• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Behöver byta batteri pÄ min SBGN027. Var skulle ni gÄ för att byta i Stockholm?
InstÀmmer med @Deskdiversthlm men kan samtidigt tycka att valfri KM eller StjÀrnurmakare kan göra jobbet, batteribyte Àr i sig inte Àr nÄgot speciellt. Trycktest och eventuellt packningsbyte krÀver förstÄs lite mer, men pÄ en sÄ ny klocka lÀr trycktest gÄ galant

• Like
Reactions: CRN
PÄ vÀg hem efter att ha tackat av hundarna pÄ Zinkensdamm

IMG_2365.jpeg

Senast Àndrad:
Har vi nÄgon SLGB003 pÄ forumet Àn? Eller nÄgon UFA alls? RÀtt sÄ sugen pÄ en 003.

Har vi nÄgon SLGB003 pÄ forumet Àn? Eller nÄgon UFA alls? RÀtt sÄ sugen pÄ en 003.
Inget köp men testat. För min del sÄ fÄr den alla rÀtt. Lite mindre, kul med spring drive och deras titan Àr riktigt bekvÀm. Det enda minuset Àr vÀl att jag upplevde easy linken sÄdÀr.
VÀntar med spÀnning pÄ Steel-reef lösningen som blivit försenad till December.

Jag var inne pÄ Nymans och kikade pÄ UFA. Trevlig storlek pÄ boetten och gillar spring drive. Föredrar den gamla varianten av lÄs utan microjustering. Tyckte lÄset blev lite stort i förhÄllande till boetten.

Sambon tyckte den var fin och menade att jag borde köpt den. :)

• Like
Reactions: Zed
Inget köp men testat. För min del sÄ fÄr den alla rÀtt. Lite mindre, kul med spring drive och deras titan Àr riktigt bekvÀm. Det enda minuset Àr vÀl att jag upplevde easy linken sÄdÀr.
VÀntar med spÀnning pÄ Steel-reef lösningen som blivit försenad till December.
Har ocksÄ bestÀllt den, hoppas den kommer snart

Har ocksÄ bestÀllt den, hoppas den kommer snart
Hade kontakt med dem tidigare och fick denna uppdatering:

Regarding your SwiftLink for Grand Seiko (Order #): the development is progressing well. The internal mechanism has been fully validated through prototype testing, but scaling it up for reliable mass production has taken longer than expected due to the mechanical complexity. SwiftLink behaves more like a micro watch movement than a typical bracelet link, and we’ve been using engineering simulations (FEM) to fine-tune durability under thousands of adjustment cycles.

At this stage, we’re projecting delivery for SwiftLink to begin around early December. We’ll be sharing more detailed updates along the way as production nears completion.

Fick hem min första GS idag. SBGP015.
För nÄgra veckor sen slog det mig att jag nog skulle "behöva" en klocka med mörkblÄ urtavla som inte Àr en dykare. Efter ett tags funderande över tÀnkbara kandidater kom jag pÄ att jag ju hade spanat in en riktigt fin Grand Seiko hos Klockmaster FÀltöversten för fem Är sedan. Vad som framförallt dÄ fÄngade mitt intresse var den mörkblÄa bezeln, som gjorde att klockan stack ut. Efter lite sökande hÀr pÄ KS sÄ listade jag ut referensnummer, sen var det bara att börja trÄla vÀrldens alla försÀljningskanaler. Hade lite tur och hittade en oanvÀnd men rimligt prissatt pÄ Chrono24.
20250905_134818.jpg
20250905_135223.jpg

Fick hem min första GS idag. SBGP015.
För nÄgra veckor sen slog det mig att jag nog skulle "behöva" en klocka med mörkblÄ urtavla som inte Àr en dykare. Efter ett tags funderande över tÀnkbara kandidater kom jag pÄ att jag ju hade spanat in en riktigt fin Grand Seiko hos Klockmaster FÀltöversten för fem Är sedan. Vad som framförallt dÄ fÄngade mitt intresse var den mörkblÄa bezeln, som gjorde att klockan stack ut. Efter lite sökande hÀr pÄ KS sÄ listade jag ut referensnummer, sen var det bara att börja trÄla vÀrldens alla försÀljningskanaler. Hade lite tur och hittade en oanvÀnd men rimligt prissatt pÄ Chrono24.
20250905_134818.jpg
20250905_135223.jpg
Snygg!
Den modellen hade jag missat. Lyckat med blÄ keramik-bezel. Bra köp!

Den ser riktigt trevlig ut! 👍
Tack, eller kanske annorlunda 😃
Boettens form Àr rolig och tavlans lyster och struktur Àr fin men tryckta index ger mindre lyxkÀnsla.

En lite skojig sak hÀnde pÄ loppis förra Äret nÀr jag hade en sÄn hÀr pÄ armen.
En amerikan som stod bredvid sa, snygg GS.
Jag blev sÄ förvÄnad och replikerade hur i allsina dar kunde du se att det Àr en GS pÄ avstÄnd.
Det visade sig var en klockhandlare som köpte mestadels japanska klockor i Japan för export och försÀljning i hemma.
SÄ han kunde sÄna hÀr klockor och tog den pÄ boettformen.

Att det ofta blir en diskussion om att det Àr mekaniskt eller kvarts Àr nog Seikos eget fel eftersom dom gÀrna vill marknadsföra det som ett mekaniskt hybridverk.
Det verkar som dom skÀms över kvartsktistallen i dom.
Att inte byta batterier finns det bra lösningar pÄ vilket specieltlt Citizen förstÄtt och har Àven 1 sekund per Är pÄ vissa verk.
Flytande sekundvisare, varför? NÀr kvartsarna kom var det ju fantastiskt snyggt med en sekundvisare som tickade 1 sekund i taget och det kan jag tycka Àn idag.
Om man promt vill ha flytande sekundvisare finns det ju enklare sÀtt, 5S42 ett exempel.
Men det kan ju ha sin tjusning med en intressant och komplex konstruktion vilket jag kan förstÄ.
Sedan finns det tvÀrt om, elur som har sekundvisare som flyter fram. Fanns pÄ alla skolor o jÀrnvÀgstationer förr

Tillbaka
Topp