• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

CL kvÀll med SBGX261
IMG_9587.jpeg

Nu vet jag inte hur representativ jag Àr, men jag kan inflika att alla mina Omega Master chronometer (3 st) och GS Spring drive (3 st) sitter i winders, nÀr de inte sitter pÄ armen. Klockorna har med andra ord varit igÄng i Äratal, Ànda sedan jag köpte dem.
Onödigt sÀtt att skynda pÄ servicebehovet ju...

Ok, förstÄr. Upplever inte just bezeln som speciellt utsatt pÄ dom flesta GS. Den Àr ofta lite fasad som pÄ 44GS eller sÄ du har Heritage Collection som nÀstan Àr bezellös. Inga Cartier Santos direkt.
Sbgx343 Ă€r en riktigt repmagnet. TyvĂ€rr blir det ocksĂ„ lite extra fult pĂ„ den typen av glasring. Har dock slutat bry mig. Lite svĂ„rt att fĂ„nga pĂ„ bild. Ingen safe queen denna...🙈
1000003620.jpg

Sbgx343 Ă€r en riktigt repmagnet. TyvĂ€rr blir det ocksĂ„ lite extra fult pĂ„ den typen av glasring. Har dock slutat bry mig. Lite svĂ„rt att fĂ„nga pĂ„ bild. Ingen safe queen denna...🙈
1000003620.jpg

Ja, den kÀnns lite mer exponerad. Sett det pÄ en del beggade ex med liknande boett. VÀldigt snygg klocka dock!

Klockor Àr till för att anvÀndas och tÄl ju att sitta pÄ armen varje dag. hur tÀnker du att en uppdragare skyndar pÄ servicebehovet?
Den gör det. Finns massor av info om detta i andra trÄdar och ganska sjÀlvklart om man tÀnkte efter. SÀg att du har tvÄ klockor med 5Är intervall. Antag bÄda igÄng samtidigt och alltid sÄ leder det till att bÄda behöver servas efter fem Är. LÄt klockorna vila varannan dag/vecka etc sÄ behövs ingen service förrÀn om tio Är.

Den gör det. Finns massor av info om detta i andra trÄdar och ganska sjÀlvklart om man tÀnkte efter. SÀg att du har tvÄ klockor med 5Är intervall. Antag bÄda igÄng samtidigt och alltid sÄ leder det till att bÄda behöver servas efter fem Är. LÄt klockorna vila varannan dag/vecka etc sÄ behövs ingen service förrÀn om tio Är.
En faktor Àr att vissa mekaniska delar slits nÀr klockan Àr igÄng, men inte alls nÀr den stÄr stilla.

En annan faktor Àr att smörjmedel Äldras, oavsett om klockan gÄr eller ej.

Jag vet inte vilken faktor som leder till behov av service sanbbast. Som jag förstÄr det har Spring drive vÀldigt litet slitage, eftersom det inte finns nÄgot steghjul och gÄnghake som slÄr emot varandra, utan endast hjul som gÄr i kontinuerlig rotation.

För min del Àr det vÀldigt bekvÀmt att de klockor jag anvÀnder oftast alltid Àr igÄng och inte behöver stÀllas. Jag tar kostnaden för service. Andra vÄrdar naturligtvis sina klockor hur de vill.

Tillbaka
Topp