Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ok, jag fattar ironin i din text men för att förtydliga för andra - jag syftar inte på fördelarna med att fönstershoppa/prova osv.Jo du, det ska jag förklara för dig…. Det är nämligen så att det är så himla bra att handla i butik… För att då kan man prova vilket man inte kan göra när man väl får hem klockan via posten… eller…
Det är väl främst bra för de som vill ha vägledning tänker jag.
Ok, så upplevelsen är mer ”gott snack” snarare än något annat?För mig är det viktigt med den personliga kontakten. Old school antar jag. Gå in, prova lite olika klockor, ha en skön säljare som får mig att känna mig viktig osv.
Jag sponsrar gärna butiken i fråga om de är trevliga och måna om trevligt kundbemötande - om jag kan få ett bra pris som är nära lägsta pris man kan få på Chrono24. Skiljer det sig dock mer än säg 5.000 på en klocka i 50k-klassen och uppåt så tar jag då (tyvärr) hellre C24.
Full disclosure: jag har nog handlat lika mycket på Chrono24 som i fysisk butik genom åren. Allt handlar nog om relation, personkemi, närhet till butiken i fråga osv.
För min del handlar det om flera olika moment.
Främst det personliga; man har möjlighet att kunna prata, prova och diskutera. Främst även kunna prova andra olika märken eller modeller. Med bonusen att kunna jämföra sida vid sida också.
Rent praktisk får man ju även länken inställt efter hur man vill ha den bra mycket snabbare än man (jag) skulle kunna fixa till själv.
Personligen ser jag även ett värde i att handla genom familjeägda butikerna. För egen del ksn det vara värt att betala någon slant extra. Samma sak gäller t ex om jag köper en TV. Köper aldrig online eller hos någon av de stora kedjorna. Har en lokal handlare som ger en bättre service, kan ge raka svar och som stundtals slänger in lite lull-lull. Är det något problem så kikar jag förbi så blir det löst. Inga långa mail trådar eller telefonköer.
Sedan skall erkännas att det enda online köpet jag gjort var Cartier. Och visst, den paketöppningen slog det mesta.
Jag förstår att prisskillnaden mellan fysisk butik och online kan spela roll. Men lägger man 50-100k på en klocka så gör någon tusenlapp ingen större skillnad. Speciellt om det innebär möjlighet att enkelt kunna kontakta och få hjälp om det skulle vara något problem etc. med varan.
Handlar du en ny Rolex hos AD är du inget annat än ett besvär idag. Tyvärr.Har en ganska trist upplevelse som jag hade romantiserat rejält i min fantasi.
Plockade ut min första Rolex och såg framför mig ett glas bubbel eller en kopp kaffe. Och en magisk upplevelse i form av magi och finess vid överlämningen.
Kunde inte haft mer fel.
Ointresserad arrogant säljare som suckade när jag sa jag skulle plocka ut klockan. Skjortan hängde ur brallorna och han kändes allmänt uttråkad.
INTE vad jag föreställde mig.
Har haft ”finare” upplevelse när jag hämtat ut sönernas klockor efter batteribyte.![]()
Nu antar jag att du är rätt luttrad. Men visst är det trevligt att sitta och dricka bubbel samtidigt som man köper klockan. Om det är ett once-in-a-lifetime köp skulle jag nog föredra att göra på det sättet (från själva upplevelsesidan).Ok, så upplevelsen är mer ”gott snack” snarare än något annat?
Det kan jag iofs relatera till att man värdesätter.
Okidoki, här finns ju lite praktiska fördelar man kan ta i beaktning.
Men jag fattar nog fortfarande inte vad ”upplevelsen” är som många hänvisar till.
Trams och rätt irrelevant för trådens ämne. Hade en minst lika trevlig upplevelse när jag hämtade ut min som när jag hämtat ut annat.Handlar du en ny Rolex hos AD är du inget annat än ett besvär idag. Tyvärr.
Byt klockmärke.
Ingen aning. Jag tycker mest att det är jobbigt att gå i butiker. Senast provade jag en Panerai i NYC eftersom Panerai inte finns i GBG. Då var det värt det.Ok, jag fattar ironin i din text men för att förtydliga för andra - jag syftar inte på fördelarna med att fönstershoppa/prova osv.
