• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Årets klocka!

Nazular

Basic
2-Faktor
Vilken var årets klocka för dig? Tänker vi lägger kravet att man skall ha haft den på sig vid åtminstone ett tillfälle, således behöver man inte äga den. Lägger inga krav på att klockan måste kommit ut i år utan det är din upplevelse som gäller.

Om jag börjar, så var det en meteorit Daytona jag fick pröva under sommaren. Senaste generationen med det fantastiska claspet. Vilken klocka. Otrolig passform, skön tungt och ögonfallande tavla. Synd att priset, framförallt på andrahandsmarknaden är så astronomiskt. Drömmer fortfarande om den några månader senare!

Runner ups var Tudor 58 Burgandy, Cartier Louis (gyllene tavlan) och den nya planet Ocean.

IMG_8439.jpeg

Från Rolex till Ronex...
Letat länge efter en analog Ronex. Så, inom några veckor hittar vi plötsligt två fina exemplar... En till mig, och en till min fru. Jag har använt min en hel del, i rotation med övriga klockor. Svensk dagskiva ger ett mervärde i mina ögon.
PSX_20250211_135146.jpg

IMG_3357.jpeg
Rekorddåligt år med bara 4 inköpta klockor. Hade en fin 300m som försvann i posten men lyckades få tillbaka hela beloppet tack vare ChatGPTs juridiktjänster. Men den med mest känsla var nog Bulgon. Har dock en 79090 på ingång som nog hinner komma innan årsskiftet.

Utöver köp och sålt under 2025 så är den mest överraskande och därmed roligaste klockan som testats solklart Tiger stone GMT’n. Men Land-Dweller ligger nära inpå.
IMG_0155.jpeg

Bästa köpet hands down min egen GMT. Men in med er och avlägg nyårslöfte nu i tråden nedan.
DO01054401.jpeg

Dock är ju Otsuka Lotec 7.5 riktigt härlig och funky
DO01054924.jpeg

Brukar inte vara den som lovar att inte köpa men från att under 2024 endast inhandlat en klocka blev 2025 lite annorlunda.
Året inleddes med en Grand Seiko Birch Bark. Hade länge varit ute efter en GS9 med den magiska case backen. Men då den blev lite för stor som dressklocka så fick den lämna ganska tidigt under våren.
DO01038046.jpeg

Tag Heuer Skipper och den gröna OP'n fick åka. Vansinnigt bra och roliga klocka men som under året fick ge plats åt annat. Funderade perfekt under sommarmånaderna i rotation med min 14060m.

DO01039266.jpeg

När sommaren väl kom så blev det som sagt en 14060m two-liner. Riktigt vass och helt klart den bästa dykaren jag haft. Den fick mest handledstid under sommaren och var den klockan som satt på under semestern.
DO01041225.jpeg

Så kom hösten och rastlösheten drog igång. I ett nafs åkte Sub'en, Explorer, Explorer II och Skippern.

In kom en IWC ingenieur 35, sedan den första nya versionen kom för ett par år sedan hade jag någon fantasi om att köra OWG med en. En riktigt GADA och OWG klocka. Kul med Genta designen och de integrerade länkarna var "the prick over the I". Men som taletsättet går "don't meet your heroes". Kul klocka men inte för mig. den åkte strax därefter.

DO01054034.jpeg

En annan klocka som jag varit sugen på länge var en GS med GS44 case i 36mm. Så strax därefter kom det en GS SBGW321 EU limited. Förmodligen en av den bästa GS'en som jag ägt.
DO01054603.jpeg

Men totalt Rolexlös efter att Polar, Explorer och sub åkt så kom en av mina graal klockor in. En GMT Master från '89. Man kan ha åsikter om Rolex CPO, service etc. men som en person som verkligen använder klockorna så blev det en fin via CPO.

DO01054402-2.jpeg

Men rastlösheten efter en mindre Rolex kom snabbt och denna gången landade det i en 14270 från '98. Lite mer lös i länken än den nya 124270 som såldes tidigare under året. Men känslan som inte infann sig hos den nyare kunde definitivt återfinnas i den äldre.
DO01054495.jpeg

Som årets sista blev det en Otsuka Lotec 7.5 från Japan. Hade egentligen tänkt att stoppa vid Explorern men var tvungen att ta möjligheten när den gavs.
DO01054917.jpeg

2025
UT - Rolex Explorer II 16570
UT - Rolex Explorer 124270
UT - Rolex OP 126000 Grön
IN/UT - Grand Seiko Birch Bark
IN/UT - Tag Heuer Skipper
IN/UT - Rolex Submariner 14060m
IN/UT - IWC Ingeneuir 36mm

IN - Rolex GMT Master II 16710
IN - Rolex Epxlorer 14270
IN - Grand Seiko SBGW321
IN - Otsuka Lotec 7.5

Löftet för 2026 är en Sea Dweller 16600 från tidigt 90-tal med tritium tavla. Eventuellt även en Explorer II även den med tritium tavla.

