• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Upplevelsen” - att handla i butik

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Jag hämtade precis ut en klocka och det lämnade en lite bitter eftersmak. Klockan som jag köat för och de ringde häromdagen för att berätta att hade kommit in skulle hämtas. Kommer in och de plockar den från montern? Jag såg framför mig en ny oöppnad låda där all plast satt kvar. Fungerar det såhär? 🤔 Hours på Emporia.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag hämtade precis ut en klocka och det lämnade en lite bitter eftersmak. Klockan som jag köat för och de ringde häromdagen för att berätta att hade kommit in skulle hämtas. Kommer in och de plockar den från montern? Jag såg framför mig en ny oöppnad låda där all plast satt kvar. Fungerar det såhär? 🤔 Hours på Emporia.
Givetvis, eftersom du fick en eftertraktad modell. Exhibition only är ofta (ibland) sålda ex som väntat på att ägaren kommer
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Äpplen och päron.
Vissa ADs nuförtiden får en att känna sig ovälkommen och får en att få känslan att de vill få ut en ur butiken så fort man sätter sin fot där medans andra erbjuder en betydligt bättre upplevelse där man för minsta lilla ärende bler erbjuden kaffe, vatten, bubbel eller dylikt. Tackar 99% av gångerna alltid nej men uppskattar gesten och det får en att känna sig sedd och viktig. När man ställer frågor och får svar alt. att de kollar upp det och återkopplar bidrar också till en bra upplevelse eller bara när man pratar generellt om varumärken de är ADs för, ens samling osv.

Ett par exempel på ADs som gör att man hellre handlar online och tröttnar lite grann generellt på klockor i dagsläget.

Exempel 1.
Har precis sålt en lägenhet och gjort en jäkla bra vinst, åker till Sardinien på semester med sambon och unnar oss en jäkla massa. Tänkte avrunda resan med att köpa mig en klocka vi kunde dela på. Går in till en AD för Patek, Rolex, Cartier m.fl.
Var lite sugen på en Cartier eller bara en enklare Rolex, typ datejust. Fönstershoppat från utsidan innan man går in och ser att de har en 36a dj Wimbledon och en del intressanta Cartier. Går in i butiken, blir stannad efter slussen och de frågar "what are you looking for? I'm pretty sure we don't have what you want" säger att jag bara vill kolla runt och inte är ute efter något speciellt men att jag är sugen på en ny klocka. Avslutas med att jag är välkommen tillbaka åter, att jag ska boka en tid på mejl där jag uttrycker vad jag är ute efter men att jag inte ska förvänta mig att få köpa något om jag inte är bosatt på Sardinien.

Exempel 2.
Går in hos AD, hade glömt att jag inte längre har tillgång till mejlen jag anmälde mitt intresse för en klocka på så ville uppdatera min mejl. Hade fått uppskattad väntetid på 6-12 månader vid beställning och det hade gått över 12 månader.
Kommer till ADn, blir mött efter slussen med frågan "vad kan jag hjälpa dig med idag", förklarar ärendet för personen. Han tar emot mina nya kontaktuppgifter. Jag frågar om han vet något om leveransen då det gått över förväntad leveranstid och de inte haft min aktuella kontaktuppgifter. Får svaret "Du kommer veta när den kommer. Kan ta allt från 6 månader till 2 år. Var det något annat? Annars är du välkommen åter"

Cred till de få ADs som fortfarande arbetar med och är grymma på service. I övrigt så är det tragiskt att man får mer service vid köp av en mjölk på ICA än vid köp hos ett lyxföretag där varan man beställt kostar cirka 250k.

Vet inte riktigt vad kontentan är men att handla online är inte så spännande, lägger dock hellre pengarna där än hos ADs på exemplen ovan som förstör upplevelsen medans jag hellre handlar hos en serviceinriktad handlare än online.
 

Jolly

Cartier
Nu har jag inte kvar klockan (tyvärr).
Jag spenderade en sommar för att plugga franska på universitetet i Genève.

Hade dessförinnan jobbat ihop lite stålar och hade ett mål med att köpa en första ”riktiga” klocka.
Spenderade en heldag med att gå runt i staden tittandes i montrar för att hitta olika valmöjligheter. Till slut landade det på en Longines Master Chronograph.

