• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

”Upplevelsen” - att handla i butik

Alarik

Guld
2-Faktor
Upplys gärna en bortkommen bonnläpp som mig om vad alla värdesätter så pass högt i den berömda ”upplevelsen” man får vid köp från AD.

En kopp kaffe alternativt ett glas bubbel? Att man blir sedd för en kort stund?
Eller finns det ett ”gåshud-moment” som de bommat att ge mig?

Jo du, det ska jag förklara för dig…. Det är nämligen så att det är så himla bra att handla i butik… För att då kan man prova vilket man inte kan göra när man väl får hem klockan via posten… eller…

Det är väl främst bra för de som vill ha vägledning tänker jag.

För mig är det viktigt med den personliga kontakten. Old school antar jag. Gå in, prova lite olika klockor, ha en skön säljare som får mig att känna mig viktig osv.

Jag sponsrar gärna butiken i fråga om de är trevliga och måna om trevligt kundbemötande - om jag kan få ett bra pris som är nära lägsta pris man kan få på Chrono24. Skiljer det sig dock mer än säg 5.000 på en klocka i 50k-klassen och uppåt så tar jag då (tyvärr) hellre C24.

Full disclosure: jag har nog handlat lika mycket på Chrono24 som i fysisk butik genom åren. Allt handlar nog om relation, personkemi, närhet till butiken i fråga osv.

För min del handlar det om flera olika moment.
Främst det personliga; man har möjlighet att kunna prata, prova och diskutera. Främst även kunna prova andra olika märken eller modeller. Med bonusen att kunna jämföra sida vid sida också.

Rent praktisk får man ju även länken inställt efter hur man vill ha den bra mycket snabbare än man (jag) skulle kunna fixa till själv.

Personligen ser jag även ett värde i att handla genom familjeägda butikerna. För egen del ksn det vara värt att betala någon slant extra. Samma sak gäller t ex om jag köper en TV. Köper aldrig online eller hos någon av de stora kedjorna. Har en lokal handlare som ger en bättre service, kan ge raka svar och som stundtals slänger in lite lull-lull. Är det något problem så kikar jag förbi så blir det löst. Inga långa mail trådar eller telefonköer.

Sedan skall erkännas att det enda online köpet jag gjort var Cartier. Och visst, den paketöppningen slog det mesta.

Jag förstår att prisskillnaden mellan fysisk butik och online kan spela roll. Men lägger man 50-100k på en klocka så gör någon tusenlapp ingen större skillnad. Speciellt om det innebär möjlighet att enkelt kunna kontakta och få hjälp om det skulle vara något problem etc. med varan.

Jo du, det ska jag förklara för dig…. Det är nämligen så att det är så himla bra att handla i butik… För att då kan man prova vilket man inte kan göra när man väl får hem klockan via posten… eller…

Det är väl främst bra för de som vill ha vägledning tänker jag.
Ok, jag fattar ironin i din text men för att förtydliga för andra - jag syftar inte på fördelarna med att fönstershoppa/prova osv.
Jag tänker mer på att många menar att det är en närmast religiös stund när man kvitterar ut sin klocka i butik och att detta är värt eventuell rabatt du får hos gråis.

Så, vad är det som händer?
Är det någon sorts uppträdande av personalen?
Fotmassage och gratis tandblekning?
High fives?

Har en ganska trist upplevelse som jag hade romantiserat rejält i min fantasi.

Plockade ut min första Rolex och såg framför mig ett glas bubbel eller en kopp kaffe. Och en magisk upplevelse i form av magi och finess vid överlämningen.

Kunde inte haft mer fel.

Ointresserad arrogant säljare som suckade när jag sa jag skulle plocka ut klockan. Skjortan hängde ur brallorna och han kändes allmänt uttråkad.

INTE vad jag föreställde mig. 😂

Har haft ”finare” upplevelse när jag hämtat ut sönernas klockor efter batteribyte. 😳

För mig är det viktigt med den personliga kontakten. Old school antar jag. Gå in, prova lite olika klockor, ha en skön säljare som får mig att känna mig viktig osv.

Jag sponsrar gärna butiken i fråga om de är trevliga och måna om trevligt kundbemötande - om jag kan få ett bra pris som är nära lägsta pris man kan få på Chrono24. Skiljer det sig dock mer än säg 5.000 på en klocka i 50k-klassen och uppåt så tar jag då (tyvärr) hellre C24.

Full disclosure: jag har nog handlat lika mycket på Chrono24 som i fysisk butik genom åren. Allt handlar nog om relation, personkemi, närhet till butiken i fråga osv.
Ok, så upplevelsen är mer ”gott snack” snarare än något annat?
Det kan jag iofs relatera till att man värdesätter.

