• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är skillnaden verkligen så stor? (Certina vs Longines)

F-L-P

Panerai
Själv breddar jag vitt och brett på Prisjakt. Vill få en överblick och jag tagit med klockor med rem, någon kronograf och blandat billigt och dyrare.

Vilka sticker ut och bör vara med i en lista på tio klockor att välja mellan anser ni? Några rejäla varningar med?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2655670

k
Själv breddar jag vitt och brett på Prisjakt. Vill få en överblick och jag tagit med klockor med rem, någon kronograf och blandat billigt och dyrare.

Vilka sticker ut och bör vara med i en lista på tio klockor att välja mellan anser ni? Några rejäla varningar med?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2655670

Bara att köpa alla. 200 kakor, som hittat!

Tar alldeles för lång tid att kolla igenom alla men sub klonen från Gant såg ganska trist ut. finns roligare sub kloner i så fall..
 
  • Like
Reactions: MBx

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Postade precis denna i fredagstråden. Är inte annat än nöjd med min!
image.jpg
 

Nifo

Omega
Till Nifo

1) Köp en dyrare klocka men begagnat, då kan du sälja vidare till minsta förlust, och får mest klocka för pengarna.

2) Var har du Nifo hittat din avatar?

3) Jag har och har haft en mängd klockor, i olika priser, kvarts och mekaniska. Jag verkar av någon anledning alltid komma tillbaka till kvarts, jag gillar nog det mest. Så, varför inte ta några steg upp i märkeshierarkin och titta på en Omega kvarts dykare? Den som hånar kvarts behöver kompensera för liten **k! :)


Sent svar, beklagar detta. Avataren låg och flöt på det världsomspännande internet. Men vad jag sökte på är en annan femma. Undrar om det inte var "Tick tack" eller nåt. Du får leta lite så hittar du den säkert. Du kan annars köra bildsök på Google om du klipper ur min bild.

Jo...beggat, ja. Idag var jag och kikade på den klassiska Omega, 300-metaren med svart tavla, stora modellen (eller stora och stora, den storleken jag vill ha egentligen finns ju bara som kronografen). Men denna modell är jag verkligen sugen på. Kul med ny och ha den från början, men frågan är om det är värt 30 tkr+ . Beggat kanske är grejen. Ska kika mer på detta.

Kvarts eller inte...ja...vet inte själv. Gillar att det är en "mekanik" som jobbar, men är samtidigt tidsnojjig ibland. En klocka ska visa rätt, helst utan justeringar. Ja...en avvägning det där. =)

Må gott!
 

Nifo

Omega
Jag har flera olika dykare i olika prisklasser, allt från Invicta till Rolex. Certina har en del trevliga modeller. Själv jagade jag fram denna lite äldre quartzdykare i titan som jag verkligen gillar. Finns enstaka exemplar kvar i Europa.
certina-gent-quartz-collection-ds-first-chronograph-watch.jpg


Snygg, påminner dock lite väl mycket om en annan Certina jag har liggande, tror det är en PRS200. Är inte inne så mkt på kronograf heller...längre. Var lite kronografslav tidigare. Vill ha något renare i designen till det jag söker nu.

Kul att du postade bilden! Tack!
 

Nifo

Omega
Fast den senaste HC:n har inte polerad länk.


Kollade HC:n idag, vet inte riktigt vad jag känner. Det lustiga är att jag, enbart genom att titta på den, tyckte att den ser billigare och samtidigt pråligare (på fel sätt) än exvis Certina Divern. Pendlar som ett väggur i min jakt på nästa ur, märker jag. Var sketasugen på HC:n tidigare...men har nu börjat plöja åkrarna och hittat mer sorkar (ehm..) Ja, du fattar... ;)
 

Nifo

Omega
Hej och välkommen.

Många frågor i ett, ska försöka att iaf ge min syn på några av sakerna.