Hade inte varit samma grej om jag i efterhand hade letat på nätet efter ett begagnat exemplar.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Köpte min första dyrare klocka från AD, dels för att jag inte hade någon vidare koll på andra säljkanaler och dels för att den var tänkt som OWG-klocka och därav ville jag vara första ägaren. Fick väldigt bra bemötande och jag tror att helhetsupplevelsen hade varit en helt annan om klockan istället kommit på posten. Även om det var ett bra tag sedan jag övergav tanken om att vara OWG med den klockan så finns den fortfarande kvar och är tänkt som en livslång keeper, besöket hos AD ser jag som en del i klockans historia och gör ägandet lite extra speciellt.

Med det sagt så har senare köp från AD inte alls levt upp till tidigare erfarenheter. Nu ser jag det mer som ett nödvändigt ont att behöva ta mig till butik, trots att jag bor på gångavstånd. Skulle mycket hellre se att klockan levereras hem till dörren än att ha en liten ”ceremoni” hos AD.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag gillar old school service. Jag lämnar fortfarande in alla mina skrädderi-uppdrag till Hans Allde för att servicen är grym. Det kostar säkert (har inte jämfört) mer än hos nån annan men jag gillar att snacka lite skit, måtta och så vidare.

Samma sak kring parfym. Jag älskar parfym och gillar att besöka till exempel COW parfymeri. De är lika passionerade som jag och vi kan surra noter och knepiga dofter i timmar.

Vissa klocksäljare är ju likadana, de gillar klockor precis lika mycket som vi och det är rätt soft att testa olika modeller, snacka om nyheter och få lite info från insidan. För mig är det en del av upplevelsen helt enkelt. Att beställa online har sin charm och IRL en annan. Om jag fick välja skulle jag bara handla klockor på plats.
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Har ingen preferens öht. Tillgänglighet och pris får styra.

Skönt att de ordnar länken men att sitta och glo på avplastning etc är inget jag kommer drömma mig tillbaka till på dödsbädden precis…
 

Pentti

Omega
2-Faktor
Äpplen och päron.
Vissa ADs nuförtiden får en att känna sig ovälkommen och får en att få känslan att de vill få ut en ur butiken så fort man sätter sin fot där medans andra erbjuder en betydligt bättre upplevelse där man för minsta lilla ärende bler erbjuden kaffe, vatten, bubbel eller dylikt. Tackar 99% av gångerna alltid nej men uppskattar gesten och det får en att känna sig sedd och viktig. När man ställer frågor och får svar alt. att de kollar upp det och återkopplar bidrar också till en bra upplevelse eller bara när man pratar generellt om varumärken de är ADs för, ens samling osv.

...
Hade liknande upplevelse hos en AD i New York (Manhattan) i helgen. "Tyvärr" hade jag innan besökt en AD som var supertrevlig. Ska först sägas att båda var ungefär mitt på dagen och utan övriga besökare i butikerna under tiden jag var där.

Hos den ena blev jag varmt välkommen, fick prata med en säljare direkt som svarade glatt på mina frågor, beklagade sig över att de sålt en BB Pro dagen innan (jag frågade om de hade någon inne), lät mig prova ett par Panerai-modeller och förklarade lite mer om dessa. På eget bevåg frågade hon om jag var där och hade sprungit marathonloppet (vilket jag hade), fick en gratulation och en relativt lång diskussion kring det och vilken upplevelse det var, NYC som stad, NY som delstat osv. Hon lyckades verkligen få mig att få upp ögonen för en modell jag inte hade koll på sen tidigare och som skapade ett stort "ha-begär".

Någon timme senare steg jag in hos en annan AD, blev även där varmt välkommen och fick höra att en säljare var påväg för att hjälpa mig. Så jag strosade runt lite och spanade in det jag var intresserad av (Tudor även här), men fick ingen hjälp. Såg sedan en person i kostym som nästan försökte gömma sig, som sedan släpade sig fram till mig när jag frågade om jag kunde få lite assistans. Han både såg, och lät så ointresserad att jag nästan funderade på om det bara var skådespeleri. Har bara så svårt att tro/förstå att någon i ett sådant yrke tycker det är så fruktansvärt tråkigt att svara på lite frågor och diskutera klockor ett par minuter, att de hellre står stilla i ett hörn och tittar tomt ut i luften med flackande blick. Eller vad pysslar personalen med som är så otroligt mycket roligare när det annars är tomt i butiken?