Jag tänker mer på att många menar att det är en närmast religiös stund när man kvitterar ut sin klocka i butik och att detta är värt eventuell rabatt du får hos gråis.
Så, vad är det som händer?
Är det någon sorts uppträdande av personalen?
Fotmassage och gratis tandblekning?
High fives?
Först och främst, det är väl inte något ”alla” värdesätter? De flesta här på forumet handlar väl antingen hos handlare eller privatpersoner (eller gråisar!), i alla fall som kompetent till AD.Upplys gärna en bortkommen bonnläpp som mig om vad alla värdesätter så pass högt i den berömda ”upplevelsen” man får vid köp från AD.
En kopp kaffe alternativt ett glas bubbel? Att man blir sedd för en kort stund?
Eller finns det ett ”gåshud-moment” som de bommat att ge mig?
Fascinerande att du har kvar den känslan efter så många år på KS. Har det inte spårat ur för dig?För mig handlar det väl dock om att jag betraktar inköpet av en exklusivare klocka likt en dröm som går i uppfyllelse, det SKA vara lite lyxigt och extravagant. Kostar det 5 eller 10.000kr extra så får det väl vara så. När man förverkligar drömmar vill man ju inte snåla..
Fascinerande att du har kvar den känslan efter så många år på KS. Har det inte spårat ur för dig?
Det där romantiserandet om olika klockor är sedan mpnga år dött för mig. En klocka är ”bara en klocka” oavsett prisklass och de dyraste (både nya och begagnade) jag har köpt har utan undantag varit oprovade och via posten.
Edit:
Kompis: - ”Jag åkte 50mil för att köpa min Rolex”.
Jag: Varför? Har de inte PostNord i Stockholm eller?
Det är väl just detta som är nackdelen med intresset att man blir luttrad och efter ett tag tappar det sin charm.Fascinerande att du har kvar den känslan efter så många år på KS. Har det inte spårat ur för dig?
Det där romantiserandet om olika klockor är sedan mpnga år dött för mig. En klocka är ”bara en klocka” oavsett prisklass och de dyraste (både nya och begagnade) jag har köpt har utan undantag varit oprovade och via posten.
Edit:
Nä, faktiskt inte, jag har ju haft ett antal Rolex och alla har köpts begagnade. Jag har varit väldigt, väldigt nöjd med dem. Men, målet är ändå en fabriksny, allt annat är ju en kompromiss. Om än en liten sådan.Fascinerande att du har kvar den känslan efter så många år på KS. Har det inte spårat ur för dig?
Edit:
Värdefrakt?Haha vem fan använder PostNord för high value köp dock, hade pissat på mig med hur slarviga dom är.
Hatar PN, UPS only härVärdefrakt?
Täcker inte över 50’Värdefrakt?
Äh, det är ju ingen ”upplevelse” att köpa en ny klocka från AD.Upplys gärna en bortkommen bonnläpp som mig om vad alla värdesätter så pass högt i den berömda ”upplevelsen” man får vid köp från AD.
En kopp kaffe alternativt ett glas bubbel? Att man blir sedd för en kort stund?
Eller finns det ett ”gåshud-moment” som de bommat att ge mig?
Typ alla, inkl de flesta företag i Sverige/Norden.Haha vem fan använder PostNord för high value köp dock, hade pissat på mig med hur slarviga dom är.
Folk får väl göra som de vill. Jag är varken dömande eller missunnsam, däremot är jag nyfiken över fenomenet då ”magin” släpper för de flesta efter några år.Varför då vara missunnsam och dömma de som inte blivit luttrade och som fortfarande vill ha känslan att kunna plocka ut den från en AD.
Fair enough. Men jag tror att många svarar utifrån att just magin försvunnit eftersom vi här är en ganska unik skara. Många köper ju oftast max en eller på sin höjd två klockor över 10k under sin livstid.Folk får väl göra som de vill. Jag är varken dömande eller missunnsam, däremot är jag nyfiken över fenomenet då ”magin” släpper för de flesta efter några år.