• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Åsikter om Oris vs Tudor

Maxer

Guld
2-Faktor
Jag har sneglat lite på oris aquis då de verkar ligga hyffsat i pris begagnat. Men jag har länge haft ett sug efter en Tudor BB.

Är det värt att spara ihop 10.000 till för en Tudor eller är Orisen en bra kompromiss?

Senast ändrad:
Oris är väldigt trevliga klockor. Men om du själv ser det som en kompromiss så blir du troligen inte nöjd. Bättre att spara lite längre och köpa det du verkligen siktar på.

Så är det ju, jag tänkte mest på vilken "kvalitetsnivå" oris ligger på i jämförelse med Tudor? I fråga om finish, länk osv.

Så är det ju, jag tänkte mest på vilken "kvalitetsnivå" oris ligger på i jämförelse med Tudor? I fråga om finish, länk osv.
Har ägt ett antal klockor av båda tillverkarna och Oris gör verkligen fina klockor av bra kvalitet, men jag tycker inte de går att jämför med tudor när det kommer till finish, länk osv. Tudor är ett snäpp upp:)

Köp det du verkligen vill ha! Om 10 000 kr mer är gångbart utifrån dina förutsättningar så tycker jag det är en rimlig summa att betala mer för att få det man verkligen vill ha! :)

Oris gör jäkligt prisvärda och fina klockor. Men som alltid får man vad man betalar för. En Black Bay är utan tvekan ett snäpp upp i kvalitet.

De flesta har gått stigen upp..
Börja där det känns vettigt, tids nog känns även det galna vettigt..
Men man måste börja någonstans.

Så med det sagt, börja med att utforska Oris, dom har ett brett utbud, själv gillar jag deras 65-serie som tusan.

Jag har testat bägge. Min åsikt är att Tudorn känns överlag som en klocka av högre kvalité. 10.000:- är visserligen inga småpengar och Oris erbjuder mycket pang för pengarna men Tudorn känns bättre:)

Har inte haft Black Bay men annan Tudor och flera Rolex. Senaste Aquisen är riktigt, riktigt bra vad gäller kvalitetskänsla och finish. Snudd på sub-beater. Urverk är kanske en annan sak.

Senast ändrad:
De nya BB är väldigt tjocka tyckte jag när jag testade i butik.
Föredrar de Oris jag prövat pga detta (65 och gamla Aquis)

Beror lite på vilken storlek du är ok med alltså.

Det jag är lite fundersam över är att oris är 43mm vilket är lite för stort , tudorn är 41mm vilket är lagom.

Men jag ska se till att prova en oris för att få en uppfattning om storleken.

Det jag är lite fundersam över är att oris är 43mm vilket är lite för stort , tudorn är 41mm vilket är lagom.

Men jag ska se till att prova en oris för att få en uppfattning om storleken.
Inhouse-BB och Oris Aquis bärs typ lika. BBn är enligt mig mycket fläskigare åt alla håll och kanter än de flesta andra 41-mm:are.

Har haft båda men det är Aquisen jag skulle överväga om det skulle bli en repris. Rejäl, modern och bekväm länk.
Tycker att BB (den gamla) var snyggare på bild än i verkligheten. Aquisen tvärtom

Jag testade en oris divers 65 med blå tavla i butik idag. Måste säga att det kändes riktigt trevlig.

Den finns just nu att köpa för 14.440:- med stållänk på rega watches. Känns som mycket klocka för pengarna!?

Jag testade en oris divers 65 med blå tavla i butik idag. Måste säga att det kändes riktigt trevlig.

Den finns just nu att köpa för 14.440:- med stållänk på rega watches. Känns som mycket klocka för pengarna!?
jag har 40 mm varianten och det är extremt mycket klocka för pengen.
länken är grym, jag köpte till den nitade länken i efterhand och tycker den är super

Orisen är trevlig, hade en sån ett par månader. Tycker det låter klokt som några skriver att köpa en begagnad Oris först och prova. När de sen har tröttnat (vilket du troligen kommer) så köper du den som du egentligen vill ha, dvs Tudorn.

Tycker Tudorn är det bättre valet, Orisen är lite sådär enligt mitt tycke..

Tycker du borde kolla Christopher Ward. De gör riktigt grymma grejer för rimliga pengar.

Håller med om att Oris Divers Sixty-Five är en mer jämförbar klocka med BB. Mer likt formspråk än vad Aquisen har. Jag har den gröna och gillar den skarpt. Finns även i svårt och blå.
Oris-Divers-Sixty-Five-Green-7.jpg

Bild lånad från nätet

Har dåliga erfarenheter med Seiltaverken som Oris kör med. Ska vara identiska med ETA etc. men har haft två Oris 65 med olika fel i verken. De enda felen jag någonsin haft med mina många klockor btw. Utan belägg skulle jsg säga att Tudorverken, både ETA och inhouse håller högre klass än Oris. Ett annat pris också iofs.

Tillbaka
Topp