Nu är jag inte allt för välbevandrad i den här gyllene världen av ADs, och jag kanske är lite naiv som tror att en person som säljer lyxprodukter ska klara av att svara på ett par enkla frågor (till och med chippa in och bidra lite till diskussionen med), men det kanske bara är "så det är". Oerhört trist upplevelse var det i alla fall.

Så ja, för min del kokar det väl ner lite i att jag gärna går till en AD som erbjuder den "upplevelsen" och mervärdet det kan innebära (för mig), annars inte.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ok, jag fattar ironin i din text men för att förtydliga för andra - jag syftar inte på fördelarna med att fönstershoppa/prova osv.
Jag tänker mer på att många menar att det är en närmast religiös stund när man kvitterar ut sin klocka i butik och att detta är värt eventuell rabatt du får hos gråis.

Så, vad är det som händer?
Är det någon sorts uppträdande av personalen?
Fotmassage och gratis tandblekning?
High fives?
På Nymans i Västerås hade de de iallafall för ett par år sedan en maskin på golvet som borstade skorna åt en om man så önskade.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Soup nazi i Seinfeld, för er som kommer ihåg, har hört att han utbildar AD’s i customer service…
Givet att om man jobbar med kunder så borde man även se till god kundvård och service. Dessutom kan jag uppleva Sverige som notriskt kass på detta. Speciellt inom resturangbranchen....
Men.... vill passa på att försvara AD. Utöver självklarheter som att alla ska bemötas med vänlighet och respekt så kan jag förstår vissa. Om jag jobbat på Nymans/Krons eller liknande jag fått spelet på antalet dryga kunder som kommer in dagligen med "vet du vem jag är och hur mycket jag tjänar attityden". Kikar man i andra trådar även här så är det mycket "jag har minsann pengar så jag har rätt att"........ dvs. self-entitlement.

Jag har till största del alltid fått ett bra bemötande hos AD genom att vara trevlig och se hel och ren ut. Och därmed även bra köpupplevelser. Däremed inte sagt att det finns rötägg hos AD, det finns överallt.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Givet att om man jobbar med kunder så borde man även se till god kundvård och service. Dessutom kan jag uppleva Sverige som notriskt kass på detta. Speciellt inom resturangbranchen....
Men.... vill passa på att försvara AD. Utöver självklarheter som att alla ska bemötas med vänlighet och respekt så kan jag förstår vissa. Om jag jobbat på Nymans/Krons eller liknande jag fått spelet på antalet dryga kunder som kommer in dagligen med "vet du vem jag är och hur mycket jag tjänar attityden". Kikar man i andra trådar även här så är det mycket "jag har minsann pengar så jag har rätt att"........ dvs. self-entitlement.

Jag har till största del alltid fått ett bra bemötande hos AD genom att vara trevlig och se hel och ren ut. Och därmed även bra köpupplevelser. Däremed inte sagt att det finns rötägg hos AD, det finns överallt.
Såklart finns det bra och dåliga, men mössa i handen, byxor nedragna och ställa sig i kö för en dinka, kommer jag aldrig göra…
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Såklart finns det bra och dåliga, men mössa i handen, byxor nedragna och ställa sig i kö för en dinka, kommer jag aldrig göra…
Har aldrig behövt göra. Känns som en konstig upplevelse du haft eller hur du tror att det går till.

Att det är väntetid på en klocka är för mig inte konstigare än att det är väntetid på andra produkter.

Skulle säga att om man som kund kommer in med en attityd i butiken om att man vägrat acceptera att det är kö eller att det faktiskt finns andra kunder som genererat bättre affärer så kommer ev tilldelning falla redan där.

Det är som på en tidigare tjänst där en regional säljare ville att vi skulle ge all sköns förtur på produktlanseringar till en av hans storkunder. Och att denne ”minsann var vintig”. Men i slutänden stod hans kund för 0.1% av bolagsomsättningen. Tror du han fick förturen ijmf med den kundgrupp som stod för 15% av omsättningen?
 
Senast ändrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
Har aldrig behövt göra. Känns som en konstig upplevelse du haft eller hur du tror att det går till.

Att det är väntetid på en klocka är för mig inte konstigare än att det är väntetid på andra produkter.

Skulle säga att om man som kund kommer in med en attityd i butiken om att man vägrat acceptera att det är kö eller att det faktiskt finns andra kunder som genererat bättre affärer så kommer ev tilldelning falla redan där.

