• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årets auktionshändelse i Sverige?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Satt och laddade hela helgen för detta objekt, kan ni se varför? Blev en riktig budstrid som jag tyvärr inte vann.

hd_item_289741_ea01fc756c.JPG

hd_item_289741_77a690041c.JPG

Typ 17 ggr utrop, inte illa!

https://auctionet.com/sv/289741-herrarmbandsur-d-goyla-le-sentier-18k-i-ur?scroll_to_bid=true
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Minute repeter med vettigt urverk?
Fan, du var för snabb vilket även förklarar att jag inte var ensam budgivare...

repeater.jpeg

Nu är det väl ingen full? minute repeater men väl en 5/15-minuters? Vet inte hur man skiljer dem åt. Men detta är då förmodligen ett litet mormorsur som byggts om till armbandsur. De angav den till 32 mm i diameter. Hade inte möjlighet att titta på den i verkligheten och de sade att den inte fungerade.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den är cool Aurum, men det nämndes att den var defekt. Låter som att det kan blir lurigt!:(
Det löser man själv, den kostade ju bara drygt 30'...
Helt ärligt var det osäkerheten som stoppade mig från att gå all in. Kan mycket väl ha varit så att repeterfunktionen var som den skulle och att det endast var fjäderbrott. Kan vara ok att ta vissa risker men tyvärr finns det alltid gränser.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt tuff! Det var spaken på sidan som gjorde att jag misstänkte repeater. Vad skiljer en full minute repeater från en som inte är det? Edit: ser nu att du skrev förklaringen.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hatten av @Aurum synd bara att den inte hamnade i samlingen.
Har bara sett David Golay som fickur tidigare, roligt att se en som armbandsur.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Förlåt för min dumhet men vad är repeater, ehm what?

Aurum skulle förklara bättre, men typ såhär:
När du trycker på en spak/knapp så plingar klockan och anger tiden. Först en serie pling för timmarna, sedan en pling för de mindre tidsenheterna. Det finns sådana som plingar antal kvartar och sådana som även kör minuter.

Grymt avancerat egentligen, i och med att urverket måste veta vad klockan är (normalt sett så finns ju den kunskapen enbart hos visarna) och man måste ha en plinplingmekanism. Kolla in Youtubeklipp på "minute repeater".

Jag skulle extremt gärna vilja ha en också, för att komplettera min samling av olika urverk (typ)...
Har mekaniskt, automatiskt, kvarts, stämgaffel, spindelur, jump hour och mekanisk alarmklocka. Saknar repeater, mekanisk kronograf och spring drive, alltså de dyraste och lurigaste...
 

Rojalisten

Panerai
Aurum skulle förklara bättre, men typ såhär:
När du trycker på en spak/knapp så plingar klockan och anger tiden. Först en serie pling för timmarna, sedan en pling för de mindre tidsenheterna. Det finns sådana som plingar antal kvartar och sådana som även kör minuter.

Grymt avancerat egentligen, i och med att urverket måste veta vad klockan är (normalt sett så finns ju den kunskapen enbart hos visarna) och man måste ha en plinplingmekanism. Kolla in Youtubeklipp på "minute repeater".

Jag skulle extremt gärna vilja ha en också, för att komplettera min samling av olika urverk (typ)...
Har mekaniskt, automatiskt, kvarts, stämgaffel, spindelur, jump hour och mekanisk alarmklocka. Saknar repeater, mekanisk kronograf och spring drive, alltså de dyraste och lurigaste...

Tack för informationen! =D Ska läsa på ordentligt till kvälls whiskeyn
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Aurum skulle förklara bättre, men typ såhär:
När du trycker på en spak/knapp så plingar klockan och anger tiden. Först en serie pling för timmarna, sedan en pling för de mindre tidsenheterna. Det finns sådana som plingar antal kvartar och sådana som även kör minuter.

Grymt avancerat egentligen, i och med att urverket måste veta vad klockan är (normalt sett så finns ju den kunskapen enbart hos visarna) och man måste ha en plinplingmekanism. Kolla in Youtubeklipp på "minute repeater".

Jag skulle extremt gärna vilja ha en också, för att komplettera min samling av olika urverk (typ)...
Har mekaniskt, automatiskt, kvarts, stämgaffel, spindelur, jump hour och mekanisk alarmklocka. Saknar repeater, mekanisk kronograf och spring drive, alltså de dyraste och lurigaste...
Tusan! Det var något jag missat också. Har inte tyckt att det låter som en "option" som jag velat ha, men efter ha kollat denna
så vill jag också ha en sådan:)
 
Topp