• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

10 tips som gör vardagen enklare

JLC

Panerai
2-Faktor
Känner mig full av energi och livsglädje idag så vill gärna dela med mig av mina 10 (för stunden) bästa tips som gör vardagen lite enklare.
On the House from JLC:

1. Google Alert. Kanske skåpmat och common sense för många, men för er som inte testat rekommenderas detta skarpt. Skrota alla "bevaka din identitet tjänster" som kostar multum. Du kan bevaka ditt eget namn (förutsatt du inte heter typ Johan Andersson...), klockreferenser, eller ditt bolags namn, din kommun etc och google sorterar ut nyheter från de sökord du valt snyggt summerat direkt till din mail alldeles gratis.

2. Postnord appen (iphone). Alla klagar på PostNord men appen där du förutom geofencing (den säger till när du närmar dig utlämningställe och har ett paket att hämta) kan du spåra dina OT försändelser på ett utomordentligt snyggt och smidigt sätt. Du behöver heller inga avier utan kan scanna streckkoden på ombudet direkt från appen. Funkar både för att skicka och ta emot paket så länge det finns ett spårnr.

3. Annonser på KS. Om alla som svarar på en annons skriver vad det avser blir det mycket enklare. Svar som i rubriken säger "hej" och sedan texten "finns den kvar" är smått irriterade för de som har tvåsiffrigt antal annonser ute.
Sen kan det ju vara smart att skriva ut refnr (på klockor) och vad som följer med klockan redan i annonsen för att slippa frågor och missförstånd.
Sen för guds skull (tål att upprepas) texten FÖRST sedan bilder! När man scrollar via mobilen är det sjukt jobbet att först se massor med full size bilder innan man ser vad det är och vad det kostar.

4. (för er som har barn) NOMP-appen. Helt gratis och känns som matte blev kul igen som ämne.

5. Toolwatch appen. Nu kan du enkelt både mäta och publicera mätresultat i dina klockannonser helt gratis och utan direkt förkunaksp och amplitud och andra tekniska aspekter. Då kan man skippa alla fraser som, "går bra", "går helt ok", "går som en (märke) ska", " inte upplevt nån större avvikelse"....

6. Arlo Pro (netgears kameror). För er som går i tankarna på att skaffa hemlarm och eller kameror så finns en otroligt lättanvänt, effektivt och prisvärt alternativ där du får både larm och inspelning och som funkar riktigt bra även via mobilen som man (nästan) alltid har med sig.

7. Omni (appen). Få dina nyheter samlade på ett ställe där du anger typ av nyheter du vill ha samt fördelning av inrikes/utrikes etc.

8. Boktips: Kahneman - Thinking, Fast and Slow. Stalltips till alla, inte minst de som jobbar som tjänstemän.

9. nano gel. Släng alla skyddsfilmer för iphone, ipad, skärmar etc.

10. Truecaller. Riktigt smutt app som förutom att spärra för telefonsäljare (trots att du nixat) även fungerar som number search, få bild på den som ringer etc. Kan vara bra vid klockaffärer att verifiera person som man inte känner..

11. Bjussar på en bonus. "Measure-Monitor-Manage" De som förstår bakgrund och innebörd av begreppet kommer bli förbluffade hur kraftfullt detta är, spelar ingen roll om du är idrottman, chef för funktion och/eller avdelning/företag eller bara vill utveckla dig själv eller få ett metodiskt sätt att utvärdera och förbättra.

That's all folks, håll till godo.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Japp, och massa tandskydd dök upp. Vet inte hur det ska hjälpa mig att glömma skärmskydd osv..
Antagligen dålig på googla, dom 5 första som kom upp var skärmskydd till iPhone när jag sökte.
Men det är klart enklare om du får en färdig länk att klicka på
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Antagligen dålig på googla, dom 5 första som kom upp var skärmskydd till iPhone när jag sökte.
Men det är klart enklare om du får en färdig länk att klicka på
Tänkte han kunde utveckla sina erfarenheter men kanske hittar dem på google också.. Du som är så duktig @Adro , vad ska jag skriva? "JLCs åsikter ang nano gel skärmskydd"?
 

differo

Cartier
Kahnemans bok är lätt topp tre all time, har redan läst det två gånger. Håller med att alla borde läsa den. Jag är för övrigt kass på att googla.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Dags att bumpa denna!

Trött på att tumma in din mail på din iPhone vid inlog/formulär etc?

Inställningar - Allmänt - Tangentbord - Textersättning

Själv kör jag a@ för att skriva ut min ganska långa mailadress.

Kanske sen gammalt för många men kan jag rädda en endaste sms-tumme är det värt det :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Dags att bumpa denna!

Trött på att tumma in din mail på din iPhone vid inlog/formulär etc?

Inställningar - Allmänt - Tangentbord - Textersättning

Själv kör jag a@ för att skriva ut min ganska långa mailadress.

Kanske sen gammalt för många men kan jag rädda en endaste sms-tumme är det värt det :)
Just det där har gjort mitt liv så oerhört mycket lättare. :)
Edit: Google alerts hade jag ingen aning om :wideyed:
 
Topp