• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Översyn" hos Rolex AD, vad görs och pris?

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Klockvänner,

Min Explorer II drar sig och börjar närma sig sin sjunde födelsedag. Funderar därför på att fira genom att ta ut min käre vän och vapendragare på middag samt överraska med bjussa på en service.

Till min fråga: Lämnar ni först in era klockor för någon slags översyn där urmakaren tittar igenom om det faktiskt behövs en service innan? Vad brukar priset ligga på för detta (kostnadsfritt om man accepterar serviceofferten?)?
Hur lång tid tar denna översyn och vad är det som besiktigas?


Och just det... En tråd blir trevligare med några bilder =)

LxSdmRy.jpg




1SeqfEs.jpg




LyoxgvF.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är den köpt av dig för 7 år sedan, och således oservad?

Då hade jag slängt in den till Rob E, och låtit dem serva den. Hade valt bort polering, och enbart gjort en verksservice.

Har du inte haft den länge, så finns det möjlighet att den har blivit servad under åren, och kanske räcker med att rucka den. Oavsett, så lämna in den hos AD eller kompetent urmakare, och se vad de säger.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Enligt min urmakare skall man lämna in för service var 5-6 år. 3-4 år om man badat mycket med klockan.

Låter som en hög tid att lämna in den, om du nu haft den i sju år.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Härlig klocka!

Min vita Explorer-tvåa fyller sju alldeles strax, men den används i rotation med andra, så den får tåla sig lite till. Eftersom din klocka har genomgående bandstiftshål, så är det faktiskt minst tio år sedan den lämnade fabriken. Men det är fullt rimligt att den såldes oanvänd för sju år sedan. Och givet det, tycker jag absolut att du ska lämna in den hos AD för att be om ett serviceförslag. Allra minst behöver packningar ses över och bytas, särskilt glaspackningen som kan bli spröd efter tillräckligt många år.

En standardservice kostar dryga femtusen kronor. Inte orimligt att de vill byta rotoraxeln också, vilket är en slitdel.

Med "Stockholm/Uppsala" som adress har du ju tre alternativ att välja mellan, när det gäller återförsäljare med urmakare på plats.

Mvh A
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Byta packningar minst anser jag med.
Helservice om du känner för det. Det är rekommenderat men i ärlighetens namn så överlever den nog ett tag till. Hur många sekunder fel går den per dygn?
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Tack för bra info boys!!
Jag har köpte den för ett år sedan av en polare som haft den sedan ny (aldrig servad & sällan använd). Har inte fått certet än (ev. bortslarvat fick bara box och böckerna med) men tänkte höra med Bergströms i uppsala imorgon om klockan finns med i deras register (köpt där). Polaren tror att det var 2007. Är även där jag tänkte serva den då de alltid varit trevliga och givit bra service trots att jag inte handlat där (än). Den plussar cirka 8 sek per dag.
 

jabla

Sarlacc
Tack för bra info boys!!
Jag har köpte den för ett år sedan av en polare som haft den sedan ny (aldrig servad & sällan använd). Har inte fått certet än (ev. bortslarvat fick bara box och böckerna med) men tänkte höra med Bergströms i uppsala imorgon om klockan finns med i deras register (köpt där). Polaren tror att det var 2007. Är även där jag tänkte serva den då de alltid varit trevliga och givit bra service trots att jag inte handlat där (än). Den plussar cirka 8 sek per dag.
Om inte annat bör du göra en tåthetsservice på den där alla packningar byts, om du lämnar in den för det kan du även få ett utlåtande över servicebehovet och kan ta ställning till om de skall göra en helservice istället.
 
Topp