• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Önskar hjälp med en Rolex GMT-Master II

Hej!
Av någon anledning hamnade nyligen en samling klockor på mitt bord. Jag har/hade noll och ingen kunskap alls om klockor men började gå igenom olika guider för att skilja fejk från riktiga och de flesta klockorna var ganska taffliga när jag visste vad jag skulle kolla efter. Den sista utav tre Rolex GMT-Master II verkar dock vara äkta eller vara en mycket god kopia och jag hoppas på lite hjälp hur jag går vidare med detta. Detta bekräftades till viss del av ett kvitto från en säljare i Tyskland på runt €7000 med samma serienummer som klockan har.

Jag var inne på Bergströms i Malmö men killen verkade lite avig och jag fick en känsla av att de inte riktigt hade rätt människa i affären för att bedöma äktheten, alternativt att jag var en skum säljare eller något. Vill dock påpeka att han inte var otrevlig på något vis, men det kändes som ett svalt intresse. Han påpekade dock att en del av länken inte stämde och att allt skulle bli intressantare om det fanns cert och kartong.

Ett stort problem med att alla klockor och kartonger har legat huller om buller när jag fick dem så jag har ingen aning om vad som hör hemma till denna klockan.

Cert är funnet.
Modell: 16710, Serienummer K809420
Kvitto från "Malaschofsky" i Tyskland på €6840 + kvitto på "Inspektion Werk + Gehäuse" med kommentarer "kleine Rev. 5x48 = 240" och "ohne anfarbeten" - €240. (ursäkta min tyska).

Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven med detta.
Tanken är att klockan ska säljas om den visar sig vara äkta.

Bilagor

• 9fba0930-b3df-4b7a-b326-963a447bfa7e.jpg
    9fba0930-b3df-4b7a-b326-963a447bfa7e.jpg
    68.7 KB · Visningar: 6
  • 661a5582-a696-42d7-a35d-2c343a8c0c52.jpg
    661a5582-a696-42d7-a35d-2c343a8c0c52.jpg
    62.6 KB · Visningar: 5
  • 04ce85a7-3c4f-4cd9-9d38-7742ad9bd473.jpg
    04ce85a7-3c4f-4cd9-9d38-7742ad9bd473.jpg
    57.6 KB · Visningar: 5
  • e6614f6a-325e-40f2-adbd-134b595445eb.jpg
    e6614f6a-325e-40f2-adbd-134b595445eb.jpg
    92.5 KB · Visningar: 5
  • b96195c1-7299-453e-8379-2111c6ebff84.jpg
    b96195c1-7299-453e-8379-2111c6ebff84.jpg
    96.6 KB · Visningar: 6
  • 1c4419ca-1c9e-4007-920f-2acfcb40c682.jpg
    1c4419ca-1c9e-4007-920f-2acfcb40c682.jpg
    93.7 KB · Visningar: 5
Jag tycker den ser äkta ut. Har själv ägt en 16710, men du får nog utlåtanden snart av folk som har bättre koll än mig.

”Av någon anledning” tror jag nog du skulle tjäna på att beskriva lite bättre, framförallt när det är sin första post här. På gott och ont är vi lite misstänksamma här på KS. Av priset att döma så lär det inte vara alltför länge sedan den köptes från Tyskland iaf. Försäljningsåret 2003 stämmer med en K-serie men äktheten har jag svårt att uttala mig om till 100% på dina bilder. Jag vet inte vem man vänder sig till för ett värderings- eller änthetsintyg i Malmö men räkna med att få betala lite för det.

Av någon anledning är helt enkelt att en nära anhörig gick bort. Kvittot jag har på klockan bär hans namn och jag har samma efternamn. För en ev. köpare så är det inte svårt att kolla upp våra band och det hjälper jag gärna till med i så fall. Ovanpå det har jag flera anhöriga som kan intyga att allt står rätt till i hur jag fått denna klocka och jag skulle inte heller riskera min säkerhetsklassade tjänst på ett statligt verk, genom att handla med en oärligt införskaffad klocka. Jag hoppas det är tillräcklig basinformation om mig som person tills någon eventuellt vill göra affär, varpå jag gärna fördjupar det hela.

