• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Haha @Rulle har druckit sprit. :D

Men jag hÄller med. Det dÀr Àr en generisk design som nÀstan alla tillverkare pÄ 40/50-talet körde. Ingen vet vem som var först. Och sÄ lika Àr de inte inte, förutom att det Àr klassiska kronografer.
assÄ det Àr ju sin sak om nÄgon glr en rak kopia pÄ en navitimer med alla 20 tusen siffrorna Àn en vanlig dykare med lite vintage tema

sÄ det Àr inte du som köpt den som blev sÄld i mÄndags?
lÀt bara som att du pushar Ä försöker fÄ folk sugna
Jepp köpt men inte sÄ att jag lÀgger ut den till försÀljning nu utan Àr snarare stolt över att kommit över en vÀldigt trevlig klocka. Varför Àr det konstigt?

Haha @Rulle har druckit sprit. :D

Men jag hÄller med. Det dÀr Àr en generisk design som nÀstan alla tillverkare pÄ 40/50-talet körde. Ingen vet vem som var först. Och sÄ lika Àr de inte inte, förutom att det Àr klassiska kronografer.

Som om det Àr en generisk design kan saker inte vara lika varandra?
Jag tycker att det Àr ganska tydligt var inspirationen kommer ifrÄn.

Sen Àr jag ett mer fan av den riktigt klassiskt funkiga bratte-kronodesignen av Transocean Àn den moderna generiska designen som mer Àr en nytolkning av Top Time och Long Playing.
181305_04_full.jpg

Sen Àr jag ett mer fan av den riktigt klassiskt funkiga bratte-kronodesignen av Transocean Àn den moderna generiska designen som mer Àr en nytolkning av Top Time och Long Playing.
181305_04_full.jpg
Wow cool klocka. Gamla Breilting Àr riktigt fina. Liiiite synd att deras nya Àr sÄ pass bulkiga. Gillar verkligen inte deras bjÀssar pÄ 46mm o uppÄt. KÀnns ibland som
Arnold pÄ steroider :D:D

De första Transocean var mer klassiska herrklockor, just "passagerarklockor" för mÀn med klass i första klass. Mer klassiskt snitt likt motsvarande klockor frÄn Omega, Longines, Certina etc.
navitimer-7806.jpg

Inspirationen till moderna Transocean Àr hÀmtade frÄn Breitlings skatt av klassiska och ibland generiska (Heuer, Longines har liknande m.fl.) ikoner som dessa.
1-Breitling-Top-Time-Chronograph-Image-Christopher-Beccan.jpg

P2050238.jpg

IMG_93351000.jpg

1960-Breitling-Avi-7650-01.jpg

Breitling-AVI-collection2.jpg

Jag förstÄr det men om man ser till helheten, tror du inte att de har försökt efterlikna en SOH?

HÀr skiljer ocksÄ alla detaljer men det gör ju inte att den ena bilen bara liknar en bil nÀr man zoomar ut.
Förövrigt sÄ skulle det vara sjukt coolt att glida runt i en Land Wind. :D
unnamed.jpg

Jag förstÄr det men om man ser till helheten, tror du inte att de har försökt efterlikna en SOH?

HÀr skiljer ocksÄ alla detaljer men det gör ju inte att den ena bilen bara liknar en bil nÀr man zoomar ut.
Förövrigt sÄ skulle det vara sjukt coolt att glida runt i en Land Wind. :D
unnamed.jpg
Superocean Heritage? Det Àr en ren dykarklocka som Àr en hyllning till just gamla Superocean med vridring etc. Den Àr ju mer lik Blainpain eller Sub Àn en vanlig herrkronograf.

Superocean Heritage? Det Àr en ren dykarklocka som Àr en hyllning till just gamla Superocean med vridring etc. Den Àr ju mer lik Blainpain eller Sub Àn en vanlig herrkronograf.

Det Àr den hÀr klockan som Rulle inte tycker Àr lik, men Kern tycker det.
DÄ skrev jag att jag tycker att det Àr tydligt varifrÄn Boss har hÀmtat sin inspiration.
Screenshot_20200709_010710.jpg

klart dÀr Àr likheter men om bezeln hade varit svart och klockan suttit pÄ ett lÀder/gummi eller en vanlig lÀnk sÄ hade den inte varit lika lik

Ja, och om solen hade varit grön sÄ hade den sett ut som en tennisboll. Jag talar ju om helheten din vinkÀrring! :D

• Like
Reactions: bvb
I forna tider sÄg alla kronografer liknande ut frÄn olika tillverkare. Det var inte direkt att de hÀrmade varandra. Det var helt enkelt att klockor skulle se ut pÄ ett visst sÀtt. NÄgra fÄ undantag finns som Navi, men mÄnga klockor var i stort sett samma tÀnk om vad en herre ville ha. Andra tider dÄ helt enkelt. TÀnk gamla Omega, Certina och alla andra tusentals mÀrken som gjorde nÀstan identiska herrklockor. Sedan pÄ slutet av 60-talet och i början av 70-talet började svÀngarna tas ut rejÀlt och olika tillverkare hittade mer egna stilar.