Det är som på en tidigare tjänst där en regional säljare ville att vi skulle ge all sköns förtur på produktlanseringar till en av hans storkunder. Och att denne ”minsann var vintig”. Men i slutänden stod hans kund för 0.1% av bolagsomsättningen. Tror du han fick förturen ijmf med den kundgrupp som stod för 15% av omsättningen?
Men snälla söta rara, alla gör som de vill, jag ställer mig inte i kö för bränna pengar på en klocka punkt slut, det finns fler än dig, trot el ej som vet hur klock marknaden , och hur supply/demand funkar…
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Men snälla söta rara, alla gör som de vill, jag ställer mig inte i kö för bränna pengar på en klocka punkt slut, det finns fler än dig, trot el ej som vet hur klock marknaden , och hur supply/demand funkar…
Som sagt upp till var och en. Men om man har inställningen att man har rätt till allt direkt så blir ju bemötandet där efter. För egen del står jag hellre i kö än betala övertrissade priser hos gråhandlare.

Sedan instämmer jag ju med att vissa AD kan ha en trist och ganska dryg attityd.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Köpa hos AD: bekvämt men inget jag premierar. Inte minst om man tappar 30% av värdet direkt…

Är väl mest kul gå ut med klockan kontra vänta i 2-3 dagar extra men ja, överlever man väll 🙈
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Jag gillar old school service. Jag lämnar fortfarande in alla mina skrädderi-uppdrag till Hans Allde för att servicen är grym. Det kostar säkert (har inte jämfört) mer än hos nån annan men jag gillar att snacka lite skit, måtta och så vidare.

Samma sak kring parfym. Jag älskar parfym och gillar att besöka till exempel COW parfymeri. De är lika passionerade som jag och vi kan surra noter och knepiga dofter i timmar.

Vissa klocksäljare är ju likadana, de gillar klockor precis lika mycket som vi och det är rätt soft att testa olika modeller, snacka om nyheter och få lite info från insidan. För mig är det en del av upplevelsen helt enkelt. Att beställa online har sin charm och IRL en annan. Om jag fick välja skulle jag bara handla klockor på plats.
Håller med.

Har en härlig säljare som jag köpt flera klockor av och det är lika trevligt varje gång att komma in och handla, snacka skit och testa några andra klockor.

Skulle inte kalla det magi, trevligt räcker för mig.
 

FlipSwede

Rolex
Salange det inte ar som AP i Beverly Hills da jag bade blev oforskamt bemott,utskrattad och darefter utkastad trots att jag bara ville ha pafyllning av mitt blaskeslask sa kan jag garna kopa i butik.
Men problemet ar ju att ingenting jag vill ha finns hemma,gar att bestalla eller ens fa lov att vanta pa.

Men gratis kaffe,pilsner,champagne mumsig choklad och snacka lite skit med trevligt folk ar ju heller aldrig fel. Och det far jag ju inte pa natet...
 

ScubaKing

Audemars
Salange det inte ar som AP i Beverly Hills da jag bade blev oforskamt bemott,utskrattad och darefter utkastad trots att jag bara ville ha pafyllning av mitt blaskeslask sa kan jag garna kopa i butik.
Men problemet ar ju att ingenting jag vill ha finns hemma,gar att bestalla eller ens fa lov att vanta pa.

Men gratis kaffe,pilsner,champagne mumsig choklad och snacka lite skit med trevligt folk ar ju heller aldrig fel. Och det far jag ju inte pa natet...

Lust att berätta vad som hände på AP i Beverly Hills? Man blev ju lite nyfiken av din post.
 

E.Z.

Panerai
Upplys gärna en bortkommen bonnläpp som mig om vad alla värdesätter så pass högt i den berömda ”upplevelsen” man får vid köp från AD.

En kopp kaffe alternativt ett glas bubbel? Att man blir sedd för en kort stund?
Eller finns det ett ”gåshud-moment” som de bommat att ge mig?