Kvart eller automat är egentligen bara preferenser. En automat drar sig lite mer men för min del sätts osäkerheten alltid av hur noggrant jag ställer den. Ytterst få tillfällen i min vardag då jag behöver veta tiden på sekunden när. men kvarts är ju smidigt och finns många kul modeller om man letar lite.

Är ingen expert på urverk, och har inte undersökt dessa modeller men skulle gissa att longines och certina båda använder ETA verk som produceras av en extern leverantör. Dessa verk håller bra kvalité och många urmakare kan arbeta med dessa.

Longines och Certina gör båda bra klockor. Min personliga preferens gör att LLD känns lite hetare än hydro conquest, men igen, smaksak.

Tudor och Oris är mycket rolig design för pengarna men i stort sett samma urverk. Riktigt fina klockor från båda. Ännu en personlig favorit är tyska Sinn som ligger i samma prisklass som de senare två.

UX för en unik kvarsare med oljefylld boett:
1702693.jpg


EZM 3 för en automat med argon fylld boett, saltpatron och destrokrona:
1047694d1365960944-looking-tough-watch-ezm3_1.jpg


Tack!

Matnyttiga tankar och info. Vi tackar. Finns en hel del snygga klockor att välja på, något annat är en lögn.

Får se vart jag landar. Just IDAG (skrives med versaler då det kan ändras per dag....timme...minut?) lockar en vanlig Seamaster med svart botten. I morgon vet jag inte... *s*

Må gott!
 

Nifo

Omega
God morgon!
Action divern är riktigt fin, testa i butik om du har möjlighet. Den är rätt biffig. LLDn är grym, lite mer dress. Finns mycket fint ute här på köp o sälj nu. Glycine...

xV2haZt.jpg


Kidade på Glycien med, vilket var ett märke jag missat helt. Trevlig men inte riktig min karamell. Var och kollade runt idag, som sagt (hur många gångar jag nu nämnt det i tråden) och kikade även på Certinan. Jag gillar den. Känns som det är en bra bang för bucken. Sen är jag bara lite orolig för hur det ETA-verket funkar, exvis jämfört med Omegas moddade diton?

Btw, är det lätt att själv ändra längden eller bör man lämna in den för detta? Klurar på att köpa online och då kommer den ju i fullängd. Undrar vad en butik tar för detta annars, och om man kan med... *s*

Må gott!

Ps. Blev kaffesugen!
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Kostar kanske 100 lappen att få länken justerad. Du behöver inte oroa dig över verket. Det kommer att funka fint och är väl beprövat. Kör på bara! Håll utkik på köp o sälj, eller lägg ut en egen köpesannons. Tyvärr ser man sällan just Action divern till salu. Men dom dyker upp lite då och då.
 

sveol

Cartier
Lyssna på mig, jag vet allt (inte alls fredags bärsen som talar). Kör automat, vad du än gör. Att ställa klockan blir en morginritual rätt snart. Och det är rätt trevligt att varje morgon ställa sig framför klocklådan, välja klocka och sedan ställa in den. Som att knuta slipsen, fast trevligt. Nu skall jag efter dessa visdomsord återgå till min bärs. Haade.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Icaras

Rolex
Seamaster Pro 300m (även kallad SMP) har tillverkats länge och i en rad olika modeller. Dessa kan du få tag på begagnat! Om du tvunget måste ha den som finns i nuvarande sortimentet får du vara beredd på att lägga till en ganska stor summa (talar om begagnat här).
 

Nifo

Omega
Sådär. Köpet gjort. Blev Certina - Dykaren! =D

Det var ett ganska lätt val eftersom det egentligen i grund och botten varit den klocka jag velat ha hela tiden, med undantag av sin kvarts-kompis med något hårdare look. Dock ser dykaren mer mogen och klassisk ut i sin design. Gillar dess mjukare former helt enkelt. Möjligen kan det bli en Omega 300 längre fram, vi får se. Sugen på en Scooter (inte ett klockmärke, utan en sådan där fyrtaktande, brummande sak), så jag får hålla igen lite. Men jag måste säga att Certinans utseende är verkligen så rätt för mig. Prislappen därtill. Den ser exklusiv ut med, inget fel med det. Nu kom helgen och jag har lite annat i tankarna, men så snart tisdagen kommer så är hon nog i hamn på min arm. Må gott, alla!