NÀstan identiska klockor hade Àven Heuer och Hamilton med mÄnga fler. PÄ 60-talet samarbetade de Àven med Heuer, Hamilton och Debraz att ta fram sina första inhouse-automatkronograf Calibre 11 "Chronomatic" osv.
Vintage-1950s-Heuer-Chronograph.jpg

6e10d947-57db-4021-b312-a6e42762e036.jpg

180353_04_full.jpg

Det Àr den hÀr klockan som Rulle inte tycker Àr lik, men Kern tycker det.
DÄ skrev jag att jag tycker att det Àr tydligt varifrÄn Boss har hÀmtat sin inspiration.
Screenshot_20200709_010710.jpg
Skillnaden Àr att Boss kopierat en design rak av.

Det jag talar om Àr en tidsanda dÄ klockor sÄg likadana ut. De var inte kopior utav varandra utan mer hur klockor skulle se ut. Alla stÄndmÀssiga herrar sÄg likadana ut i övrigt ocksÄ med sina kostymer, hattar, skor etc. Det fanns en annan norm innan 60-70-talet kom och svÀngar, design och mode tog stora kliv. :)

Skillnaden Àr att Boss kopierat en design rak av.

Det jag talar om Àr en tidsanda dÄ klockor sÄg likadana ut. De var inte kopior utav varandra utan mer hur klockor skulle se ut. Alla stÄndmÀssiga herrar sÄg likadana ut i övrigt ocksÄ med sina kostymer, hattar, skor etc. Det fanns en annan norm innan 60-70-talet kom. :)

Ja, vi pratade om tvÄ helt olika saker. Jag pratade bara om Boss klockan. Slutsatsen blir ÀndÄ densamma, att Rulle har fel! Det Àr det viktiga.

Det hÀnger ju kvar till viss del Àven idag iof. Det finns ju en norm för hur en dykarklocka ungefÀr ska se ut, som Seamaster, SOH, Submariner, FF, olika Seikos etc. För en icke klocknörd ser ju dessa klockor nÀstan identiska ut. Men de Àr ju inte kopior av varandra, iallafall inte för oss. Det finns grundnormer för det mesta, men att dra sÄ lÄngt som att ett parfymmÀrke gör en plankning skulle inte jag sÀga att Sub vs SM300 vs SOH Àr t ex, fast de Àr liknande i mÄngas ögon. Nu kör ju inte tillverkarna generiska boetter, inlÀgg, pushers, knappar etc lÀngre vilket var vanligt förr. Jag har t ex servat en gammal Breitling med originalpackningar för att fÄ den tÀt frÄn en motsvarande Heuer, för att de anvÀnde exakt samma delar. MÄnga köpte delar frÄn samma boettfirmor etc etc.

Hej! Hittade en Breitling Aerospace Evo pĂ„ Blocket. klockan Ă€r frĂ„n 2019, köpt i Spanien dock den har ett certifikat som Ă€r inte digitalt (se bilden). FrĂ„gan Ă€r om denna model ska ha digital eller den vanliga-pappers certifikat som har fylls av sĂ€ljare? Serie nummer pĂ„ klockan Ă€r E7936 och referensnummer 6103660. Vart kan jag kontrollera referensnummer? Vill se tillverkningsĂ„r? Är intresserat att köpa klockan...
Tack pÄ förhand!

Bilagor

• Certificat.jpg
    Certificat.jpg
    55.2 KB · Visningar: 3
  • Breitling.jpg
    Breitling.jpg
    39.5 KB · Visningar: 2
Hej! Hittade en Breitling Aerospace Evo pĂ„ Blocket. klockan Ă€r frĂ„n 2019, köpt i Spanien dock den har ett certifikat som Ă€r inte digitalt (se bilden). FrĂ„gan Ă€r om denna model ska ha digital eller den vanliga-pappers certifikat som har fylls av sĂ€ljare? Serie nummer pĂ„ klockan Ă€r E7936 och referensnummer 6103660. Vart kan jag kontrollera referensnummer? Vill se tillverkningsĂ„r? Är intresserat att köpa klockan...
Tack pÄ förhand!
SÀljaren verkar ha blandat ihop numren, oklart varför burra pÄ cert nÀr det finns pÄ baksidan.

Ref nr Àr E79363, vilket Àr evo.
Serie nr ovÀsentligt, men borde stÀmma med det som det Àr.

TillverkningsÄr ser du vÀldigt vÀldigt vÀlsigt svagt ingraverat i boetten mellan de nedre bandhornen.
GÀllande Àkthet och andra frÄgor överlÄter jag till andra rÀvar

Det finns nÄgra fÄ undantag nÀr detta Àr OK, har för mig ett undantag Àr nÀr en butik blivit av med sin certifiering men har klockor kvar i lager. Ring Timepromotion och frÄga sÄ kollar de upp det Ät dig.

SÀljaren verkar ha blandat ihop numren, oklart varför burra pÄ cert nÀr det finns pÄ baksidan.

Ref nr Àr E79363, vilket Àr evo.
Serie nr ovÀsentligt, men borde stÀmma med det som det Àr.

TillverkningsÄr ser du vÀldigt vÀldigt vÀlsigt svagt ingraverat i boetten mellan de nedre bandhornen.
GÀllande Àkthet och andra frÄgor överlÄter jag till andra rÀvar
Tack Nissestr!

Det finns nÄgra fÄ undantag nÀr detta Àr OK, har för mig ett undantag Àr nÀr en butik blivit av med sin certifiering men har klockor kvar i lager. Ring Timepromotion och frÄga sÄ kollar de upp det Ät dig.

Försöker kontakta de under dagen! Tack för hjÀlp! M.I.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp