• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Mycket klocka för pengarna”

KlockByten

Omega
2-Faktor
Hej,
Jag är nyfiken på vad folk menar med att en klocka är ” mycket värde för pengarna”

Hör och ser det ofta bland Klockentusiaster, men känns också som att dem som säger de säger de lite om varenda klocka dom har haft.
Kan vara alltifrån en kina klocka med metallband och ett billigt urverk, till en lite dyrare klocka med ” jättebra byggkvalitet”

Hur betygsätter ni det, vad baserar ni allt på?

Jag förstår att en billigare klocka kan ha ett högkvalitativt urverk- men känns väldigt märkligt att allas klockor är ” mycket klocka för pengarna”
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Kan användas på flera olika sätt. Ofta för att beskriva micromärken som är av skaplig kvalité och "bra specs". Mot en klocka med motsvarande specs hos en känd tillverkare som kostar mycket mer.

Eller en äldre och/eller opopulär modell av känd tillverkare som är billigare jämfört med gängse prisbild på nya och heta klockor av samma tillverkade.

Folk kastar sig för lätt med uttrycket :)
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Överanvänd fras. Precis som folk som på nätet säger att något som ingen/få gillar är "överskattat". De verkar inte förstå meningen med ordet.
Problemet just här är att värde för pengarna är en högst subjektiv grej. För folk som sätter Rolex som standardvärdet är Tudor jävligt mycket klocka för pengarna. För någon som sätter Certina som standardvärdet är Longines eller Oris inte nödvändigtvis så mycket värde för pengarna då Certina ger dig 70% av klockan för 50% eller mindre av priset.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Skulle beskriva det såhär någonting, väldigt förenklat.
Om vi leker att vi delar in en klocka i tre delar, kvalité, recognition och pris.

Då är en klocka som är mycket klocka för pengarna t.ex. en Seiko SKX eller Tissot PRX:
Kvalité 7/10
Recognition 8/10
Pris 9/10
Tot 24/30

En Rolex OP, också mycket för pengarna kan jag tycka:
Kvalité 8/10
Recognition 9/10
Pris 7/10 ("Dyr", men kanske inte för segmentet?)
Tot 24/30

En AP RO kanske skulle vara något liknande, fin men för dyr:
Kvalité 10/10
Recognition 9/10
Pris 0/10 ( :cigar: )
Tot 19/30

En klocka som kanske en Cellini (som exempel) skulle se ut såhär?:
Kvalitet 9/10
Recognition 4/10
Pris 2/10
Tot 15/30

Valfri parfymklocka för typ 5000kr från ett "fint märke" :facepalm::
Kvalitet 0/10
Recognition 3/10
Pris 1/10
Tot 4/30

Notera att inget av detta har någon form av grund för vad jag faktiskt tycker om följande klockor.
Bara som några exempel för att försöka visa hur jag tänker kring ämnet.

Tickar man dessa boxar är det mycket klocka för pengarna.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Seiko är mycket klocka för pengarna :D
Köp en seiko för 40 lax - upptäcka att Gant gör bäťtre länkar.

En Seikofemma är mycket för pengarna. En hel del annat från Seiko är det verkligen inte.

Men som allting annat. Vad som är mycket för pengarna kan nog bara var och en avgöra för sig själv. Om man ska bli filosofisk kan man fråga sig: mycket av vad?

Tillfredsställelse över att äntligen få plocka ut en efterlängtad Sub från ad för drygt hundra kakor? Definitivt mycket klocka för pengarna.

Köpa en välbyggd ett år gammal Tag Heuer aquaracer för en tredjedel av list, strax norr om 10? Mycket för pengarna.

Hämta en Aqualand för 2000 spänn på Ur o penn med alla specs man kan tänkas behöva och byggd som en Volvo 740? Otroligt mycket för pengarna.

Om man däremot tycker suben är ful, tagen är tråkig eller ogillar kvarts så faller ju allt ovan.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Kvalitet/finish för en billig slant i jämförelse för motsvarande från annan tillverkare eller samma tillverkare använder jag det för.
T.ex en vintage kvarts laureato som gått att köpa för ca 15k eller när Cartier santos gick runt 20k för inte allt för länge sen.

Skulle t.ex inte nämna min royal oak i helguld som mycket klocka för pengarna däremot mycket royal oak för pengarna då en i guld som jag har kostar mindre än en modern i stål och nästan lika mycket som motsvarande referens i stål.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Stör mig på de där beskrivningarna som liksom växer till något rätt odefinierbart begrepp. "Mjuk i uppdraget" är en annan favorit.
 
Topp