• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

-

Bonz9

Basic
Tjena allihopa,

Jag är på g att köpa min första ”lyxklocka” och har givetvis massa frågor. Har ev en affär på g här på forumet och vi pratade om att det skulle kännas bra och säkert för oss båda om vi kunde göra affären hos en AD.

Grejen är att ingen av oss känner en AD i storstaden. Kan man bara höra av sig till någon eller har ni något tips hur vi kan göra?

Tack på förhand!

Tjena allihopa,

Jag är på g att köpa min första ”lyxklocka” och har givetvis massa frågor. Har ev en affär på g här på forumet och vi pratade om att det skulle kännas bra och säkert för oss båda om vi kunde göra affären hos en AD.

Grejen är att ingen av oss känner en AD i storstaden. Kan man bara höra av sig till någon eller har ni något tips hur vi kan göra?

Tack på förhand!
Jag har svårt att tro att en AD skulle uppskatta att folk gör upp privata affärer hos dom

Tjena allihopa,

Tack på förhand!
AD tillåter inte detta. Gör det på ett kafé/restaurang eller något ställe med mycket folk. Alt på kontoret om du har ett sådant.

Gå till AD för att få ett äkthetsintyg och betala vad det kostar, men som sagts, prata inte om er affär hos AD det ogillas nog skarpt.

För 6-7 år sedan kunde jag gå in till AD i Gbg och få en muntlig äkthetsbekräftelse på en Sub utan kostnad, men den tiden är nog sedan länge förbi.

Tycker man ser återkommande att privata affärer önskas göras upp hos AD eller att det föreslås. Det har alltid förvånat mig. Kanske förekommer det men jag har svårt att se varför någon sån skulle ha nån större lust att upplåta sin affärslokal som någon slags allmän marknadsplats för privata klockaffärer.

Jag hade inte frågat någon AD om det. Men jag är inte särskilt insatt i situationen och är det hos någon AD man känner väl är det kanske annorlunda.

Tack allihopa för svaren! Som sagt, är ny till denna värld ;)

Jag fick tips av en kollega att gå till Kaplans och göra ett äkthetsintyg tillsammans med säljaren, vad tror ni om det? Skulle kosta några hundralappar

Tack allihopa för svaren! Som sagt, är ny till denna värld ;)

Jag fick tips av Kaplans att gå dit och göra ett äkthetsintyg tillsammans med säljaren, vad tror ni om det? Skulle kosta några hundralappar
Just Kaplans har hamnat i blåsväder på sistone då de utfärdade ett äkthetsintyg på en piratkopia. Jag hade hellre vänt mig till AD om de erbjuder den tjänsten.

Alla kan så klart göra felbedömningar ibland men jag har större förtroende för en butik som sysslar med ett specifikt märke dagarna i ända jämfört med ett auktionshus som ska ha någorlunda koll på tusentals olika modeller istället för att fokusera på ett fåtal även om vi bortser från ovan nämnda händelse.

Dom skrev ett äkthetsintyg på en kopia och vägrar se sin del i det hela, känns allt annat än seriöst
Det är inte meningen att gå alldeles för off topic i tråden men det är väldigt märkligt att man inte har några rutiner för hur den här typen av ärenden hanteras. Har man har en så pass stark övertro på sig själva att man inte ens sett det som ett realistiskt scenario att man skulle kunna utfärda ett felaktigt äkthetsintyg? o_O

Det är inte meningen att gå alldeles för off topic i tråden men det är väldigt märkligt att man inte har några rutiner för hur den här typen av ärenden hanteras. Har man har en så pass stark övertro på sig själva att man inte ens sett det som ett realistiskt scenario att man skulle kunna utfärda ett felaktigt äkthetsintyg? o_O
Antar väl att om de erkänner att de har gjort det så kommer det strömma in med folk som tidigare har fått äkthetsintyg av dom. Nu lär det ha hänt ändå men men..

Antar väl att om de erkänner att de har gjort det så kommer det strömma in med folk som tidigare har fått äkthetsintyg av dom. Nu lär det ha hänt ändå men men..
Jag förstår vad du menar men det är just därför som det är märkligt att man inte haft några riktlinjer. Sysslar man med den här typen av tjänster känns det rimligt att man garderar sig genom att kunderna får underteckna något slags avtal om att man inte har rätt till ersättning eller ersättning upp till en viss procentsats av värderingen om det skulle visa att man gjort en felbedömning men det är som att tanken aldrig ens har slagit dem att detta skulle kunna ske.

Priserna har skenat rejält de senaste åren och det finns enorma pengar att tjäna på förfalskningar och bedrägerier. Samtidigt finns det mindre nogräknade individer med resurser nog för att nästan skapa en 1:1-kopia in till minsta detalj och det var bara en tidsfråga innan något liknande skulle ske. Om man får spekulera fritt så är jag rätt övertygad om att liknande saker har skett förr med tanke på hur svårt det har blivit att skilja piratkopior från originalen.

När jag sålde min klocka ,så gjorde vi det på en bank.Ställde oss lite vid sidan om,han började räkna pengar,en kassörska tittade lite men, inget konstigt med det,ock mycket säkert .

Jag är väl inte riktigt oroad över rånrisk eller att bli lurad. Jag vill försäkra mig att det är the real deal jag köper så att säga. Nu när jag läser svaret så kanske jag borde vara mer oroad om det förstnämnda :D

Tack för infon! Fått en tydligare bild nu på händelsen.

Lutar åt att jag kontaktar en AD ändå och frågar snällt samt erbjuder betalning om de kan kolla äktheten.

Antar att du bor i Sthlm da du refererar till Kaplans.
Personligen skulle jag uppsoka den handlare som saljer det marke du ar intresserad av att kopa och fraga om de utfardar varderingsintyg. Du behover ju inte namna att det ar ett kop/forsaljning utan tex for forsakring. Kostar kanske en tusenlapp.
Ev kora en fuling hos Luxurywatches/Kaplans och fraga vad de varderar klockan till for en ev framtida forsaljning.....
Sedan bestamma en tid nar bade du/saljaren/butiken har mojlighet.

Tillbaka
Topp