Årets klokke for meg er den nye PO'n, fordi den var en veldig, veldig positiv overraskelse for meg. At Omega tør satse litt annerledes er flott! At såpass mange "hater" den, gjør den bare enda bedre i mine øyne. Bedre med ting som er enten "love" eller "hate", enn "meh". Klokker (man liker) skal trigge litt ekte følelser.

20251023_OmegaPlanetOcean_167.JPG

Senast ändrad:
Årets klocka för mig är tveklöst Planet Ocean G3. Det är samma referens jag köpte av en handlare för något år sedan, men som jag tråkigt nog var tvungen att skicka tillbaka för att det saknades tillbehör. Sedan dess har jag inte kunnat släppa referensen mentalt och framåt senhösten blev det vi två igen. ❤️

1000026765.jpg
1000026202.jpg
1000026999.jpg

Årets klokke for meg er den nye PO'n, fordi den var en veldig, veldig positiv overraskelse for meg. At Omega tør satse litt annerledes er flott! At såpass mange "hater" den, gjør den bare enda bedre i mine øyne. Bedre med ting som er enten "love" eller "hate", enn "meh". Klokker (man liker) skal trigge litt ekte følelser.

20251023_OmegaPlanetOcean_167.JPG
Enig!

Av klockor jag testat är det Tag Heuer Carerra glassbox och Omega Aqua Terra svart gloss
IMG_1275.jpeg

IMG_1264.jpeg

De har också vart ett väldigt bra inköpsår. Kvalitet framför kvantitet. Förutom en G-shock har det bara köpts in två klockor.

Tudor blackbay 36 som jag äntligen köpte igen efter att ha saknat den i några år.
IMG_1388.jpeg

Samt Longines Bigeye som jag har vart medveten om men inte riktigt tagit till mig. Men det ändrade sig och klockan blev min.
IMG_1679.jpeg

Vilken av dom är årets klocka?? Det kan jag inte svara på än. 36an kommer jag faktiskt aldrig sälja (krig och arbetslöshet är det enda som kan ändra på det), men just nu har jag roligare med Bigeye.. Men okej, 36an får det!

Min årets klocka blev min tredje Panerai. Först Radiomir, sen Submersible och nu Luminor. Den bärs väldigt bekvämt och jag tycker om det traditionella med handjagade verk som man får dra upp. Sen tycker jag om guldvisare mot en brun tavla. Avsaknaden av sekundvisare ger ett lugnt intryck som jag vill ha det.

IMG_7805.jpeg

Senast ändrad:
Min årets klocka blev min tredje Panerai. Först Radiomir, sen Submersible och nu Luminor. Den bärs väldigt bekvämt och jag tycker om det traditionella med handjagade verk som man får dra upp. Sen tycker jag om guldvisare mot en brun tavla. Avsaknaden av sekundvisare ger ett lugnt intryck som jag vill ha det.

IMG_7805.jpeg

Jag kan inte annat än hålla med om stämningen om än med en skillnad i detaljerna. Min första Panerai var den Zero i svart PVD som cirklat mellan några medlemmar här (du som har den, posta bilder!) och sen var jag lös ett tag... redan 2024 köpte jag sen en enkel arbetshäst i form av en 753 lagom begagnad från C24... som i år seglat upp som min absoluta favorit. Ja, jag har köpt nån ytterligare Radiomir eller kanske två, och jag suktar efter en luminor och ... ja, men en grundläggande basmodell utan onödigheter som automatiskt uppvevning eller sekundvisare gör livet gott.

Mitt ex, här först på ett Assulamente från Liger (Indonseien), följt av ett lite tunnare och dressigare band från @oddface ... Detta är helt klart årets klocka för mig. Mest buren, mest uppskattande... och mest styrande på framtida inköp.

20251114_072256.jpg

20251222_102453~2.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp