• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Överfallen och rånad på Rolex - men vilken modell var det? (bilder finns)

Freddesix

Breitling
Hej!

Kom för ett par veckor sedan hem från en tur genom Argentina, Brasilien och Chile. Rio var en härlig stad och där fanns bland annat två herrar på motorcykel som arbetade med klockor. Tydligen var de öppna för affärer även mitt på blanka dagen och efter att ha blivit påhoppad bakifrån med trottoaren som nästa hållplats tillbringades resten av semestern utan armbandsur. Bortsett från klockan som slets av gick det hela fantastiskt bra med blott några få skrapsår.

Nu till saken. Klockan inhandlades ny någon gång under 90-talet men tyvärr finns inga tillbehör kvar (box, cert, dokumentation...). Kvar finns bara gamla bilder där klockan bärs. Eftersom detta är ett ärende för försäkringsbolaget undrar jag ödmjukast om det finns någon här som kan hjälpa till att reda ut vad det är för klocka? Jag har ett hum om modellen (Oyster Perpetual Datejust i stål med en gul/guldaktig tavla?) och länken känns som en Jubilee men längre än så kommer jag inte.

YS8JFwz.jpg

kaXA6R9.jpg
JMAIrE2.jpg
ZMwTZcJ.jpg
YMTcG52.jpg
JL1j7f9.jpg


Eventuellt kan jag gräva fram ytterligare någon bild om det är till hjälp.

Som tack utlovas längre fram en uppföljning både i form av försäkringsbolagets slutsats samt information+bilder om ersättaren som just nu planeras :rolex:
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Är inte det en helt vanlig Rolex datejust 1601 på jubilee? Om de där bilderna är det enda "beviset" du har på klockan tror jag tyvärr du kommer få ordentligt svårt med försäkringsbolaget. De där går inte att urskilja från en hel driva Seiko, Rado, Enicar, mfl, från 80- och 90-talet. Dessutom brukar de ha ett tak på hur mycket värde du får bära med dig (kontanter, smycken, klockor, etc) som de ersätter om du inte har tilläggsförsäkringar.
Väldigt tråkig historia dock, men skönt att du hade en bra semester trots incidenten, och jag hoppas att jag har fel beträffande försäkringsärendet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är inte det en helt vanlig Rolex datejust 1601 på jubilee? Om de där bilderna är det enda "beviset" du har på klockan tror jag tyvärr du kommer få ordentligt svårt med försäkringsbolaget. De där går inte att urskilja från en hel driva Seiko, Rado, Enicar, mfl, från 80- och 90-talet. Dessutom brukar de ha ett tak på hur mycket värde du får bära med dig (kontanter, smycken, klockor, etc) som de ersätter om du inte har tilläggsförsäkringar.
Väldigt tråkig historia dock, men skönt att du hade en bra semester trots incidenten, och jag hoppas att jag har fel beträffande försäkringsärendet!
De flesta försäkringsbolag har 50 papp för totalt lösöre utan specialförsäkring. Täcker ju mer än väl värdet på den klockan.

Tråkig historia för övrigt, inget kul semesterminne direkt.
 

Brogren

Cartier
Vanlig vitguldsring, ja.
Om det är tapestry-dial eller inte är svårt att se.

Ledsen att höra om din tråkiga upplevelse. Hört mycket skit om Rio. :(
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ser ut som safirglas. Ser genomgående bandstiftshål. Ser också ut som räfflad glasring. Plus den tidstypiska silvertavlan som gärna tar en champagnefärgad ton. Det är referens 16234 med Jubilelänk 62510H.

Beklagar det inträffade.

Som tur är, går det att hitta 16234or i br skick.

Mvh A
 

nissehult

Patek
2-Faktor
De flesta försäkringsbolag har 50 papp för totalt lösöre utan specialförsäkring. Täcker ju mer än väl värdet på den klockan.

