• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

10 mest ikoniska klockorna

Denvy

Omega
Vilka 10 klockor tycker ni platsar in på listan över de mest ikoniska klockorna?

Kan vara kul och se vad folk har för olika åsikter =)

Min lista hade nog varit dessa. Rolex tungt men tror ändå de kan ligga så högt upp även om jag själv inte äger just en Rolex.
  1. Rolex Submariner
  2. Rolex Daytona
  3. Omega Speedmaster
  4. Rolex Datejust
  5. Breitling Navitimer
  6. Jaeger-LeCoultre Reverso
  7. Cartier Tank solo
  8. IWC Pilot’s Watch
  9. Audemars Piguet Royal Oak
  10. Patek Philippe Calatrava
 

par

Patek
2-Faktor
Vilka 10 klockor tycker ni platsar in på listan över de mest ikoniska klockorna?

Kan vara kul och se vad folk har för olika åsikter =)

Min lista hade nog varit dessa. Rolex tungt men tror ändå de kan ligga så högt upp även om jag själv inte äger just en Rolex.
  1. Rolex Submariner
  2. Rolex Daytona
  3. Omega Speedmaster
  4. Rolex Datejust
  5. Breitling Navitimer
  6. Jaeger-LeCoultre Reverso
  7. Cartier Tank solo
  8. IWC Pilot’s Watch
  9. Audemars Piguet Royal Oak
  10. Patek Philippe Calatrava

Kanske inte specifikt Tank solo utan snarast Tank som modellgrupp
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vilka 10 klockor tycker ni platsar in på listan över de mest ikoniska klockorna?

Kan vara kul och se vad folk har för olika åsikter =)

Min lista hade nog varit dessa. Rolex tungt men tror ändå de kan ligga så högt upp även om jag själv inte äger just en Rolex.
  1. Rolex Submariner
  2. Rolex Daytona
  3. Omega Speedmaster
  4. Rolex Datejust
  5. Breitling Navitimer
  6. Jaeger-LeCoultre Reverso
  7. Cartier Tank solo
  8. IWC Pilot’s Watch
  9. Audemars Piguet Royal Oak
  10. Patek Philippe Calatrava
Day-date känns mer ikonisk än DJ.
 

Minuten

Cartier
Vilka 10 klockor tycker ni platsar in på listan över de mest ikoniska klockorna?

Kan vara kul och se vad folk har för olika åsikter =)

Min lista hade nog varit dessa. Rolex tungt men tror ändå de kan ligga så högt upp även om jag själv inte äger just en Rolex.
  1. Rolex Submariner
  2. Rolex Daytona
  3. Omega Speedmaster
  4. Rolex Datejust
  5. Breitling Navitimer
  6. Jaeger-LeCoultre Reverso
  7. Cartier Tank solo
  8. IWC Pilot’s Watch
  9. Audemars Piguet Royal Oak
  10. Patek Philippe Calatrava

Min lista.

1. Rolex Submariner
2. Omega Speedmaster
3. Rolex Day-Date
4. Rolex Daytona
5. Heuer Autavia
6. Zenith El Primero(produktgrupp)
7. Heuer Monaco
8. Patek Philippe Calatrava
9. Breitling Chronomat
10. Big Ben;)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Nu handlar ju det här om ikoniska klockor - inte enbart dyra klockor. Min lista:
  1. Rolex Day-Date
  2. Swatch
  3. Omega Speedmaster
  4. Casio digital (terroristboetten)
  5. Rolex Daytona
  6. Rolex Submariner
  7. Jaeger-LeCoultre Reverso
  8. Cartier Tank
  9. Omega Seamaster (Bond)
  10. Tag Heuer Monaco
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Vilka 10 klockor tycker ni platsar in på listan över de mest ikoniska klockorna?

Kan vara kul och se vad folk har för olika åsikter =)

Min lista hade nog varit dessa. Rolex tungt men tror ändå de kan ligga så högt upp även om jag själv inte äger just en Rolex.
  1. Rolex Submariner
  2. Rolex Daytona
  3. Omega Speedmaster
  4. Rolex Datejust
  5. Breitling Navitimer
  6. Jaeger-LeCoultre Reverso
  7. Cartier Tank solo
  8. IWC Pilot’s Watch
  9. Audemars Piguet Royal Oak
  10. Patek Philippe Calatrava
En intressant aspekt är hur var och en definerar ”ikonisk”?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror att detta kan ha mycket att göra med vilka klockor man kommit i kontakt med/sett under uppväxten, via intressen, filmer etc, tex, sånt präglar oss, i alla fall mig där Bond och motorsport var med som intresse tidigt.
För mig är något ’ikoniskt’ även något som inte nödvändigtvis är igenkänt bland den stora massan men som är symboliskt och gärna nyskapande som skapat en medvetenhet som lever under längre tid.

Det är nog i klocksammanhang en svår balansgång mellan ikoniska klockor för den stora massan och de insatta klocknördarna.

Intressant tråd hursomhelst. :pompus:
 

Denvy

Omega
För mig är något ’ikoniskt’ även något som inte nödvändigtvis är igenkänt bland den stora massan men som är symboliskt och gärna nyskapande som skapat en medvetenhet som lever under längre tid.

Det är nog i klocksammanhang en svår balansgång mellan ikoniska klockor för den stora massan och de insatta klocknördarna.
Intressant tråd hursomhelst. :pompus:

Lite det jag var ute efter i trådstarten, diskutera lite vad ikoniska klockor är.

En ikon behöver ju enligt mig vara känd utav den stora massan och även ha ett stort värde inom klockvärlden. Klockor som har funnits under en längre tid, oftast till stor del oförändrat utseende. Har klockan har varit hos kända personer? Navitimer t ex. Scott carpenter, Graham Hill, Miles Davis. Första schweiziska kronografen i rymden. Varit med i över 50 år med liknande utseende. Relativt stor bland den stora massan. En ikon i mitt tycke.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite det jag var ute efter i trådstarten, diskutera lite vad ikoniska klockor är.

En ikon behöver ju enligt mig vara känd utav den stora massan och även ha ett stort värde inom klockvärlden. Klockor som har funnits under en längre tid, oftast till stor del oförändrat utseende. Har klockan har varit hos kända personer? Navitimer t ex. Scott carpenter, Graham Hill, Miles Davis. Första schweiziska kronografen i rymden. Varit med i över 50 år med liknande utseende. Relativt stor bland den stora massan. En ikon i mitt tycke.
Ja och har klockan egenskaper och/eller utseende som ofta kopierats eller inspirerat andra klocktillverkare och modeller så är det ju även ett bevis på att en ikon-status kan vara aktuell.

Spontant finns det i min värld en klocka som står ut lite mer än alla andra ikoniska klockor och som även de minst klockintresserade hört talas om och det är Rolex Submariner.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Rolex submariner
Zenith el primero
Omega speedmaster
Jlc reverso
Rolex gmt
Swatch
Jaeger memovox
Breitling navitimer
Cartier Tank
Casio terrorist
 
Topp