För min del handlar det om flera olika moment.
Främst det personliga; man har möjlighet att kunna prata, prova och diskutera. Främst även kunna prova andra olika märken eller modeller. Med bonusen att kunna jämföra sida vid sida också.

Rent praktisk får man ju även länken inställt efter hur man vill ha den bra mycket snabbare än man (jag) skulle kunna fixa till själv.

Personligen ser jag även ett värde i att handla genom familjeägda butikerna. För egen del ksn det vara värt att betala någon slant extra. Samma sak gäller t ex om jag köper en TV. Köper aldrig online eller hos någon av de stora kedjorna. Har en lokal handlare som ger en bättre service, kan ge raka svar och som stundtals slänger in lite lull-lull. Är det något problem så kikar jag förbi så blir det löst. Inga långa mail trådar eller telefonköer.

Sedan skall erkännas att det enda online köpet jag gjort var Cartier. Och visst, den paketöppningen slog det mesta.

Jag förstår att prisskillnaden mellan fysisk butik och online kan spela roll. Men lägger man 50-100k på en klocka så gör någon tusenlapp ingen större skillnad. Speciellt om det innebär möjlighet att enkelt kunna kontakta och få hjälp om det skulle vara något problem etc. med varan.

Okidoki, här finns ju lite praktiska fördelar man kan ta i beaktning.
Men jag fattar nog fortfarande inte vad ”upplevelsen” är som många hänvisar till.

Har en ganska trist upplevelse som jag hade romantiserat rejält i min fantasi.

Plockade ut min första Rolex och såg framför mig ett glas bubbel eller en kopp kaffe. Och en magisk upplevelse i form av magi och finess vid överlämningen.

Kunde inte haft mer fel.

Ointresserad arrogant säljare som suckade när jag sa jag skulle plocka ut klockan. Skjortan hängde ur brallorna och han kändes allmänt uttråkad.

INTE vad jag föreställde mig. 😂

Har haft ”finare” upplevelse när jag hämtat ut sönernas klockor efter batteribyte. 😳
Handlar du en ny Rolex hos AD är du inget annat än ett besvär idag. Tyvärr.
Byt klockmärke.

Det finns en sak som skiljer näthandel mot butik och det är möjligheten att skapa en kundupplevelse och bygga relation.

Som fd butikschef och som säljare idag så har fokus alltid varit att ge kunden ett mervärde, något att snacka om.

Fysisk handels enda möjlighet till överlevnad är just detta, och faran är trötta okunniga bratts som står och snackar om saker de inte kan.

Ok, så upplevelsen är mer ”gott snack” snarare än något annat?
Det kan jag iofs relatera till att man värdesätter.

Okidoki, här finns ju lite praktiska fördelar man kan ta i beaktning.
Men jag fattar nog fortfarande inte vad ”upplevelsen” är som många hänvisar till.
Nu antar jag att du är rätt luttrad. Men visst är det trevligt att sitta och dricka bubbel samtidigt som man köper klockan. Om det är ett once-in-a-lifetime köp skulle jag nog föredra att göra på det sättet (från själva upplevelsesidan).
Känns ju lite festligare att köpa en klocka för 100k och få ett trevligt samtal och lite bubbel än att vänta i en trött närbutik i paketutlämningskön en regnig november eftermiddag bland trötta barn och föräldrar. Eller att få den skickad med UPS bara för att inse att de fullständigt struntat i att göra sitt jobb så man får köra och hämta ut paketet på en lastkaj i Årsta 😉

Edit: en annan trevligt sak med att just handla hos AD och bygga relation som många säger är ju att man blir inbjuden på olika event som Erikssons som hade med Sjöö-Sandström, Klockmaster med Seiko eller Nymans/Krons med Tudor etc. etc. etc.

Senast ändrad:
Om man vet exakt vilken klocka man vill ha, har memorerat specifikationerna och ägnat två arbetsdagar åt att se videorecensioner har ju säljaren inte mycket att erbjuda. Att ha klockan hemma och matcha en tysk gråhandlare på chrono24, typ. Möjligen ska det vridas lite på en vridring för att kontrolleras om den ”känns stabil” eller inspekteras att en sunbursttavla inte är skrikigare än på bild. Klocknördar måste vara världens tristaste kunder och ”upplevelsen att sälja till en ks:are” är säkert rätt ljum.

Däremot är det säkert kul för både säljare och köpare när det stövlar in en glad vanlig människa som sålt firman och bestämt sig för att komma hem med en tuff klocka!