Föredrar bara att köpa/göra en del saker F2F - det går ju såklart att automatisera och göra många köp än mer transaktionella genom att digitalisera dem. Personligen uppskattar jag att inte göra allting i livet genom mobilen/paddan/datorn. Sedan uppskattar jag informationsutbytet som sker när man pratar med en kunnig person. En parallell som jag inte vet om den är relevant men delar ändå - har en GPS i bilen som jag sällan använder. Uppskattar istället den extra information jag får genom att köra fel och lära mig om landskapet, hur omgivningen ser ut ibland. Detta beteende är ju inte rationellt från ett tidsperspektiv men det ger mig en viss tillfredsställelse och gör mig mer allmänbildad än att följa GPS:en hela vägen dit jag ska.
 

FlipSwede

Rolex
@ScubaKing

Jag vet inte om jag postat min smatt bizzarra upplevels hos AP Rodeo Drive Beverly Hills nagonstans,men jag skickade den i ett PM till en annan forummedlem.
Kor den i repris och hoppas ingen annan bemots pa samma satt. Och om de gor ar annu mer trakiga an jag var.

Ar i LA nagra dagar da min kompis vill umgas med slakt och vanner efter var Hawaii-resa. Passar pa att handla lite och givetvis kika runt i butikerna runt RodeoDrive.
Knallar bort till AP

Dorrvakten fragar. Bor DU lokalt? Inte det? Da gar du till VANSTER.
Dar stod en tjejj som var om mojligt annu mer sur. VadFAN gor DU har? var blicken hon gav mig.

Vi har INGA klockor i BUTIKEN! Varfor kommer DU hit om DU inte bor HAR? Ga till din NARMASTE butik!
Okej...trevligt!

Och solskensglad som jag alltid ar ber jag nu om champagne och choklad da flaskorna ligger pa is,och chokladen star framme.
Vi kan ju saga som sahar. Glad att halla upp dryck och satta fram nagra chokladbitar var hon INTE!
Men tydligen kunde hon inte neka och be mig dra at helvete vilket helt tydligt var vad hon ville saga.

Sa jag sitter dar vid disken och slafsar blask och ater dyr choklad medan hon surt blanger pa mig da det kommer in en granad playboy som ser ut som han kan kopa hela butiken utan att det paverkar hans planbok mer, an mig om jag kopte en limpa brod.
Narmare 70 an 60. Riktig direktorsmage som hanger over skraddarsydda shorts. Piketroja och kostymskor utan strumpor...och vad FAN har gubben pa handen...YG ROC med gron tavla....I slaptag en 20nanting modelltjej som ser ut som hon ar pavag till det trakigaste stallet pa jorden...

"Congrats to a lovely timepiece Sir" sager jag, och far en blick som klart och tydliget formedlar
"Vem FAN ar DU? Jag kanner INTE dig,sa DU kanner definitivt INTE mig,samt en grymtning fran gubben.

Och ut fran bakom disken kommer vad jag antar ar butikschefen,en till kostymnisse och en dam. Gubben och tjejjen far ga till HOGER! Till HOGER! och forsvinner.
Jag slafsar vidare och ber om pafyllning av mitt blask.
Far da en blick som skulle skramma den varsta ghettogangstern till att pissa i skorna fran AP-tjejjen....men ingen pafyllning.

Byter nagra ord med vad jag tror ar butikschefen nar han uppenbarar sig for att hamta en skottkarra med prylar fran skapen bakom disken.
Fragar rakt ut om gubben ar dar for att hamta en klocka. Jo sa ar det. Forklarar jag har noll problem med att inte kunna kopa nagot,tackar for gott blask och fragar om det gar att visa intresse pa nagot.

Svaret ar ungefar Glom det. Ga och handla av din lokala butik. Kan du inte det ar du inte en kund vi vill ha som det ser ut idag. Efterfragan var galen 2021. Men iar ar det totalt vansinne. Vi kan kanske leverera klockor till 1% av de som vill ha.
Har ta en pase med lite reklamprylar.....Dorren ut ar samma som du kom in. HejSvejs pa dig!
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
@ScubaKing

Jag vet inte om jag postat min smatt bizzarra upplevels hos AP Rodeo Drive Beverly Hills nagonstans,men jag skickade den i ett PM till en annan forummedlem.
Kor den i repris och hoppas ingen annan bemots pa samma satt. Och om de gor ar annu mer trakiga an jag var.

Ar i LA nagra dagar da min kompis vill umgas med slakt och vanner efter var Hawaii-resa. Passar pa att handla lite och givetvis kika runt i butikerna runt RodeoDrive.
Knallar bort till AP

Dorrvakten fragar. Bor DU lokalt? Inte det? Da gar du till VANSTER.
Dar stod en tjejj som var om mojligt annu mer sur. VadFAN gor DU har? var blicken hon gav mig.

