Det Àr mÄnga faktorer som spelar in i om en plastdetalj blir bra materialmÀssigt. Och det kan faktiskt skilja en del i batcherna av material. De "resin rot" exempel man sett skulle mycket vÀl kunna komma frÄn en batch som blivit dÄligt processad. Jag har exempel frÄn mitt arbete dÀr företag köpt upp allt rÄmaterial till en produkts livsscykel för att sÀkra upp inte bara materialtillgÄngen, utan Àven att allt material Àr frÄn samma batch.
TPU som det nÀstan uteslutande handlar om i G-shock Àr ett mycket bra materialval för ÀndamÄlet (sen finns det ju tusentals olika varianter, men det Àr ett annat kapitel) men oavsett vilken plast du vÀljer sÄ spelar yttre faktorer roll, oljor frÄn hud, solskyddmedel, extrema temperaturer etc. men framförallt UV-strÄlning pÄskyndar nedbrytningen av molekylkedjorna. Lite som att rostfritt stÄl inte Àr rostfritt egentligen utan bara rosttrögt. SÄ att göra rent sina band och bezels emellanÄt skadar inte, om det sen ger fem timmar, fem dagar eller fem Är extra lÄter jag vara osagt

Det Àr dÀrför en oanvÀnd NOS-klocka aldrig lider av problematiken. I sin mörka lÄda sÄ fÄr inte den transparenta plasten inte samma hÀrligt nikotingula nyans som den som sitter pÄ strandraggarens handled. Det Àr rÀtt och slÀtt nedbrytning av molekylkedjorna, dvs för-för-för-förstadiet till resin rot.
Som vanligt nÀr det gÀller plastdiskussioner sÄ blir mina inlÀgg för lÄnga

Jag oroar mig inte. Casio gör sjukt bra plastbitar som hÄller tiden. Och det lyckas man inte med utan ett gediget arbete med materialval. Dessutom sÄ Àr moderna polymerer vÀldigt mycket bÀttre Àn vad de var pÄ 90-talet.
Man kan anvÀnda sin (hyfsat moderna) G-shock precis som man vill, den kommer att klara det. Sen hÄller den sig dock garanterat finare i sin lÄda, men hur kul Àr det?
Nu sÀger plastÄsiktsmaskinen gonatt
Edit:
SĂ€ger inte alls gonatt.
Andra Àmnen att ligga sömnlös över:
Varför envisas dom med att ytbehandla vissa band/fÀrger nÀr det nöts bort alldeles för lÀtt?
Varför har inte fler G-shock samma material som i Riseman MIRO? Olackat och helt okÀnslig mot missfÀrgning.
Varför Àr nÀstan alla gula G-shocks matta i ytan och magneter för missfÀrgning? Ge mig en blank gul!