• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är nya Explorern för stor för...

JayJay

Rolex
Svårt att avgöra utifrån bilderna. Har däremot själv prövat en och kommit fram till att den är allt för klossartad. Tyckte faktiskt den kändes riktigt klumpig på armen.
 

DrDre

Patek
Jag gillar verkligen den nya explorern. Men för att vara ärlig så ser den stor ut på din handled. Jag skulle istället satsat på den tidigare varianten om jag vore du. Dels är den lite mindre (i mm) men den ser också slankare ut pga den plattare kronan, mindre kronskydd och smalare luggs.

Precis när den nya kom, så låg det både en ny och en gammal brevid varandra i skylten. Jag frågade frugan vilken hon gillade bäst och funderade även själv. Vi kom nog båda fram till att de var ungefär lika snygga. Olika, men inte nödvändigtvis så att den ena är snyggare än den andra.
 

JayJay

Rolex
Subben känns mer dressad och är perfekt på sitt vis, Expyn är sportigare och lite större och det [/URL]
En Sub är aldrig dressad och bör inte nämnas som mer eller mindre sådan. Att man idag kommer undan med att bära den till kostym är i min mening en helt annan femma.
Så nu fick jag det sagt. Blir lika förvånad varje gång en utpräglad sportklocka beskrivas som dressig.
 
En Sub är aldrig dressad och bör inte nämnas som mer eller mindre sådan. Att man idag kommer undan med att bära den till kostym är i min mening en helt annan femma.
Så nu fick jag det sagt. Blir lika förvånad varje gång en utpräglad sportklocka beskrivas som dressig.

Jag sa iofs inte att det var en dressklocka MEN att den känns mer dressad än Expyn och det gör den!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Senast jag provade 216570 kändes den inte alls stor, snarare tvärtom. Dock satt det en Oris Diver på 44 mm på handleden precis innan tillfället.
I ett par veckors tid har har jag varvat mellan Rolex 40mm och en bronsklocka på 47mm. Båda har sina tjusningar men jag gillar lite större klockor. Därför får min 16570 vandra vidare. Tror verkligen inte att 42 mm Explorer ser för stor ut på någon, möjligvis att den kan kännas stor och då handlar det om att vänja sig.
 
Storheten med Subbens design är att den faktiskt passar till allt, shorts och T-shirt, kostym, badbyxor osv...+ Se bara på Rolex egna reklamer, om det sedan sägs att man inte har stålklockor med länk till kostym, vem fan orkar bry sig, det funkar för mig iallafall...

classic-and-iconic-watch-rolex-submariner-3.jpg


609875d1327336890-so-if-you-cant-wear-po-suit-what-can-you-suit-men-style-watch-rolex-submariner1.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Min egna sinnebild av vad som är dressat antar jag. Som sagt man kommer undan med att bära den i allsköns sammanhang även fast det inte är det sammanhanget det från början är tänkt för.

Precis, den egna uppfattningen avgör. Allt förändras hela tiden, framför allt människans uppfattningar om vad som är ok eller inte. Så även vår uppfattning om vilka klockor som kan kallas dressiga.
 

vekktah

Cartier
Kolla i en spegel med den på armen. Ser det bra ut där, eller när du tittar på den så är det bra. Mobilfoton på klockor är ingen bra metod att se sånt. :) men kör på en svart. Alla har vit ;-)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tycker absolut att Expyn funkar på dig. Någon har nämnt det ovan; det ska till bra små handleder för att en klocka på 42 mm inte ska passa (anser jag); i Expyns fall talar vi också om en dinka med väldigt god "passform" då den sitter fint och nära handleden.
 

JayJay

Rolex
Tycker absolut att Expyn funkar på dig. Någon har nämnt det ovan; det ska till bra små handleder för att en klocka på 42 mm inte ska passa (anser jag); i Expyns fall talar vi också om en dinka med väldigt god "passform" då den sitter fint och nära handleden.
Hmm... Jag upplevde den snarare som topptung. Nu är det ju mer än ett halvår sedan jag provade, måste helt enkelt testa igen.

Ngn mer ägare som kan uttala sig ang detta?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hmm... Jag upplevde den snarare som topptung. Nu är det ju mer än ett halvår sedan jag provade, måste helt enkelt testa igen.

Ngn mer ägare som kan uttala sig ang detta?

Mm, är onekligen subjektivt. Jag har närmare 18,5 cm och gillar således att Explorern är 42 mm ist för de klassiska 40 mm. En lite grövre handled kan ju också ytterligare förstärka känslan av att klockan sitter "nära".
 

Sten

Cartier
Tack för alla kommentarer. Det råder, som väntat, delade meningar om explorerns storleken på min hanled. Finns väl som sagt inget rätt svar, men det är kul att höra vad andra tycker :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att det blir missvisande när man kör närbilder på wrist shots. Det optimala är egentligen att ta bilder/titta utifrån, nästan helkropp, för att se hur klockan passar ihop med resten av hyddan.
Det är som att ta en närbild på ens näsa, då ser den ju gigantisk ut :)
 
Lite kul att så många säger att ExpyII'an är stor med sina 'relativt' blyga 42mm bland dagens stålklockor? Omega Speedy PRO och 'lilla' Omega POn är ju oxå 42mm och t.om Bond Omegan är ju 41mm men ingen verkar tycka dom är stoooora och läskiga...
 

Sten

Cartier
Lite kul att så många säger att ExpyII'an är stor med sina 'relativt' blyga 42mm bland dagens stålklockor? Omega Speedy PRO och 'lilla' Omega POn är ju oxå 42mm och t.om Bond Omegan är ju 41mm men ingen verkar tycka dom är stoooora och läskiga...

Kan det möjligtvis ha att göra med att Rolex ofta valt att producera sina sportmodeller i just 40mm? Deras sportmodeller är ju även rätt dressade (nu blir jag väl dödad för min åsikt :) ) jämfört med många andras, således är 40mm bättre än 42mm. Personligen tycker jag att 40mm är mycket bättre jämfört med 42, kan dock inte slita mig från att nya Explorern är ruskigt fin!
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Jag hade en 42mm ExpII som jag tyckte blev för stor tillslut, jag har visserligen smala handleder, men jag tror det föll på för mig var att den inte satt bra på mig. De jag frågade tyckte den såg ok ut. Så egentligen är det din känsla som räknas. Inte alltid så lätt.
 
Topp