• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Köpte denna vintage Seiko 5 pÄ Etsy. Riktigt trevlig urtavla.

IMG_1791.jpg

Astron radio solar Àr en vÀldigt trevlig sommarklocka.

Titan, integrerad lĂ€nk + att den Ă€r relativt tunn gör att den Ă€r extremt lĂ€ttburen och bekvĂ€m trots sina 41 mm. Dessutom on the fly justering i spĂ€nnet

Mina klossiga dykare i all Ă€ra, men i den hĂ€r vĂ€rmen dras jag ofrĂ„nkomligen till de mindre/lĂ€ttare uren i klocklĂ„dan. ☀

IMG_4498.jpeg
Lurar lite pÄ hur den dÀr fungerar nÀr du rör dig mellan tidszoner.

StÀller den om direkt nÀr du rör dig över grÀnsen?

StÀller den Àven om tiden om du Àr pÄ ett flyg eller ett fartyg?

Vilken tavla Àr det som stÀlls om (vilken har du pÄ hemmatiden)?

Lurar lite pÄ hur den dÀr fungerar nÀr du rör dig mellan tidszoner.

StÀller den om direkt nÀr du rör dig över grÀnsen?

StÀller den Àven om tiden om du Àr pÄ ett flyg eller ett fartyg?

Vilken tavla Àr det som stÀlls om (vilken har du pÄ hemmatiden)?
Den lilla tavlan stannar kvar pÄ hemmatiden nÀr man Àr ute och reser.

Man justerar enkelt tidszonen man befinner sig i manuellt med nÄgra knapptryckningar, det Àr det som utc-skalan pÄ tavlan Àr till för. DÄ stÀller den stora tavlan om sig automatiskt.

Klockan synkar sig automatiskt pĂ„ natten, alternativt sĂ„ gör man en manuell synkning om man inte har lust att vĂ€nta 😊. Om man befinner sig utanför radiotĂ€ckningen sĂ„ hĂ„ller den en noggrannhet pĂ„ +- 15 sek/mĂ„nad.

Gps-varianten löser allt det dÀr sjÀlv eftersom den hÄller koll pÄ var man Àr (pÄ gott och ont) Min klocka synkar ju bara en signal som skickas ut frÄn en radiomast (i Tyskland om man Àr i Europa)

Senast Àndrad:
Ja den Àr vÀldigt trevlig! Varit sugen pÄ en innan (kan det varit dina bilder jag sett hÀr?) SÄ blev lite förvÄnad nÀr jag sprang pÄ en ny i butik.
Ja man mÀrkte skillnad pÄ lÀnken, större skillnad Àn vad jag kunde tro nÀr man jÀmnförde med andra samtidigt, tyckte nÀstan hela klockan kÀndes som ett snÀpp upp.
Gillade den skarpt sĂ„ nu stĂ„r den vĂ€ldigt högt upp pĂ„ villhöver-listan😁
Men va kul! Detta Àr en 2023 special utgÄva frÄn Seiko och Padi. Jag letade lÀnge efter nÄgot som stack ut lite mer Àn andra padis. Hitta denna och den blÄa fÀrgen passar mig perfekt. Enda som saknas Àr mer logg i dykboken

Den lilla tavlan stannar kvar pÄ hemmatiden nÀr man Àr ute och reser.

Man justerar enkelt tidszonen man befinner sig i manuellt med nÄgra knapptryckningar, det Àr det som utc-skalan pÄ tavlan Àr till för. DÄ stÀller den stora tavlan om sig automatiskt.

Klockan synkar sig automatiskt pĂ„ natten, alternativt sĂ„ gör man en manuell synkning om man inte har lust att vĂ€nta 😊. Om man befinner sig utanför radiotĂ€ckningen sĂ„ hĂ„ller den en noggrannhet pĂ„ +- 15 sek/mĂ„nad.

Gps-varianten löser allt det dÀr sjÀlv eftersom den hÄller koll pÄ var man Àr (pÄ gott och ont) Min klocka synkar ju bara en signal som skickas ut frÄn en radiomast (i Tyskland om man Àr i Europa)
GPS urverket kĂ€nner bara av tidzon om du gör en sĂ„dan synkning vill jag minnas, kan minnas fel
Det kĂ€nner dĂ€remot inte av DST som en radiosynkad klocka gör, sĂ„ det mĂ„ste man Ă€ndra manuellt.

GPS urverket kĂ€nner bara av tidzon om du gör en sĂ„dan synkning vill jag minnas, kan minnas fel
Det kĂ€nner dĂ€remot inte av DST som en radiosynkad klocka gör, sĂ„ det mĂ„ste man Ă€ndra manuellt.
Ok, nyttig info. Tack â˜ș DĂ€remot sĂ„ synkar i vart fall min klocka inte DST, man fĂ„r stĂ€lla den pĂ„ UTC +2 pĂ„ sommaren ☀

Ok, nyttig info. Tack â˜ș DĂ€remot sĂ„ synkar i vart fall min klocka inte DST, man fĂ„r stĂ€lla den pĂ„ UTC +2 pĂ„ sommaren ☀
De jag har av systermĂ€rket med RC som inte har automatisk DST har i alla fall en on/off instĂ€llning för DST. Seiko Ă€r efter pĂ„ denna punk, nĂ„got jag tycker Ă€r mĂ€rkligt

efter ett par Är utan ett klocksamlande sÄ har lusten kommit tillbaka.
lyckades knipa en 6139-6000 (Proof)och undrar vilka som Àr aktiva för att skicka klockan pÄ service i dagslÀget(6139A).

har ni nÄgra ni rekommenderar?

Bilagor

• 20250731_113432.jpg
    20250731_113432.jpg
    346.8 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp