• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Vad hÄller de pÄ med? IMG_4587.jpeg
Spygrön ?

En liten kÀrleksförklaring till mÀrket jag gillade att ogilla ! Ber redan pÄ förhand om ursÀkt till er som orkar lÀsa igenom hela min lilla berÀttelse!

Första gĂ„ngen jag kom i kontakt med Breitling var tidigt 2000-tal. För att inte sĂ€ga exakt Ă„r 2000. Jag var utbytesstudent i Frankfurt am Main, Tysklands finanshuvudstad, dĂ€r jag lĂ€rde kĂ€nna en studentkompis, en tysk kille uppvuxen utanför Frankfurt. Kompisen (Ă€n idag) hade en knallblĂ„ Breitling Colt Ocean. Jag minns att vĂ€rdet pĂ„ den dĂ€r klockan var gott och vĂ€l 12-13 000 kronor. Vilket var ungefĂ€r dubbelt sĂ„ mycket som alla mina samlade besparingar vid den hĂ€r tidpunkten i livet. Jag var knappt fyllda 20 och fortfarande tonĂ„ring. Intrycket av min studentkompis nĂ€r han satt dĂ€r med sin blĂ„a Breitling, det var att den hĂ€r killen vet vad han snackar om. För det Ă€r inte vem som helst som Ă€r 19-20 Ă„r som redan sitter med en Breitling i sin vapenarsenal. Övriga mĂ€rken jag kĂ€nde till vid den hĂ€r tiden var i stort sett Rolex, Tag Heuer och Omega. Det var dessa fyra (till synes ouppnĂ„eliga) klocktillverkare som man kĂ€nde till i Sverige som tonĂ„ring. Föga anade jag dĂ„ att jag en dag skulle kunna inneha och Ă€ga en sjĂ€lv. Det var ungefĂ€r hĂ€r mitt klockintresse vĂ€cktes till liv pĂ„ allvar. Bland Frankfurt am Mains skyskrapor fanns sĂ„klart mĂ„nga klockbutiker och ett mĂ€rke lĂ€rde jag kĂ€nna för första gĂ„ngen. IWC. Det var ett mĂ€rke jag inte kĂ€nde till frĂ„n Sverige sedan tidigare. IWC fann jag hade fantastiska, raka, rena linjer. Inget lullull utan det var ”tyskt”, rakt och direkt. AlltsĂ„ stĂ€llde jag in mig pĂ„ att köpa en IWC som min första ”prestigeklocka”. Vi spolar fram bandet nĂ„gra Ă„r till och jag Ă€r 24 och gĂ„r ut universitetet, redo för arbetsmarknaden. HĂ€r nĂ„nstans i student-present till mig sjĂ€lv unnar jag mig en IWC. Och det blir min första klocka som kostar en hand eller ett ben. Jag Ă€r mĂ€rket troget i nĂ„gra Ă„r men börjar sedan att titta pĂ„ andra typer av konstruktioner och mĂ€rken. Omega Seamaster förstĂ„ss. Rolex kommer sĂ„ smĂ„ningom in i bilden via en Submariner till en början och sedermera Ă€ven AP ROO. Breitling under den hĂ€r tiden lever en hos mig minst sagt en undanskymd roll.