Har inte köpt klocka i butik på många år då jag bor på vischan numera och utbudet är skralt här. Däremot föredrar jag över lag att handla i butik eller f2f framför näthandel eller andra distansalternativ - givet att det är möjligt. Gillar att browsa, prova och kunna slå till och få med mig mitt köp direkt efter beslut och affär. Om det skulle vara någon särskild känsla för just klockor vet jag följaktligen inte - men jag tycker att det är en trevlig känsla att trava hem med en ny bok/skor/bil och mysa lite på mitt nyförvärv.

Jag är nog mest bara gammaldags och lättroad skulle jag tro.

Ok, jag fattar ironin i din text men för att förtydliga för andra - jag syftar inte på fördelarna med att fönstershoppa/prova osv.
Jag tänker mer på att många menar att det är en närmast religiös stund när man kvitterar ut sin klocka i butik och att detta är värt eventuell rabatt du får hos gråis.

Så, vad är det som händer?
Är det någon sorts uppträdande av personalen?
Fotmassage och gratis tandblekning?
High fives?
Ingen aning. Jag tycker mest att det är jobbigt att gå i butiker. Senast provade jag en Panerai i NYC eftersom Panerai inte finns i GBG. Då var det värt det.

I annat fall köper jag i princip alltid hellre en osedd klocka online än går in i en butik för att prova. Att stå i kö för att få komma in i en butik som i STHLM är extremt under min värdighet.

Å andra sidan finns det ju folk som vill köpa ”en klocka” och behöver vägledning. Då är ju en butik med påläst personal ovärderligt. Det är dock ytterst ovanligt med påläst butikspersonal.

Upplys gärna en bortkommen bonnläpp som mig om vad alla värdesätter så pass högt i den berömda ”upplevelsen” man får vid köp från AD.

Först och främst, det är väl inte något ”alla” värdesätter? De flesta här på forumet handlar väl antingen hos handlare eller privatpersoner (eller gråisar!), i alla fall som kompetent till AD.

För mig handlar det väl dock om att jag betraktar inköpet av en exklusivare klocka likt en dröm som går i uppfyllelse, det SKA vara lite lyxigt och extravagant. Kostar det 5 eller 10.000kr extra så får det väl vara så. När man förverkligar drömmar vill man ju inte snåla.

Sen är det inte bara ”upplevelsen” i butik, den kan som sagt variera, utan kanske ännu mer känslan av att man är första ägaren / brukaren av något man längtat efter och arbetat hårt för.

Lite som att jag någon gång ska köpa en ny Porsche 911. Specad som jag vill ha den.

Jag köper alla mina klockor i andrahand, vad är poängen att köpa i butik när dom vill att du ska köpa en obezlad skit DJ för 100k 10 gånger om för o ha en chans att sitta på väntelistan för en sub. Sen är märken som Omega, breitling så mycket billigare andrahand än butik så jag ser verkligen inte poängen med att köpa i butik och gå förlust 10k så fort jag kommer ut.

För mig handlar det väl dock om att jag betraktar inköpet av en exklusivare klocka likt en dröm som går i uppfyllelse, det SKA vara lite lyxigt och extravagant. Kostar det 5 eller 10.000kr extra så får det väl vara så. När man förverkligar drömmar vill man ju inte snåla..
Fascinerande att du har kvar den känslan efter så många år på KS. Har det inte spårat ur för dig?

Det där romantiserandet om olika klockor är sedan många år dött för mig. En klocka är ”bara en klocka” oavsett prisklass och de dyraste (både nya och begagnade) jag har köpt har utan undantag varit oprovade och via posten.

Edit:
Kompis: - ”Jag åkte 50mil för att köpa min Rolex”.
Jag: Varför? Har de inte PostNord i Stockholm eller?

Fascinerande att du har kvar den känslan efter så många år på KS. Har det inte spårat ur för dig?

Det där romantiserandet om olika klockor är sedan mpnga år dött för mig. En klocka är ”bara en klocka” oavsett prisklass och de dyraste (både nya och begagnade) jag har köpt har utan undantag varit oprovade och via posten.

Edit:

Haha vem fan använder PostNord för high value köp dock, hade pissat på mig med hur slarviga dom är.

Det där romantiserandet om olika klockor är sedan mpnga år dött för mig. En klocka är ”bara en klocka” oavsett prisklass och de dyraste (både nya och begagnade) jag har köpt har utan undantag varit oprovade och via posten.

Edit:
Det är väl just detta som är nackdelen med intresset att man blir luttrad och efter ett tag tappar det sin charm.