Vi har INGA klockor i BUTIKEN! Varfor kommer DU hit om DU inte bor HAR? Ga till din NARMASTE butik!
Okej...trevligt!

Och solskensglad som jag alltid ar ber jag nu om champagne och choklad da flaskorna ligger pa is,och chokladen star framme.
Vi kan ju saga som sahar. Glad att halla upp dryck och satta fram nagra chokladbitar var hon INTE!
Men tydligen kunde hon inte neka och be mig dra at helvete vilket helt tydligt var vad hon ville saga.

Sa jag sitter dar vid disken och slafsar blask och ater dyr choklad medan hon surt blanger pa mig da det kommer in en granad playboy som ser ut som han kan kopa hela butiken utan att det paverkar hans planbok mer, an mig om jag kopte en limpa brod.
Narmare 70 an 60. Riktig direktorsmage som hanger over skraddarsydda shorts. Piketroja och kostymskor utan strumpor...och vad FAN har gubben pa handen...YG ROC med gron tavla....I slaptag en 20nanting modelltjej som ser ut som hon ar pavag till det trakigaste stallet pa jorden...

"Congrats to a lovely timepiece Sir" sager jag, och far en blick som klart och tydliget formedlar
"Vem FAN ar DU? Jag kanner INTE dig,sa DU kanner definitivt INTE mig,samt en grymtning fran gubben.

Och ut fran bakom disken kommer vad jag antar ar butikschefen,en till kostymnisse och en dam. Gubben och tjejjen far ga till HOGER! Till HOGER! och forsvinner.
Jag slafsar vidare och ber om pafyllning av mitt blask.
Far da en blick som skulle skramma den varsta ghettogangstern till att pissa i skorna fran AP-tjejjen....men ingen pafyllning.

Byter nagra ord med vad jag tror ar butikschefen nar han uppenbarar sig for att hamta en skottkarra med prylar fran skapen bakom disken.
Fragar rakt ut om gubben ar dar for att hamta en klocka. Jo sa ar det. Forklarar jag har noll problem med att inte kunna kopa nagot,tackar for gott blask och fragar om det gar att visa intresse pa nagot.

Svaret ar ungefar Glom det. Ga och handla av din lokala butik. Kan du inte det ar du inte en kund vi vill ha som det ser ut idag. Efterfragan var galen 2021. Men iar ar det totalt vansinne. Vi kan kanske leverera klockor till 1% av de som vill ha.
Har ta en pase med lite reklamprylar.....Dorren ut ar samma som du kom in. HejSvejs pa dig!

Sjukt men otroligt komiskt, du gjorde helt rätt :cigar:. Tack för storyn.
 
@ScubaKing

Och solskensglad som jag alltid ar ber jag nu om champagne och choklad da flaskorna ligger pa is,och chokladen star framme.
Vi kan ju saga som sahar. Glad att halla upp dryck och satta fram nagra chokladbitar var hon INTE!

Champagne och choklad är en svår blandning, särskilt om chokladen innehåller mycket kakao. Då funkar det inte alls. Man undrar ju om det fanns någon tanke bakom det där, eller om det bara är butiken som försöker verka "lyxig".
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
@ScubaKing

Jag vet inte om jag postat min smatt bizzarra upplevels hos AP Rodeo Drive Beverly Hills nagonstans,men jag skickade den i ett PM till en annan forummedlem.
Kor den i repris och hoppas ingen annan bemots pa samma satt. Och om de gor ar annu mer trakiga an jag var.

Ar i LA nagra dagar da min kompis vill umgas med slakt och vanner efter var Hawaii-resa. Passar pa att handla lite och givetvis kika runt i butikerna runt RodeoDrive.
Knallar bort till AP

Dorrvakten fragar. Bor DU lokalt? Inte det? Da gar du till VANSTER.
Dar stod en tjejj som var om mojligt annu mer sur. VadFAN gor DU har? var blicken hon gav mig.

Vi har INGA klockor i BUTIKEN! Varfor kommer DU hit om DU inte bor HAR? Ga till din NARMASTE butik!
Okej...trevligt!

