• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

IMG_1230.jpeg

Och bl.a. SPB 511, den vita, kommer med nytt spÀnne med microadjustment. Hoppas kunna prova det till min spb

08_clasp.jpg

Nice! Borde bli standard pÄ klockor idag kan jag tycka.

Även till GMTn, SPB509. Monteras vĂ€l kanske som standard pĂ„ alla nya modeller frĂ„n och med nu i premiumsortimentet? (6r och uppĂ„t) eller kanske bara pĂ„ specialmodeller, limiterade etc.
MÄste ÀndÄ sÀga att det Àr mÀrkligt att en tillverkare som Seiko inte fÄr till en snyggare lösning nÀr varenda microbrand med lite klass levererar en gömd justering i claspen.

MÄste ÀndÄ sÀga att det Àr mÀrkligt att en tillverkare som Seiko inte fÄr till en snyggare lösning nÀr varenda microbrand med lite klass levererar en gömd justering i claspen.
HÄller verkligen med, det hÀr Àr ingen bra design/lösning, sett Àven att nÄgra andra tillverkare kör det hÀr. Den sista lÀnkbiten borde sitta gömd i sjÀlva lÄset som sedan ska kunna justeras fritt, precis som du nÀmner! Det hÀr blir bÄde fult och kommer garanterat vicka/glappa.

Verkar vara en inkompetent skribent. ”Seiko first used a monobloc case for a dive watch in the late ’70s” . Helt fel, sent 60-tal ska det vara.

Skapligt stor i klocksvÀngen tror jag han Àr iallafall, 1,2 miljoner prenumeranter pÄ Youtube och krÀnger klockor.

Edit. SĂ„g att det var en annan tjomme som skrev artikeln

Skapligt stor i klocksvÀngen tror jag han Àr iallafall, 1,2 miljoner prenumeranter pÄ Youtube och krÀnger klockor.

Edit. SĂ„g att det var en annan tjomme som skrev artikeln
Typiskt för online media 😅. Skrev in frĂ„gan till ChatGPT och fick svaret 1975 referens
6159-7010. Söker man pÄ Google stÄr det 1967 referens 6215-7000.

Nytt pÄ armen sen igÄr kvÀll. Av en slump trillade jag in i Alpinist trÄden förra veckan och fick syn pÄ SPB155:an, som jag sett förut men den hÀr gÄngen föll jag dit och klickade hem den frÄn Klockia.

Har inte haft en fieldwatch sen 2017 sĂ„ tĂ€nkte att nu var det dags. Gillar den skarpt ⛰

IMG_2168.jpeg

HallÄ alla kobras,
Har lagt ut en köpes, men ingen respons sÄ tÀnker att jag slÀnger ut en blÀnkare hÀr med. Om nÄgon har en 38.5mm solar SNE som de kan tÀnkas skiljas med Àr jag intresserad. Helst blÄ/grön/padi men andra kan vÀrderas :)

Hej gÀnget,

Har haft min SPB155 i tre dagar nu och har noterat att den gÄr ca 7-8 sekunder lÄngsamt.

Hur lÀnge hade ni vÀntat med att övervÀga en ruckning? Har lÀst att nya urverk har en inkörningsperiod eller Àr det skitsnack? Sitter ett 6R35 i men det har vÀl de flesta koll pÄ.

Sen till frÄga vad som Àr att föredra, om man hellre vill ha en klocka som gÄr nÄgra sekunder lÄngsamt eller vill man ha den lite snabbare ? Mina andra klockor gÄr mellan 1-4 sekunder snabbt.

Mvh nybliven Alpinist.

IMG_2181.jpeg

Hej gÀnget,

Har haft min SPB155 i tre dagar nu och har noterat att den gÄr ca 7-8 sekunder lÄngsamt.

Hur lÀnge hade ni vÀntat med att övervÀga en ruckning? Har lÀst att nya urverk har en inkörningsperiod eller Àr det skitsnack? Sitter ett 6R35 i men det har vÀl de flesta koll pÄ.

Sen till frÄga vad som Àr att föredra, om man hellre vill ha en klocka som gÄr nÄgra sekunder lÄngsamt eller vill man ha den lite snabbare ? Mina andra klockor gÄr mellan 1-4 sekunder snabbt.

Mvh nybliven Alpinist.

