Brukar inte vara den som lovar att inte köpa men från att under 2024 endast inhandlat en klocka blev 2025 lite annorlunda.
Året inleddes med en Grand Seiko Birch Bark. Hade länge varit ute efter en GS9 med den magiska case backen. Men då den blev lite för stor som dressklocka så fick den lämna ganska tidigt under våren.
Tag Heuer Skipper och den gröna OP'n fick åka. Vansinnigt bra och roliga klocka men som under året fick ge plats åt annat. Funderade perfekt under sommarmånaderna i rotation med min 14060m.
När sommaren väl kom så blev det som sagt en 14060m two-liner. Riktigt vass och helt klart den bästa dykaren jag haft. Den fick mest handledstid under sommaren och var den klockan som satt på under semestern.
Så kom hösten och rastlösheten drog igång. I ett nafs åkte Sub'en, Explorer, Explorer II och Skippern.
In kom en IWC ingenieur 35, sedan den första nya versionen kom för ett par år sedan hade jag någon fantasi om att köra OWG med en. En riktigt GADA och OWG klocka. Kul med Genta designen och de integrerade länkarna var "the prick over the I". Men som taletsättet går "don't meet your heroes". Kul klocka men inte för mig. den åkte strax därefter.
En annan klocka som jag varit sugen på länge var en GS med GS44 case i 36mm. Så strax därefter kom det en GS SBGW321 EU limited. Förmodligen en av den bästa GS'en som jag ägt.
Men totalt Rolexlös efter att Polar, Explorer och sub åkt så kom en av mina graal klockor in. En GMT Master från '89. Man kan ha åsikter om Rolex CPO, service etc. men som en person som verkligen använder klockorna så blev det en fin via CPO.
Men rastlösheten efter en mindre Rolex kom snabbt och denna gången landade det i en 14270 från '98. Lite mer lös i länken än den nya 124270 som såldes tidigare under året. Men känslan som inte infann sig hos den nyare kunde definitivt återfinnas i den äldre.
Som årets sista blev det en Otsuka Lotec 7.5 från Japan. Hade egentligen tänkt att stoppa vid Explorern men var tvungen att ta möjligheten när den gavs.
2025
UT - Rolex Explorer II 16570
UT - Rolex Explorer 124270
UT - Rolex OP 126000 Grön
IN/UT - Grand Seiko Birch Bark
IN/UT - Tag Heuer Skipper
IN/UT - Rolex Submariner 14060m
IN/UT - IWC Ingeneuir 36mm
IN - Rolex GMT Master II 16710
IN - Rolex Epxlorer 14270
IN - Grand Seiko SBGW321
IN - Otsuka Lotec 7.5
Löftet för 2026 är en Sea Dweller 16600 från tidigt 90-tal med tritium tavla. Eventuellt även en Explorer II även den med tritium tavla.