• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

14060 2-liner eller 4-liner?

Tjena,

Är på g att köpa en submariner och just nu lutar det åt en sub no date (ogillar bubblan)
Ref.14060. Tänkte höra lite om skillnaden på 2-liner och 4-liner? Vad skiljer mer än det uppenbara? Ena svårare att få tag på?
Funderar också lite kring länken, spännet kontra det nya. Är det verkligen så dåligt som jag hört?

/Goldmember

Tjena,

Är på g att köpa en submariner och just nu lutar det åt en sub no date (ogillar bubblan)
Ref.14060. Tänkte höra lite om skillnaden på 2-liner och 4-liner? Vad skiljer mer än det uppenbara? Ena svårare att få tag på?
Funderar också lite kring länken, spännet kontra det nya. Är det verkligen så dåligt som jag hört?

/Goldmember
Om du jämför 14060 med 14060M, så är skillnaden verket. Kaliber 3000 i den första och 3130 i den andra. Fram till ca 1998 hade 14060 även tritiumtavla. De sista 14060M har det uppdaterade 3130 med parachrome bleu, dvs Rolex egna balansfjäder.

Mina preferenser är antingen en tidig 14060 med tritiumtavla eller en så sen 14060M som möjligt. Fyra linjers tavla påminner f ö fint om föregångaren 5512, på sin tid den mer påkostade versionen. Det är något jag uppskattar.

Mvh A

Vad gäller länken så är det inte Rolex starkaste kort och 14060 finns inte med SEL ( solid end links)

Om du jämför 14060 med 14060M, så är skillnaden verket. Kaliber 3000 i den första och 3130 i den andra. Fram till ca 1998 hade 14060 även tritiumtavla. De sista 14060M har det uppdaterade 3130 med parachrome bleu, dvs Rolex egna balansfjäder.

Mina preferenser är antingen en tidig 14060 med tritiumtavla eller en så sen 14060M som möjligt. Fyra linjers tavla påminner f ö fint om föregångaren 5512, på sin tid den mer påkostade versionen. Det är något jag uppskattar.

Mvh A
Instämmer till 100, men vill tillägga att att skicket är allt.
Hellre en opolerad och fin från typ 97, än en lite halvtråkig första eller sistsa serie. :)

Som nämnts tidigare, skicket går före antalet rader. Men om jag fick välja skulle jag valt en tidigt 14060M som har 3130-verket och två raders text.

151019.JPG

Jag kör 14060M tvåraders och är supernöjd. Stör mej inte alls på länken och saknar inte mer text, solidare länk och mer text fins på andra rollar ;)

Tillbaka
Topp