Tråkig historia för övrigt, inget kul semesterminne direkt.
LF höjer till 100k efter nyår. 200 om det är hemma i huset.

Edit: Söt avatar, har inte sett den utstyrseln innan ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
LF höjer till 100k efter nyår. 200 om det är hemma i huset.

Edit: Söt avatar, har inte sett den utstyrseln innan ;)
I så fall borde jag byta till Länsförsäkringar bara för den sakens skull. Man kan ju hoppas att andra försäkringsbolag följer efter.

Tack, lite nya kläder är aldrig fel. :)
 

Freddesix

Breitling
Hej igen och stort tack för alla svar!

Ska försöka beta av ett par puckar. Högsta prio just nu ligger på att fixa bättre bilder. Är säker på att det finns men det är rätt många tusen bilder att gräva igenom. Även jag förstår värdet av dem och hur betydelsefullt det är för att utröna exakt modell samt även få rätsida gentemot F-bolaget.

Angående försäkringsfrågan så tror jag inte det är något problem. Är nog att betrakta som en okej kund. Här gäller bara att jag kan bygga mitt case väl. Polisanmälan med mera är i ordning - saknar "bara" ett bra underlag för själva klockan.

Det var inte undertecknad som köpte klockan då den var en present. Vet dock mer än väl vem som gjorde själva inköpet och ska undersöka om det går att reda ut vilken AD som fick äran. Bra tips där, @Taxman!

Kring själva klockan har jag inte kommit längre än i första inlägget. Dock känns tavlan som @Daytona96 postade träffande med en s.k "tapestry-dial". Som tidigare nämnt är inte heller jag nöjd med bilderna och en uppdatering är att vänta. Förhoppningsvis kan jag någon kväll i veckan sätta mig ner och plöja igenom ett par digitala album.

På återhörande!
 

Bolio

Panerai
Tror du kommer rätt långt på acces beskrivning om du int hittar bättre kort. Den och ev AD koll kanske räcker lycka till.
 

Freddesix

Breitling
Resan med försäkringsbolaget fick ett oväntat snabbt slut och ärendet är nu löst. Insåg själv att förutsättningarna var klart tveksamma med tanke på att de ville ha in box, cert, värderingsintyg m.m och utav detta hade jag ganska precis noll att erbjuda. Ett telefonsamtal senare var alltsammans löst och pengarna satt snart på kontot. Alla inblandade är nöjda med överenskommelsen och jag har därför inte tagit mig an att söka efter fler bilder.

Stort tack till alla som bidragit :rolex:

Har inga som helst planer på att avvika från mitt löfte om att på nytt uppdatera tråden när en ersättare införskaffats. Stöter som bäst på @ROB-1832 så får vi se vad som kan göras. Skyndar långsamt vilket medför att det kan ta lite tid innan nästa uppdatering dimpar in. Tills dess, lev väl! :happyhappy:
 

Greven

Audemars
Resan med försäkringsbolaget fick ett oväntat snabbt slut och ärendet är nu löst. Insåg själv att förutsättningarna var klart tveksamma med tanke på att de ville ha in box, cert, värderingsintyg m.m och utav detta hade jag ganska precis noll att erbjuda. Ett telefonsamtal senare var alltsammans löst och pengarna satt snart på kontot. Alla inblandade är nöjda med överenskommelsen och jag har därför inte tagit mig an att söka efter fler bilder.

Stort tack till alla som bidragit :rolex:

Har inga som helst planer på att avvika från mitt löfte om att på nytt uppdatera tråden när en ersättare införskaffats. Stöter som bäst på @ROB-1832 så får vi se vad som kan göras. Skyndar långsamt vilket medför att det kan ta lite tid innan nästa uppdatering dimpar in. Tills dess, lev väl! :happyhappy:
Bra upplösning på det hela! Härligt med en historia som slutar positivt. Nu väntar vi bara på paketöppningen.
 
Topp