• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

SBDN003 - JDM-dykare i titan 👍

1000001135.jpg

Blev ett klockbyte innan kvÀllens restaurangbesök med farsgubben som rÄkar vara i krokarna.

Denna klocka kan mycket vÀl ha den bÀsta AR-behandlingen pÄ glaset som jag nÄgonsin sett, alla kategorier. Vet inte vad Seiko har hittat pÄ men det Àr i stort sett osynligt.

IMG_4596.jpeg

JĂ€vligt roligt!

1000059684.jpg

EDIT: Glömde att det finns en nyhetstrÄd. Ber om ursÀkt!
Kul slÀpp!
Den vita blev jag sjukt sugen pĂ„ eftersom det Ă€r det lilla caset pĂ„ 38mm. Det finns nog risk för ett köp nĂ€r den slĂ€pps 1 september 😁

SKX013 eller SPB317!

Funderar pÄ att köpa en av dessa klockor och mottar gÀrna synpunkter eller tankar frÄn er som har erfarenhet av nÄgon av klockorna. Pros and cons.

Bilder frÄn Chrono 24 och Youtube.

SkÀrmbild 2025-08-05 181046.png SkÀrmbild 2025-08-05 181220.png

SKX013 eller SPB317!

Funderar pÄ att köpa en av dessa klockor och mottar gÀrna synpunkter eller tankar frÄn er som har erfarenhet av nÄgon av klockorna. Pros and cons.

Bilder frÄn Chrono 24 och Youtube.

SkÀrmbild 2025-08-05 181046.png SkÀrmbild 2025-08-05 181220.png
Jag tror ocksÄ SPB317 Àr roligare. Har en SKX007 (storebror) och det Àr en bra klocka, lite kult, men den Àr inte sÀrskillt spÀnnande.
Den lÀnken man kan fÄ med Àr dessutom riktigt rasslig och Àter armhÄr tack vare de vikta lÀnkarna. Vill man ha SKX pÄ lÀnk bör man skaffa en annan, typ Uncle.
Vad som tala för SPB317 (i mina ögon) Àr, att det Àr Prospex (som vÀl Àr ett par snÀpp över SKX), applicerade index och ett modernare verk*.
SPB317 verkar inte sÀljas med lÀnk sÄ vill man ha det blir det tredjeparts Àven dÀr. Uncle Straps verkar ha för den ocksÄ.

* 6R35 vs. 7S26. 7S26 i SKX har inte manuellt uppdrag eller hacking.

Jag tror ocksÄ SPB317 Àr roligare. Har en SKX007 (storebror) och det Àr en bra klocka, lite kult, men den Àr inte sÀrskillt spÀnnande.
Den lÀnken man kan fÄ med Àr dessutom riktigt rasslig och Àter armhÄr tack vare de vikta lÀnkarna. Vill man ha SKX pÄ lÀnk bör man skaffa en annan, typ Uncle.
Vad som tala för SPB317 (i mina ögon) Àr, att det Àr Prospex (som vÀl Àr ett par snÀpp över SKX), applicerade index och ett modernare verk*.
SPB317 verkar inte sÀljas med lÀnk sÄ vill man ha det blir det tredjeparts Àven dÀr. Uncle Straps verkar ha för den ocksÄ.

* 6R35 vs. 7S26. 7S26 i SKX har inte manuellt uppdrag eller hacking.
Tack för synpunkter! Det lutar nog Ät 317 med Uncle Straps z199. Ska vÀnta om nÄgon dyker upp pÄ KS köp o sÀlj :) /Peter

Efter snart 10Är i klocksvÀngen hÀnde de. Jag gick in i en klockaffÀr, sÄg nÄgonting jag gillade och spontanköpte. Brukar alltid köpa och sÀlja hÀr pÄ KS annars och köper vÀldigt sÀllan nÄgonting helt nytt.