Det Àr inget fel pÄ Breitling, utan definitivt en klocka att rÀkna med. Designen Àr jÀrv, utmanande, ganska sÄ blingig emellanÄt. Man blandar friskt stÄl och guld och det finns mycket detaljer i urtavlorna. Det Àr sjÀlva motsatsen till IWC. Nej, Àven om klockorna inger respekt och man mÀrker pÄ dess bÀrare att de Àlskar sina Breitlings sÄ Àr det för mig hÀr i livet ingenting att sikta pÄ. KÀnslan Àr ÀndÄ att det Àr lite mer av en bilhandlarklocka för att uttrycka mig fult. Jag hoppas att jag inte förolÀmpar nÄgon hÀr inne allt för mycket nu. Men Ären gÄr och livet fortsÀtter. Med en aktiv livsstil, mycket sport, mycket olika aktiviteter. SÄ fastnar jag ÀndÄ till sist för en Breitling Endurance. JÀkla bra klocka. VÀger ingenting i sitt tillverkade material Breitlite. HÄller tiden superexakt via sitt superquartz urverk. Man behöver varken skruva upp urverket eller stÀndigt hÄlla igÄng klockan för att gÄngreserven inte ska löpa ut. Den Àr alltid punktlig. Dessutom kan man anvÀnda den till princip vad som helst. Dykning, simma i poolen, spela tennis, klÀttra i berg, jaga, gÄ pÄ gymmet osv. Faktum Àr att den Àr sÄ lÀtt, sÄ enkel att leva med att det kan gÄ dygn utan att jag tar av mig den. Jag glömmer helt enkelt bort att den sitter dÀr pÄ handleden. Och dess inte allt för skrÀckindagande pris, sÀrskilt om man hittar den lite lÀtt begagnat, gör att man verkligen kan ha den pÄ sig precis var som helst och nÀr som helst. Utan att kÀnna den dÀr krypande kÀnslan av att man kanske fÄr nÄgon oönskad blick pÄ handleden som man inte vill ha. Jag lever med min Endurance ett par Är och tycker att Breitling slÀpper allt fler hÀftiga och dugliga klockor. Det Àr fortfarande djÀrv design lite som Breitling helt enkelt Àr, men ÀndÄ nÄgonstans med en större smakfullhet Àn vad jag personligen upplevt tidigare. Dessutom, ju mer jag lÀser pÄ om Breitling, desto mer inser jag vilken rikedom till historia mÀrket har och hur mkt nytta klockorna gjort för piloter, dykare och Àventyrare och vanligt folk (för all del) genom tiderna. Det Àr ingen tvekan. Hos mig vÀcker mÀrket och kollektionerna ett allt större habegÀr. Breitlings idoga marknadsföring börjar bita pÄ mig. Och jag börjar bli allt mer sugen pÄ en Chronomat, eller, gud förbjude, till och med en Super Chronomat.

Imho Àr Super Chronomaten pÄ bild, eller att betrakta pÄ avstÄnd, för mig nÀstan en fullÀndning i en klockkomposition. Det finns mycket information och detaljer i urtavlan, vackert inramat av en keramisk ring med bÄde lyster och djup i sig, men tack vare storleken om 44mm sÄ tycker jag att allt fÄr plats pÄ ett förtjÀnstfullt sÀtt. Det blir liksom en vÀldigt fin avvÀgning pÄ allt. Och du kan fÄ en blandning av stÄl, keramik, och till och med guld eller platinum, om du vill ha det. 70 timmars gÄngreserv, 200 meters vattentÀthet, Breitlings egna B01-urverk. Fantastiskt sköna för att inte sÀga klassledande armband bÄde vad gÀller stÄl, titanium eller gummi-armband varianten. Nej, det Àr rÀtt mycket som talar för att man skulle vilja ha en Super Chronomat i sin samling. Men storleken. 44mm ! Ja, storleken krÀver kanske sin vrist, eller iaf sin man! Jag Àr av uppfattningen att du fÄr ha vilken storlek du vill ! Det Àr du som bÀr klockan , ingen annan! Om man har problem med storleken pÄ en klocka kanske man inte skall ha ngn klocka alls pÄ handleden. Det blir onekligen mest cleant. SÄ storleks-haters undanbedes vÀnligt men bestÀmt. Till saken hör att jag dessutom lÀnge gÄtt och önskat mig en klocka med nÄgon form av grön urtavla. Jag tycker bara att det Àr sÄ otroligt lÀckert med den hÀr Racing Green-aktiga nyansen. Grönt i Sunray uppdagar sig i allt frÄn bÀcksvart till knallgrönt! Snacka om en mÄngsidig klocka man kan betrakta och beundra! Jag tycker det Àr superkul att allt fler klockmÀrken har börjat leka hejvilt med fÀrger pÄ sina urtavlor. Jag upplever att det idag finns oÀndligt mÄnga fler fÀrger att vÀlja mellan, Àn förr, och att det ocksÄ Àr tillÄtet och accepterat att ha vilken fÀrg pÄ urtavlan man vill. Det Àr en riktig frihetskÀnsla. SÄ nÀr rÀtt tillfÀlle nu dök upp sÄ kunde jag inte motstÄ frÀstelsen att införskaffa en Super Chronomat med mörkgrön urtavla till min samling. Och tack vare att priset kunde hÄllas pÄ en nÄgorlunda acceptabel nivÄ, begagnad som den Àr, sÄ kommer jag ocksÄ att vÄga anvÀnda den till precis allt. Och det Àr faktiskt ingenting jag kan sÀga om dyrare klockor i samlingen.