IMG_2181.jpeg
Personligen föredrar jag absolut nĂ€r en klocka gĂ„r nĂ„gra sekunder plus, mkt enklare att justera ffa. Men 7-8 s minus kĂ€nns Ă€ndĂ„ hanterbart, och rĂ€tt rimligt för Ă„ va Seiko tycker jag. Min erfarenhet av Seiko Ă€r ocksĂ„ att de brukar va vĂ€ldigt lĂ€geskĂ€nsliga, och kan plussa eller fĂ„ minus en hel del om den fĂ„r ligga urtavla upp/ner eller pĂ„ sidan under natten, kanske kan jĂ€mna ut det lite om du road av att testa dig fram? Sist sĂ„ har jag faktiskt fĂ„tt till mig av erfarenhen urmakare och Seiko AD (Ahlens ut i Örebro) att inkörning Ă€ndĂ„ Ă€r pĂ„ riktigt, de tyckte inte det var nĂ„gon ide att rucka en nyare Turtle jag va inne med en ggn. Minns dock inte vad de handlade om för tidsĂ„tgĂ„ng för inkörning, men har för mig att de tyckte jag kunde komma tillbaka om ett gĂ€ng veckor iallafall.

Personligen föredrar jag absolut nĂ€r en klocka gĂ„r nĂ„gra sekunder plus, mkt enklare att justera ffa. Men 7-8 s minus kĂ€nns Ă€ndĂ„ hanterbart, och rĂ€tt rimligt för Ă„ va Seiko tycker jag. Min erfarenhet av Seiko Ă€r ocksĂ„ att de brukar va vĂ€ldigt lĂ€geskĂ€nsliga, och kan plussa eller fĂ„ minus en hel del om den fĂ„r ligga urtavla upp/ner eller pĂ„ sidan under natten, kanske kan jĂ€mna ut det lite om du road av att testa dig fram? Sist sĂ„ har jag faktiskt fĂ„tt till mig av erfarenhen urmakare och Seiko AD (Ahlens ut i Örebro) att inkörning Ă€ndĂ„ Ă€r pĂ„ riktigt, de tyckte inte det var nĂ„gon ide att rucka en nyare Turtle jag va inne med en ggn. Minns dock inte vad de handlade om för tidsĂ„tgĂ„ng för inkörning, men har för mig att de tyckte jag kunde komma tillbaka om ett gĂ€ng veckor iallafall.
tack för svar. Jo den verkar va rÀtt kÀnslig har jag mÀrkt om den ligger face up över natten sÄ fortar den sig. Ska lÄta det gÄ npgra veckor och se om den jÀmnar ut sig.

Kul Ă€ndĂ„ hur olika urverk beter sig annorlunda, min certina med Powermatic Ă€r inte alls lika lĂ€geskĂ€nslig 😊

Senast Àndrad:
tack för svar. Jo den verkar va rÀtt kÀnslig har jag mÀrkt om den ligger face up över natten sÄ gottar den sig. Ska lÄta det gÄ npgra veckor och se om den jÀmnar ut sig.

Kul Ă€ndĂ„ hur olika urverk beter sig annorlunda, min certina med Powermatic Ă€r inte alls lika lĂ€geskĂ€nslig 😊
NĂ€, powermatic Ă€r i en helt annan liga Ă€n Seikos urverk i liknande prisklass. Haft ett gĂ€ng powermatic, och ett Ă€nnu större gĂ€ng Seiko 4R36 och 6R15. Powermatic utklassar Seiko fullstĂ€ndigt nĂ€r det kommer till tidshĂ„llning och stabilitet... 😄 Men Seikos har sin charm Ă€ndĂ„. Baby alpinisten Ă€r skitsnygg.

tack för svar. Jo den verkar va rÀtt kÀnslig har jag mÀrkt om den ligger face up över natten sÄ gottar den sig. Ska lÄta det gÄ npgra veckor och se om den jÀmnar ut sig.

Dra hem en app sÄ Àr det lÀtt att kolla vilken position som gÄr fortast och vila den dÀr.
Typ sÄhÀr:
1000042823.png

Är inne pĂ„ att köpa en ssk001k1, nĂ„gon som har erfarenhet att dela med sig av? Har sedan tidigare en SARB017, Tudor BB58, Certina Super PH1000m. Vill komplettera med en lite sportigare klocka pĂ„ lĂ€nk och ssk001k1 verkar förbannat trevlig.

Hej,

Min grabb har en SRPJ45K1 dĂ€r lĂ€nken gĂ„tt sönder. Är det nĂ„gon som vet vilka lĂ€nkar som passar hos te.x Unclestraps eller nĂ„gon annan?
Han vill inte ha gummi eller tyg. Endast stÄl :)

(Bild för uppmÀrksamhet)

7164613.jpg

Hej,

Min grabb har en SRPJ45K1 dĂ€r lĂ€nken gĂ„tt sönder. Är det nĂ„gon som vet vilka lĂ€nkar som passar hos te.x Unclestraps eller nĂ„gon annan?
Han vill inte ha gummi eller tyg. Endast stÄl :)

(Bild för uppmÀrksamhet)

7164613.jpg
Vilken lÀnk som helst som passar en Skx007/9 passar den modellen ocksÄ. Jag hade kört pÄ original SeikojubileelÀnk

Tillbaka
Topp