Och solskensglad som jag alltid ar ber jag nu om champagne och choklad da flaskorna ligger pa is,och chokladen star framme.
Vi kan ju saga som sahar. Glad att halla upp dryck och satta fram nagra chokladbitar var hon INTE!
Men tydligen kunde hon inte neka och be mig dra at helvete vilket helt tydligt var vad hon ville saga.

Sa jag sitter dar vid disken och slafsar blask och ater dyr choklad medan hon surt blanger pa mig da det kommer in en granad playboy som ser ut som han kan kopa hela butiken utan att det paverkar hans planbok mer, an mig om jag kopte en limpa brod.
Narmare 70 an 60. Riktig direktorsmage som hanger over skraddarsydda shorts. Piketroja och kostymskor utan strumpor...och vad FAN har gubben pa handen...YG ROC med gron tavla....I slaptag en 20nanting modelltjej som ser ut som hon ar pavag till det trakigaste stallet pa jorden...

"Congrats to a lovely timepiece Sir" sager jag, och far en blick som klart och tydliget formedlar
"Vem FAN ar DU? Jag kanner INTE dig,sa DU kanner definitivt INTE mig,samt en grymtning fran gubben.

Och ut fran bakom disken kommer vad jag antar ar butikschefen,en till kostymnisse och en dam. Gubben och tjejjen far ga till HOGER! Till HOGER! och forsvinner.
Jag slafsar vidare och ber om pafyllning av mitt blask.
Far da en blick som skulle skramma den varsta ghettogangstern till att pissa i skorna fran AP-tjejjen....men ingen pafyllning.

Byter nagra ord med vad jag tror ar butikschefen nar han uppenbarar sig for att hamta en skottkarra med prylar fran skapen bakom disken.
Fragar rakt ut om gubben ar dar for att hamta en klocka. Jo sa ar det. Forklarar jag har noll problem med att inte kunna kopa nagot,tackar for gott blask och fragar om det gar att visa intresse pa nagot.

Svaret ar ungefar Glom det. Ga och handla av din lokala butik. Kan du inte det ar du inte en kund vi vill ha som det ser ut idag. Efterfragan var galen 2021. Men iar ar det totalt vansinne. Vi kan kanske leverera klockor till 1% av de som vill ha.
Har ta en pase med lite reklamprylar.....Dorren ut ar samma som du kom in. HejSvejs pa dig!
Du kom iallafall längre än Julia Roberts 😅
1668246990294.gif

Skämt åsido detta är hur jag mer eller mindre kommer ihåg alla butiker längs Rodeo…..fram till att man ”droppar” att man kommer från Europa. Då kommer finbubblet och servicen fram (absurt men sant). 🤦🏻
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Skulle nog inte säga att det direkt ger något "gåshud-moment" att handla hos AD, men det är trevligt. Förutsatt att du hittar rätt säljare. Ett av mina första besök hos en AD i Sthlm träffade jag på en riktigt snorkig säljare som uppenbarligen inte hade något som helst intresse av att ta fram några klockor (och då snackar vi Tudor BB58 slutet av 2020).

Gången efter träffade jag en riktig stjärna. Sjukt serviceminded och en fantastiskt trevlig person. Kom därför tillbaka och handlade av honom dagen efter. Var inne på ett spontanbesök vid ett annat tillfälle (bra många månader senare) och då kom han fram skakade hand och kom ihåg mitt namn. Varje gång jag har varit på besök hos den AD:n efter det så har jag säkerställt att jag bokat tid med den specifika säljaren.

Så, för min del handlar det inte om specifik AD utan mer personen man har att göra med. Jag betalar gärna lite extra för att en rolig affär (för det är ju alltid kul att köpa klocka) ska bli ännu roligare genom att få göra den via en person som är genuint trevlig och kunnig.

Kan även tilläggas att jag absolut inte spenderar några enorma summor på klockor heller. Om det nu har någon relevans i sammanhanget.
 

FlipSwede

Rolex
Champagne och choklad är en svår blandning, särskilt om chokladen innehåller mycket kakao. Då funkar det inte alls. Man undrar ju om det fanns någon tanke bakom det där, eller om det bara är butiken som försöker verka "lyxig".
Det kanske ar sa man valjs ut som Godkand Kund eller ej? Tar man bagge Ingen Klocka.
Bara vi rednecks som glatt mumsar godis och dricker bubbelblask,medan de som vet tackar nej till endera?
 
Topp