Men den hÀr var bara för hÀrlig och galet bekvÀm ocksÄ med nÀtt boett pÄ knappt 39mm. Plötsligt hÀnder det.
20250807_101319.jpg

Slog till pÄ min första Seiko5 innan sommaren, har burit den dagligen sedan typ juni. Jag upplever att den bara gÄr lÄngsamt. StÀllde den tvÄ minuter före mobil klockan för en ungefÀr en vecka sen. RÀknat lite löst att den gÄr 17-24 sekunder lÄngsamt varje dag.
Är ju inom grĂ€nserna, men borde den inte gĂ„ lite bĂ„de lĂ„ngsamt och lite snabbt?
Min första automat och Seiko, sĂ„ vet inte riktigt vad jag kan förvĂ€nta mig 😅

1000006180.jpg

Nej, det Àr frÄn MiLTAT. Inget jag köpt sjÀlv men vÀldigt trevligt. OEM-gummit Àr najs ocksÄ mem sjukt lÄngt.
Jajo, men egentligen Àr det bara sjukt lÄngt nÀr du inte har den utanpÄ vÄtdrÀkten.

SkÀmt Äsido. Har den sjÀlv pÄ miltat hexed eller ett grÄtt ribbat natoband. Fungerar bra pÄ svart sail cloth ocksÄ. Skulle inte haft nÄgot emot ett riktigt bra bracelet (bÀttre Àn miltat), sÀg till om du hittar nÄgot.

Jajo, men egentligen Àr det bara sjukt lÄngt nÀr du inte har den utanpÄ vÄtdrÀkten.

SkÀmt Äsido. Har den sjÀlv pÄ miltat hexed eller ett grÄtt ribbat natoband. Fungerar bra pÄ svart sail cloth ocksÄ. Skulle inte haft nÄgot emot ett riktigt bra bracelet (bÀttre Àn miltat), sÀg till om du hittar nÄgot.

Ajjemen. LÀnken till SLA017 passar Àven SJE093 sen Àr ju inte den sÄ enkel att fÄ tag pÄ separat.

Slog till pÄ min första Seiko5 innan sommaren, har burit den dagligen sedan typ juni. Jag upplever att den bara gÄr lÄngsamt. StÀllde den tvÄ minuter före mobil klockan för en ungefÀr en vecka sen. RÀknat lite löst att den gÄr 17-24 sekunder lÄngsamt varje dag.
Är ju inom grĂ€nserna, men borde den inte gĂ„ lite bĂ„de lĂ„ngsamt och lite snabbt?
Min första automat och Seiko, sĂ„ vet inte riktigt vad jag kan förvĂ€nta mig 😅

1000006180.jpg
LĂ„ter Ă€ndĂ„ helt normalt, Seikos urverk Ă€r lite lotteri, en del gĂ„r jĂ€ttebra och andra mindre bra. 4R36 som din klocka har Ă€r Ă€ndĂ„ ett bra urverk, och du kan garanterat knata förbi urmakare och fĂ„ den ruckad att gĂ„ betydligt bĂ€ttre. Brukar kosta nĂ„gra hundralappar. Är lite omstĂ€ndigt nĂ€r klockorna tappar tid tycker jag, betydligt smidigare om de plussar lite, dĂ„ kan man bara dra ut kronan och vĂ€nta in den dĂ„ och dĂ„.

LĂ„ter Ă€ndĂ„ helt normalt, Seikos urverk Ă€r lite lotteri, en del gĂ„r jĂ€ttebra och andra mindre bra. 4R36 som din klocka har Ă€r Ă€ndĂ„ ett bra urverk, och du kan garanterat knata förbi urmakare och fĂ„ den ruckad att gĂ„ betydligt bĂ€ttre. Brukar kosta nĂ„gra hundralappar. Är lite omstĂ€ndigt nĂ€r klockorna tappar tid tycker jag, betydligt smidigare om de plussar lite, dĂ„ kan man bara dra ut kronan och vĂ€nta in den dĂ„ och dĂ„.
Tack för svar!
Har förstÄtt att det Àr helt inom ramarna, kÀndes bara lite konstigt att en helt ny klocka gÄr lÄngsamt. Har bara haft Casio och Citizen innan.
Kanske kan kolla dÀr jag köpte den om de kan rucka pÄ den dÄ.

Tillbaka
Topp