• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Övervärderad?

Jag lovade att hjälpa en vän att sälja sin rova.
Är själv ganska okunnig på fickur, och bad om bilder från min vän.
Han hade fått ett " fantastiskt" värderingsintyg.
Vad är så speciellt med detta ur?
Att det är en omega har jag koll på, och att det är i guld.
Är det guld i länken , så förstår jag att det handlar om guldföremål, men summan av värefringsintyget är ändå rätt högt.
Vad har jag missat?
Ber om hjälp!

image.jpeg

image.jpg
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Håller med övriga i tråden angående prisläget dvs 6-10.000 skulle kunna vara inom rimliga gränser om inte någon enormt känd har ägt den eller något annat gör klockan unik .
Vet inget om just denna firma men rent generellt borde man kunna kräva att firmor som åtar sig att värdera borde lägga ned åtskillig tid på att kartlägga auktions priser och andra försäljningar främst lokalt i Sverige men med viss hänsyn internationellt samt i bästa fall handlar med just begagnade klockor i så pass stor omfattning att de kan få en uppfattning om priser .
Kanske de även isåfall borde vara intresserade att köpa in den med avdrag för sin vinstmarginal och garantier för att sedan lägga ut den i sin monter med en prislapp de är säkra på att få ut :)

Värderingen kan ju också utgå från ett så kallat "butikspris", alltså utpriset som butiken hade satt den till. Och det är ju långt ifrån ett realistiskt värde om den säljs på egen hand.

Värderingen kan ju också utgå från ett så kallat "butikspris", alltså utpriset som butiken hade satt den till. Och det är ju långt ifrån ett realistiskt värde om den säljs på egen hand.
Men om det inte är något mycket speciellt med just det här uret (som då borde ha nämnts i värderingsintyget!) så finns det ingen butik som skulle lägga ut det i en monter för 23k.

Men om det inte är något mycket speciellt med just det här uret (som då borde ha nämnts i värderingsintyget!) så finns det ingen butik som skulle lägga ut det i en monter för 23k.
Håller med, men en del butiker kan ju ta rejäla överpriser. Vet inte deras prissättning i övrigt. Försöker bara förstå varför. I vanliga fall låter värderingen helt skev..

Har du vägt kedjan? Den kan ju kosta ett antal tusenlappar i guldvärde. Sedan kan ju guldvärde räknas på lite olika sätt. Förutom aktuell dagsnotering så har du "skrotpriset" som ligger ett antal procent under och "butikspris" dvs pris på bearbetat guld som inte är investeringsguld. På "butikspris" tillkommer moms för 18k guld eftersom det inte är investeringsguld som är momsfritt. Skillnaden mellan "skrotpris" och "butikspris" kan vara rätt stor ur värderingssynvinkel. Skulle ju kunna förklara en del av övervärderingen.

Vikten på klockan med kedjan, som skall vara i guld är 150 gr.
Om man tar guldvärdet, hur mkt skall man dra av på vikten av urverk o glas?

Vikten på klockan med kedjan, som skall vara i guld är 150 gr.
Om man tar guldvärdet, hur mkt skall man dra av på vikten av urverk o glas?
Dra av 48 gram för urverk, glas och savonettebom. 5 gram till om innerlocket över verket är bara metall (inte helt ovanligt).
Vi bör alltså hamna runt 22k i guldvärde, men jag är inte helt säker på kedjan, faktiskt. Dessutom är den ju inte med i intyget. Stämplad?

Tillbaka
Topp