Med det sagt sĂ„ utkristalliserar sig denna text allt mer till en liten KĂ€rleksförklaring till mĂ€rket, jag under sĂ„ mĂ„nga Ă„r gillat att ogilla. Nu plötsligt sitter jag med tvĂ„ stycken Breitlings. Se sĂ„ det kan gÄ  och hur hamnade man hĂ€r? I vilket fall, detta var nĂ„gra lösa reflektioner över min egen resa med Breitling. Tack till er som orkat lĂ€sa hela vĂ€gen hit, och riktigt god kvĂ€ll önskas dĂ€r ute!

Bilagor

• IMG_5227.jpeg
    IMG_5227.jpeg
    328.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_5200.jpeg
    IMG_5200.jpeg
    498.7 KB · Visningar: 4
  • IMG_5204.jpeg
    IMG_5204.jpeg
    575.2 KB · Visningar: 5
  • IMG_5222.jpeg
    IMG_5222.jpeg
    580.7 KB · Visningar: 3
  • IMG_5213.jpeg
    IMG_5213.jpeg
    605.1 KB · Visningar: 5
  • IMG_5226.jpeg
    IMG_5226.jpeg
    461.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_5225.jpeg
    IMG_5225.jpeg
    690.8 KB · Visningar: 7
Senast Àndrad:
En liten kÀrleksförklaring till mÀrket jag gillade att ogilla ! Ber redan pÄ förhand om ursÀkt till er som orkar lÀsa igenom hela min lilla berÀttelse!

Första gĂ„ngen jag kom i kontakt med Breitling var tidigt 2000-tal. För att inte sĂ€ga exakt Ă„r 2000. Jag var utbytesstudent i Frankfurt am Main, Tysklands finanshuvudstad, dĂ€r jag lĂ€rde kĂ€nna en studentkompis, en tysk kille uppvuxen utanför Frankfurt. Kompisen (Ă€n idag) hade en knallblĂ„ Breitling Colt Ocean. Jag minns att vĂ€rdet pĂ„ den dĂ€r klockan var gott och vĂ€l 12-13 000 kronor. Vilket var ungefĂ€r dubbelt sĂ„ mycket som alla mina samlade besparingar vid den hĂ€r tidpunkten i livet. Jag var knappt fyllda 20 och fortfarande tonĂ„ring. Intrycket av min studentkompis nĂ€r han satt dĂ€r med sin blĂ„a Breitling, det var att den hĂ€r killen vet vad han snackar om. För det Ă€r inte vem som helst som Ă€r 19-20 Ă„r som redan sitter med en Breitling i sin vapenarsenal. Övriga mĂ€rken jag kĂ€nde till vid den hĂ€r tiden var i stort sett Rolex, Tag Heuer och Omega. Det var dessa fyra (till synes ouppnĂ„eliga) klocktillverkare som man kĂ€nde till i Sverige som tonĂ„ring. Föga anade jag dĂ„ att jag en dag skulle kunna inneha och Ă€ga en sjĂ€lv. Det var ungefĂ€r hĂ€r mitt klockintresse vĂ€cktes till liv pĂ„ allvar. Bland Frankfurt am Mains skyskrapor fanns sĂ„klart mĂ„nga klockbutiker och ett mĂ€rke lĂ€rde jag kĂ€nna för första gĂ„ngen. IWC. Det var ett mĂ€rke jag inte kĂ€nde till frĂ„n Sverige sedan tidigare. IWC fann jag hade fantastiska, raka, rena linjer. Inget lullull utan det var ”tyskt”, rakt och direkt. AlltsĂ„ stĂ€llde jag in mig pĂ„ att köpa en IWC som min första ”prestigeklocka”. Vi spolar fram bandet nĂ„gra Ă„r till och jag Ă€r 24 och gĂ„r ut universitetet, redo för arbetsmarknaden. HĂ€r nĂ„nstans i student-present till mig sjĂ€lv unnar jag mig en IWC. Och det blir min första klocka som kostar en hand eller ett ben. Jag Ă€r mĂ€rket troget i nĂ„gra Ă„r men börjar sedan att titta pĂ„ andra typer av konstruktioner och mĂ€rken. Omega Seamaster förstĂ„ss. Rolex kommer sĂ„ smĂ„ningom in i bilden via en Submariner till en början och sedermera Ă€ven AP ROO. Breitling under den hĂ€r tiden lever en hos mig minst sagt en undanskymd roll.