Visst är en klocka bara en klocka och skall även användas därefter och inte hamna i kassaskåp. Men samtidigt är det en en lyxartikel och något utöver det vanliga. Varför då vara missunnsam och dömma de som inte blivit luttrade och som fortfarande vill ha känslan att kunna plocka ut den från en AD.

Och som boende i Stockholm så, ja någon minut i kö kan kanske upplevas som "jobbigt", men undviker man rusningstid så kommer man in direkt. Och väl inne i butiken så är det oftast en mer trevlig och avslappnad stämning iom det begränsande antalet kunder.

Senast ändrad:

Edit:
Nä, faktiskt inte, jag har ju haft ett antal Rolex och alla har köpts begagnade. Jag har varit väldigt, väldigt nöjd med dem. Men, målet är ändå en fabriksny, allt annat är ju en kompromiss. Om än en liten sådan.

Sen är det inte jätte, jätteviktigt att jag får hämta den ny hos AD, när den dagen kommer dyker det kanske upp en fabriksny i grannbyn till 90% av retail? Eller en lätt begagnad till fyndpris? Jag är inte omöjlig, men en fabriksny hos AD specad exakt som jag vill ha den står absolut på plocklistan.

Folk låtsas ju att de inte kan korta en länk själva för att få köa in sig i en butik så jag tror det är någon form av tillfredställelse som uppstår av själva betjäningen.

Äh, det är ju ingen ”upplevelse” att köpa en ny klocka från AD.

Hela det där tramset med ”I got the call” och sen posta en bild på något halvbilligt bubbel som poppar upp i flödet på Instagram värdesätter jag lika mycket som en random influencerpost.

Det jag däremot värdesätter hos en AD är när urmakaren kommer ut när man ska hämta en klocka efter en service och tar sig tid att sitta ned och prata om vad de gjort mm. Det är oftast en upplevelse…

Jag är nog lite udda. Jag skyr AD`s som pesten.

Jag gillar att sitta i lugn och ro och beställa på nätet och få det hemskickat. Oftast vet jag ju vad jag köper sedan tidigare.

Jag praktiskt taget avskyr att behöva tigga mig in på Nymans igenom deras säkerhetssystem för att sedan behöva fjäska för trötta stroppiga expediter för att få handla deras varor.

Främst föredrar jag att köpa begagnat i nyskick, då slipper man det värsta prisraset.

Finns undantag, Seiko som är ett märke jag älskar handlar jag gärna från Svante i Globen. Jag gillar även butiken i Sundbyberg. Men dessa är dem enda undantagen för mig.

Jag känner också snarare att det är negativt värde på kundupplevelsen att köpa en klocka i butik. Ångrar att jag inte köpte min VC via gråhandlare. Min senaste Omega på Bibloteksgatan kändes det nästan som de knappt var glada att sälja klockan till mig som utlandsboende, då de hade både rabatt och jag kunde dra av momsen. Den känslan förstärktes ju rejält när jag frågade om jag som kund i framtiden också kunde få ställa mig på listan på någon av deras Patek klockor, det gick absolut inte, då Patek skulle kunna se att klockan sålts till någon som bor i utlandet, vilket inte var OK.

Det som är bra, är ju att jag vill helst köpa helt nya klockor och det blir ju inget tvivel att det är något fuffens med klockan, eller att garanti-perioden passerat och det blir något strul osv. Det är värt en heldel för mig..

Senast ändrad:
Haha vem fan använder PostNord för high value köp dock, hade pissat på mig med hur slarviga dom är.
Typ alla, inkl de flesta företag i Sverige/Norden.
Varför då vara missunnsam och dömma de som inte blivit luttrade och som fortfarande vill ha känslan att kunna plocka ut den från en AD.
Folk får väl göra som de vill. Jag är varken dömande eller missunnsam, däremot är jag nyfiken över fenomenet då ”magin” släpper för de flesta efter några år.

Folk får väl göra som de vill. Jag är varken dömande eller missunnsam, däremot är jag nyfiken över fenomenet då ”magin” släpper för de flesta efter några år.
Fair enough. Men jag tror att många svarar utifrån att just magin försvunnit eftersom vi här är en ganska unik skara. Många köper ju oftast max en eller på sin höjd två klockor över 10k under sin livstid.
Därav blir det ju ofta två olika diskussioner/svar.

Men för egen del så har jag inga problem med online köp men rent praktiskt så tycker jag det kan vara rätt trevligt att ta en fika och snacka lite klockor och testa annat när jag handlar. Men sedan väljer jag oftast en udda tid när jag vet att butiken är typ tom och man slipper både andra kunder och stressad butikspersonal. 🙂

Tillbaka
Topp