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få och värderar den högt, eftersom jag själv saknar kunskap om såna här saker. Om det är något jag borde ta detaljbilder på så ordnar jag givetvis det. Just nu försöker jag bara pussla ihop bitarna och lista ut vad som hör hemma var, samt vad som är lämpligast väg att sälja klockan. Har funderat lite på Kaplans eftersom jag misstänker att en klocksäljare kommer ge mig förhållandevis lite pengar för klockan.

Hej!
Av någon anledning hamnade nyligen en samling klockor på mitt bord. Jag har/hade noll och ingen kunskap alls om klockor men började gå igenom olika guider för att skilja fejk från riktiga och de flesta klockorna var ganska taffliga när jag visste vad jag skulle kolla efter. Den sista utav tre Rolex GMT-Master II verkar dock vara äkta eller vara en mycket god kopia och jag hoppas på lite hjälp hur jag går vidare med detta. Detta bekräftades till viss del av ett kvitto från en säljare i Tyskland på runt €7000 med samma serienummer som klockan har.

Jag var inne på Bergströms i Malmö men killen verkade lite avig och jag fick en känsla av att de inte riktigt hade rätt människa i affären för att bedöma äktheten, alternativt att jag var en skum säljare eller något. Vill dock påpeka att han inte var otrevlig på något vis, men det kändes som ett svalt intresse. Han påpekade dock att en del av länken inte stämde och att allt skulle bli intressantare om det fanns cert och kartong.

Ett stort problem med att alla klockor och kartonger har legat huller om buller när jag fick dem så jag har ingen aning om vad som hör hemma till denna klockan.

Cert är funnet.
Modell: 16710, Serienummer K809420
Kvitto från "Malaschofsky" i Tyskland på €6840 + kvitto på "Inspektion Werk + Gehäuse" med kommentarer "kleine Rev. 5x48 = 240" och "ohne anfarbeten" - €240. (ursäkta min tyska).

Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven med detta.
Tanken är att klockan ska säljas om den visar sig vara äkta.

Generellt sett så bör du vara försiktig med en egen bedömning av klockor efter att ha tittat på guider. Det krävs ett mer tränat öga.

Det låter heller inte logiskt att någon skulle ha 3 st. GMT Master II där 1 är äkta och de andra 2 är kopior. Låter ju lite märkligt.

Generellt sett så bör du vara försiktig med en egen bedömning av klockor efter att ha tittat på guider. Det krävs ett mer tränat öga.

Det låter heller inte logiskt att någon skulle ha 3 st. GMT Master II där 1 är äkta och de andra 2 är kopior. Låter ju lite märkligt.
Absolut måste någon erfaren kolla detta innan försäljning - jag vill verkligen inte sälja en kopia. Att jag gått igenom guider berodde helt enkelt på att jag ville veta vilka jag helt och hållet kunde utesluta helt och det visade sig att en klocka har avsevärt högre kvalité än de andra.

Varför han haft en näve skräpkopior och ev. en äkta är inget jag kan svara på och kommer aldrig få svar på heller. Personligen kan jag tänka mig att han skaffat kopiorna av ren nyfikenhet och sedan velat ha the real deal. Att han trott att denna klockan varit äkta tvivlar jag inte på. Om den är det eller inte får som sagt ett proffs avgöra.

Har ni några åsikter om kartongerna? Hur bör jag gå tillväga för att sälja klockan om den är äkta?

Om klockan ändå skall säljas så lämna in den för värdering och ta del av foton på urverket när dom öppnar klockan och verifierar urverket. Armband är ju förbrukningsvara och kanske bytts ut.

Under en värderingen borde man kunna verifiera att urverk, urtavla och boetten ser ut att "hänga" ihop tidsmässigt så man kan utesluta en "franken watch", (ett ihop plock av delar till en klocka). Skulle inte oroa mig för mycket att ditt exemplar var detta med tanke på alla tillbehör du har.

Hitta en pålitlig och kunnig urmakare som känner till Rolex GMT på sina fem fingrar så kommer allting lösa sig.

Du får förlåta oss men det är ganska vanligt att nya på forumet ska testa om en kopia passerar forumets granskande öga men din historia låter trovärdig.
Det är en populär modell så att sälja den borde inte vara något problem, jag skulle betala för ett äkthetsintyg och sedan sälja den privat.