Det Àr inget fel pÄ Breitling, utan definitivt en klocka att rÀkna med. Designen Àr jÀrv, utmanande, ganska sÄ blingig emellanÄt. Man blandar friskt stÄl och guld och det finns mycket detaljer i urtavlorna. Det Àr sjÀlva motsatsen till IWC. Nej, Àven om klockorna inger respekt och man mÀrker pÄ dess bÀrare att de Àlskar sina Breitlings sÄ Àr det för mig hÀr i livet ingenting att sikta pÄ. KÀnslan Àr ÀndÄ att det Àr lite mer av en bilhandlarklocka för att uttrycka mig fult. Jag hoppas att jag inte förolÀmpar nÄgon hÀr inne allt för mycket nu ;). Men Ären gÄr och livet fortsÀtter. Med en aktiv livsstil, mycket sport, mycket olika aktiviteter. SÄ fastnar jag ÀndÄ till sist för en Breitling Endurance. JÀkla bra klocka. VÀger ingenting i sitt tillverkade material Breitlite. HÄller tiden superexakt via sitt superquartz urverk. Man behöver varken skruva upp urverket eller stÀndigt hÄlla igÄng klockan för att gÄngreserven inte ska löpa ut. Den Àr alltid punktlig. Dessutom kan man anvÀnda den till princip vad som helst. Dykning, simma i poolen, spela tennis, klÀttra i berg, jaga, gÄ pÄ gymmet osv. Faktum Àr att den Àr sÄ lÀtt, sÄ enkel att leva med att det kan gÄ dygn utan att jag tar av mig den. Jag glömmer helt enkelt bort att den sitter dÀr pÄ handleden. Och dess inte allt för skrÀckindagande pris, sÀrskilt om man hittar den lite lÀtt begagnat, gör att man verkligen kan ha den pÄ sig precis var som helst och nÀr som helst. Utan att kÀnna den dÀr krypande kÀnslan av att man kanske fÄr nÄgon oönskad blick pÄ handleden som man inte vill ha. Jag lever med min Endurance ett par Är och tycker att Breitling slÀpper allt fler hÀftiga och dugliga klockor. Det Àr fortfarande djÀrv design lite som Breitling helt enkelt Àr, men ÀndÄ nÄgonstans med en större smakfullhet Àn vad jag personligen upplevt tidigare. Dessutom, ju mer jag lÀser pÄ om Breitling, desto mer inser jag vilken rikedom till historia mÀrket har och hur mkt nytta klockorna gjort för piloter, dykare och Àventyrare och vanligt folk (för all del) genom tiderna. Det Àr ingen tvekan. Hos mig vÀcker mÀrket och kollektionerna ett allt större habegÀr. Breitlings idoga marknadsföring börjar bita pÄ mig. Och jag börjar bli allt mer sugen pÄ en Chronomat, eller, gud förbjude, till och med en Super Chronomat.

Imho Àr Super Chronomaten pÄ bild, eller att betrakta pÄ avstÄnd, för mig nÀstan en fullÀndning i en klockkomposition. Det finns mycket information och detaljer i urtavlan, vackert inramat av en keramisk ring med bÄde lyster och djup i sig, men tack vare storleken om 44mm sÄ tycker jag att allt fÄr plats pÄ ett förtjÀnstfullt sÀtt. Det blir liksom en vÀldigt fin avvÀgning pÄ allt. Och du kan fÄ en blandning av stÄl, keramik, och till och med guld eller platinum, om du vill ha det. 70 timmars gÄngreserv, 200 meters vattentÀthet, Breitlings egna B01-urverk. Fantastiskt sköna för att inte sÀga klassledande armband bÄde vad gÀller stÄl, titanium eller gummi-armband varianten. Nej, det Àr rÀtt mycket som talar för att man skulle vilja ha en Super Chronomat i sin samling. Men storleken. 44mm ! Ja, storleken krÀver kanske sin vrist, eller iaf sin man! Jag Àr av uppfattningen att du fÄr ha vilken storlek du vill ! Det Àr du som bÀr klockan , ingen annan! Om man har problem med storleken pÄ en klocka kanske man inte skall ha ngn klocka alls pÄ handleden. Det blir onekligen mest cleant :). SÄ storleks-haters undanbedes vÀnligt men bestÀmt. Till saken hör att jag dessutom lÀnge gÄtt och önskat mig en klocka med nÄgon form av grön urtavla. Jag tycker bara att det Àr sÄ otroligt lÀckert med den hÀr Racing Green-aktiga nyansen. Grönt i Sunray uppdagar sig i allt frÄn bÀcksvart till knallgrönt! Snacka om en mÄngsidig klocka man kan betrakta och beundra! Jag tycker det Àr superkul att allt fler klockmÀrken har börjat leka hejvilt med fÀrger pÄ sina urtavlor. Jag upplever att det idag finns oÀndligt mÄnga fler fÀrger att vÀlja mellan, Àn förr, och att det ocksÄ Àr tillÄtet och accepterat att ha vilken fÀrg pÄ urtavlan man vill. Det Àr en riktig frihetskÀnsla. SÄ nÀr rÀtt tillfÀlle nu dök upp sÄ kunde jag inte motstÄ frÀstelsen att införskaffa en Super Chronomat med mörkgrön urtavla till min samling. Och tack vare att priset kunde hÄllas pÄ en nÄgorlunda acceptabel nivÄ, begagnad som den Àr, sÄ kommer jag ocksÄ att vÄga anvÀnda den till precis allt. Och det Àr faktiskt ingenting jag kan sÀga om dyrare klockor i samlingen.