Ps. Kommer att lägga upp lite bilder och frågor kring min JLC framöver. Har lite frågor kring reparation, service och värdering.
Ds.
 

Bilagor

  • DS ACTION DIVER.jpg
    DS ACTION DIVER.jpg
    26.2 KB · Visningar: 277

Limpas

Cartier
Sådär. Köpet gjort. Blev Certina - Dykaren! =D

Det var ett ganska lätt val eftersom det egentligen i grund och botten varit den klocka jag velat ha hela tiden, med undantag av sin kvarts-kompis med något hårdare look. Dock ser dykaren mer mogen och klassisk ut i sin design. Gillar dess mjukare former helt enkelt. Möjligen kan det bli en Omega 300 längre fram, vi får se. Sugen på en Scooter (inte ett klockmärke, utan en sådan där fyrtaktande, brummande sak), så jag får hålla igen lite. Men jag måste säga att Certinans utseende är verkligen så rätt för mig. Prislappen därtill. Den ser exklusiv ut med, inget fel med det. Nu kom helgen och jag har lite annat i tankarna, men så snart tisdagen kommer så är hon nog i hamn på min arm. Må gott, alla!

Ps. Kommer att lägga upp lite bilder och frågor kring min JLC framöver. Har lite frågor kring reparation, service och värdering.
Ds.


Grattis! Ett bra val! :)
 

Nifo

Omega
Grattis! Du kommer säkert att bli nöjd, har hört mycket gott!


Himla kul att höra! Tror det är en helt okej klocka för mig, som primärt går på utseendet - men som även vill ha lite kvalitet, och jag tror inte Certina gör dåliga grejor. Ett standard-ETA tickar nog på tillräckligt bra för mig - många andra verkar nöjda med så.. =)

Må gott!
 
Min skapare! Enormt många bra svar på mina funderingar. Tack alla! ☺

Jag får känslan av att verket i Certinan och de i de enklaste Longines -automaterna m fl, är av samma ETA - verk och kaliber. Stämmer detta?

Certinan känner jag starkast för just nu. Klassisk design till ett bra pris anser jag, utan att lägga vikt på annat. Kollade även på DS Action som att lite liknande ut men med kantigare layout. Kvarts då. Dock inte lika ren i designen som Certinan.

Longinesuret är inte dumt heller men vad jag hört så är deras klockor lika massproducerade som exvis Seiko, Tissot och Certina. Då är det ju sist och syvende bara en smaksak och prisfråga eller?

De klassiska dykuren från Omega är fina med. Hittade Dock 300m enbart som automat. Har för mig att Omega skulle rensa bland verken. Kanske så som skett?

Tack året igen för alla svar och fortsätt gärna hjälpa mig vidare, tack. Ska även kolla begmarknaden med. Är dock mer säljare där nu då jag ska sälja morfars Jaeger LeCoultre, 50-talare. Fin men inte min smak riktigt.

Ha en bra torsdagskväll!

Tjo!
Jag kör en Certina action kvarts dykare då jag gillar storleken på den bättre än diver'n. Men klart roligare med en automat.
 

unojoh

Breitling
Certinan är en jättefin klocka. Har själv Certinan powermatic 80 titanium. Och även longines hydroconquest med ETA A31.L11 verket. Longines beteckning är L 888.4 och har en silicon baserad fjäder. Och ska tydligen vara riktigt bra urverk och. När jag var in på Kents watch och köpte den fick jag en hel uppsjö av teknisk information av urmakaren själv som för dagen stog i butiken. Men för mig som bärare av båda klockorna så är dom precis lika fina. Skillnaden är när kronan är utdragen så är den helt stum på min longines, på certinan vickar den något. Antar att det är liten kvalitetsskillad på urverk Men inget som stör mig. För mig är dom båda lika fina.
 
Topp