Av någon anledning är helt enkelt att en nära anhörig gick bort. Kvittot jag har på klockan bär hans namn och jag har samma efternamn. För en ev. köpare så är det inte svårt att kolla upp våra band och det hjälper jag gärna till med i så fall. Ovanpå det har jag flera anhöriga som kan intyga att allt står rätt till i hur jag fått denna klocka och jag skulle inte heller riskera min säkerhetsklassade tjänst på ett statligt verk, genom att handla med en oärligt införskaffad klocka. Jag hoppas det är tillräcklig basinformation om mig som person tills någon eventuellt vill göra affär, varpå jag gärna fördjupar det hela.

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få och värderar den högt, eftersom jag själv saknar kunskap om såna här saker. Om det är något jag borde ta detaljbilder på så ordnar jag givetvis det. Just nu försöker jag bara pussla ihop bitarna och lista ut vad som hör hemma var, samt vad som är lämpligast väg att sälja klockan. Har funderat lite på Kaplans eftersom jag misstänker att en klocksäljare kommer ge mig förhållandevis lite pengar för klockan.

Hej.
Ett tips är att ta mycket fler bilder i dagsljus.
En värdering kan samtliga Rolexhandlare eller Kaplans hjälpa till med. Väl investerade pengar.
Lycka till

Tvärt om säger jag, många vanliga Rolex-ägare har en fake till julmiddagen med jobbet, dag på stranden osv.

Har jag förstått dig rätt att du har jämfört serienumret på klockan på bilden som finns mellan luggarna med certet! Skulle kännas mycket långsökt om det var en kopia om serienumret överensstämmer både på klocka och cert, för certet verka då äkta vad jag kan se!

Senast ändrad:
Haha, källa på det? Det var bland det dummaste jag hört :D
Jag har en kund på jobbet som jag berömde för hans datejust. Fick kolla på den och den var äkta sen så har han och hans fru även visat upp sina cartiers som dom köpte i förlovningspresent, är inte kunnig nog att kunna bedöma en cartiers äkthet även om dem såg ok ut.
Men sen brukar han även komma in när de varit i sin lya i Spanien och visa upp riktigt dåliga fejks som han stolt säger att han köpt för 15 euro eller liknande.

Har ingen koll på hur många som gör så men tycker det är riktigt pinsamt.

Känns som en del antagande här :rolleyes:

Såvida du inte talar av egen erfarenhet o_O :D
Noterat i min omgivning, själv har jag ingen fake och har heller aldrig haft.
Noterade att en konsults Hulk skiftat nyans till en blöt krogkväll och några ggr har kollegornas klockor svajat lite på utlandsresor..

Noterat i min omgivning, själv har jag ingen fake och har heller aldrig haft.
Noterade att en konsults Hulk skiftat nyans till en blöt krogkväll och några ggr har kollegornas klockor svajat lite på utlandsresor..

Märkligt... möjligen att det är så. Förklaringen skulle då vara att man etablerat sin ”status” med en äkta för att sedan använda fakes för att inte riskera skicket/skador?

Om så är fallet så tycker jag mest synd om dessa individer :oops:

klockan ser ok utifrån bilden. Dock går det inte att avgöra helt. Ta av länk och kolla mellan bandhornen. Som redan påtalats så utifrån priset torde det inte vara länge sedan klockan köptes.

Jag har en kund på jobbet som jag berömde för hans datejust. Fick kolla på den och den var äkta sen så har han och hans fru även visat upp sina cartiers som dom köpte i förlovningspresent, är inte kunnig nog att kunna bedöma en cartiers äkthet även om dem såg ok ut.
Men sen brukar han även komma in när de varit i sin lya i Spanien och visa upp riktigt dåliga fejks som han stolt säger att han köpt för 15 euro eller liknande.

Har ingen koll på hur många som gör så men tycker det är riktigt pinsamt.
Okej, ganska tunn empiri. "Många" var ursprungsvärdet...

@UNO s jobb verkar det vara nästan 100% ( lite oklart med UNO själv) även inhyrda konsulter... man blir ju lite nyfiken vilken företag det är;)

Tycker den verkar se rätt reko ut... Men som tidigare nämnt, bäst att få den uppöppnad och verifierad. Har sett riktiga rollar som har fått sina verk urpetade och ersatta med riktigt tråkiga enicar-kloner.:oops:

Tillbaka
Topp