Med det sagt sĂ„ utkristalliserar sig denna text allt mer till en liten KĂ€rleksförklaring till mĂ€rket, jag under sĂ„ mĂ„nga Ă„r gillat att ogilla. Nu plötsligt sitter jag med tvĂ„ stycken Breitlings. Se sĂ„ det kan gÄ  och hur hamnade man hĂ€r? I vilket fall, detta var nĂ„gra lösa reflektioner över min egen resa med Breitling. Tack till er som orkat lĂ€sa hela vĂ€gen hit, och riktigt god kvĂ€ll önskas dĂ€r ute!
HĂ€rlig historia! Grymt att du vĂ„gar bejaka det DU gĂ„r igĂ„ng pĂ„. HĂ€r har du en till som Ă€lskar sin supersnygga, gröna, kanske nĂ„got vrĂ€kiga men underbara tvĂ„tons-Breitling! 😁 Vilken ynnest att Ă€lska nĂ„gonting som inte ”alla andra” Ă€r framme och slĂ„ss om.
IMG_3771.jpeg

HĂ€rlig historia! Grymt att du vĂ„gar bejaka det DU gĂ„r igĂ„ng pĂ„. HĂ€r har du en till som Ă€lskar sin supersnygga, gröna, kanske nĂ„got vrĂ€kiga men underbara tvĂ„tons-Breitling! 😁 Vilken ynnest att Ă€lska nĂ„gonting som inte ”alla andra” Ă€r framme och slĂ„ss om.
IMG_3771.jpeg
Snyggt! En 42mm! Smakfull i mitt tycke, och jÀmfört med 44mm !

Var lÀnge inriktad pÄ en 42mm i titanium eller platinum, eller racing green. Finns en special version som sÀljs av Watches of Switzerland i London som Àr hur fin som helst. https://www.watches-of-switzerland....-Centenary-Exclusive-EB01341A1L1E1/p/17532669

Men nÀr TT Super Chronomaten med sin svarta keramiska ring uppenbarade sig, ja dÄ var det bara att acceptera en 44mm pÄ armen :).

Ditt "bullet" armband för att anvÀnda amerikanska utrycket Àr magiskt ! FÄr funta pÄ om jag skall skaffa ett i TT till min ocksÄ.

Tack! Ja den Àr mycket mer elegant Àn 44:an, fyller liksom ett annat anvÀndningsomrÄde.
Var lÀnge inriktad pÄ en 42mm i titanium eller platinum, eller racing green. Finns en special version som sÀljs av Watches of Switzerland i London som Àr hur fin som helst. https://www.watches-of-switzerland....-Centenary-Exclusive-EB01341A1L1E1/p/17532669

Men nÀr TT Super Chronomaten med sin svarta keramiska ring uppenbarade sig, ja dÄ var det bara att acceptera en 44mm pÄ armen.

Ditt "bullet" armband för att anvÀnda amerikanska utrycket Àr magiskt ! FÄr funta pÄ om jag skall skaffa ett i TT till min ocksÄ.

Senast Àndrad:

Men nÀr TT Super Chronomaten med sin svarta keramiska ring uppenbarade sig, ja dÄ var det bara att acceptera en 44mm pÄ armen.

Jag tycker super chronomaten Àr fantastisk! Var otroligt sugen pÄ den och ville nog ha den mer, mycket pga keramisk bezel plus screw-down pushers (för ökad trygghet nÀr man Àr i vatten), men jag landade i att 42:an satt bÀttre pÄ mig. Kanske blir en 44:a i framtiden ÀndÄ ;)

Tillbaka
Topp