde satsa på en Milgauss eftersom min Sub och Explorerna har rätt samma användningsområden. Svårt val!

Jag kan hålla med om att AD:n bör svara så. MEN jag funderade med honom om jag skulle satsa på en Explorer eller en Milgauss (vit). Så han kan nog räkna med att sälja i varje fall :) Dock tyckte han att jag borde satsa på en Milgauss eftersom min Sub och Explorerna har rätt samma användningsområden. Svårt val!

Du kan ju alltid sälja din 14060M ;)

Står det mellan de modellerna, så är GMT:n given. Snyggare och med... ja, just det GMT-visare. Den vita Milgaussen är kanske Rolex fulaste klocka IMHO.

Den ser ju onekligen stor ut på dig, men mycket handlar om vanor och hur bilden är tagen. Dessutom ska klockan sitta högre upp än på första bilden.

Den ser ju onekligen stor ut på dig, men mycket handlar om vanor och hur bilden är tagen. Dessutom ska klockan sitta högre upp än på första bilden.
Sant! Svårt dock att få den att sitta bra då länken är gjord för XXXL-lemmade typer. Jag borde bett ad:n förkorta den bara så jag kunde testa:D

1. Exp2 ligger på gränsen till förstora oavsett handled. Men fortfarande inom gränsen
2. Normalt när man ser en klocka på sin egen handled så ser den mindre ut. Andra ser den alltså större.
3. Själv skulle jag kolla på GMT Master

Explorer2an har ju blivit det automatiska valet för de som vill ha en stor rolex, men inte vill ha en deepsea.

Den är inte för stor, men den är stor. Är andra alternativet milgauss, så hade jag kört på explorern.

Ingen av dem som direkt lockar mig dock.

För stor skulle jag inte säga att den är.
Visst, det är lite i det större laget i min mening, men 42mm är inte för stort.
42 är dock det största jag skulle kunna ha på mig på min handled och då har jag ganska likstora med dig (17cm)

Sant! Svårt dock att få den att sitta bra då länken är gjord för XXXL-lemmade typer. Jag borde bett ad:n förkorta den bara så jag kunde testa:D
De borde gett dig en putsduk eller klockludde att trycka in mellan handleden och länken, så du kunde känna hur den ska sitta.

Den kommer sitta bra på dig, men den bärs helt klart större än Subben och det i min bok är bara ett plus, när man som jag har väldigt få klockor så vill man ha lite skillnad på dom man har...

Subben känns mer dressad och är perfekt på sitt vis, Expyn är sportigare och lite större och det passar den helt klart...

Jag har typ samma handled och jag skulle kanske t.om sticka ut hakan och säga att Expyn är bekvämare än Subben, den sitter lägre och plattare jämfört med Subben...

Bilder från idag...

Men som sagt, ju större och tyngre klocka destå viktigare att man har en bra anpassad länk så den sitter bra...

Och Expyn är såååå sjukt grym, trodde aldrig jag skulle vara så nöjd med den faktiskt! Den passar till ALLT!

Jag tycker också att den ser väl stor ut, men man måste komma ihåg att en mobilkameras (antar jag i detta fall) vidvinkellins inte ger rätt proportioner. Så här ser till exempel den äldre Explorer 16570 ut på min handled genom ett vidvinkelobjektiv, på ungefär mobiltelefonavstånd:

ExIICloseWideAngle.jpg

Men så här ser det ut när jag ser den genom mina ögon (eller i det här fallet, ett normalobjekt på längre avstånd):

ExIICloseNormalLens.jpg

I det första fallet blir ju svaret på frågan "Är klockan för stor för mig?" uppenbart: Japp! I det andra fallet blir svaret också uppenbart, då jag faktiskt har köpt klockan: "Nej, den är OK för mig". Men jag ska tillägga att jag har ganska smala handleder, så något över 40 mm - eller snarare med ett mått bandhorn till bandhorn på över 47 mm är inte intressant. Personligen tycker jag det ser bra ut om en del av armbandet syns när man tittar på klockan, att bandhornen håller sig tillräckligt väl inom handledens bredd.

Om du ser vad jag ser i andra bilden, när du tittar ner på en 216570 på din handled, då tycker jag att du kan bära den.

(Om jag noterar antalet "loggade timmar" för mina klockor så är 36 - 40 mm helt klart min "sweet spot"). Jag kommer med största sannolikhet aldrig att köpa en 216570, trots att jag gillar Explorers så mycket som jag gör. Och apropå det så var det allt för länge sedan min vita 16570 fick sändningstid...

Edit: Såg att du skriver att dina handleder är 16,5 cm i omkrets. Det är mina också, så då känns ju min kommentar och mina bilder lite mer användbara, skulle jag säga.

mvh A

Ett tilllägg:

Det finns inget rätt eller fel, klockan är inte för stor för dig, punkt slut enligt MIG, men det är dock en lite större klocka och man ska inte köpa en stor klocka om man inte vill att den ska se lite större ut, det är väl därför klockor görs i olika storlekar så alla kan hitta något man gillar....

Alla är olika stora och har olika stil och åldrar och att säga att klockor ska vara en viss storlek är väl att säga att en tröja bara ska göras i en storlek och sedan ska alla ha den storleken :banghead:

Jag fick höra att en Corum 48 mm satt bra på min 155 handled...

Tycker det är lite kul ändå att du gick och testade en Corum 48mm ;)

Jag själv har alltid tyckt större klockor är snygga, även på mig som har smala handleder precis som du. dock har jag under senaste året sakta men säkert ändrat uppfattning om detta totalt. Jag har tidigare haft grisjävlar som t.ex. Oris Small Second Diver på 47 mm men tycker nu att min Oris pilot på 43 mm är på gränsen till för stor. En av anledningarna till att jag sålde min 216570 var just pga. att Subbben på sina 40 mm sitter betydligt bättre (på mig iaf)

Tillbaka
Topp