• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

15 år tog det,men nu vet jag vad jag vill ha. Önskar tips av KS gällande helgulds Rolex Submariner!

Blumenhofer

Breitling
Hej på er i stugorna, det började med en Rolex Explorer 36mm. Hade den ganska länge sedan blev det en Rolex Gmt pepsi, sen en Iwc portguise ratrapante i rosé och en omega seamaster med sharkmesh (minns inte modell) och en omega speedmaster reduced och en Rolex oyster. Så efter dessa olika klockor vet jag följande, max 40mm med rätt look på tavla, länk, gillar guld jättemycket he he. Vill ha en klocka som funkar lika bra till badbyxor som kostym. Har kommit fram till att Rolex helgulds Submariner är den klocka som får sätta punkt för den här resan. Fick testa en ifrån 2015, men den va tung och alldeles för stor på något vis. Och så prova jag en Submariner ifrån 80 eller 90-tal, inte samma gedigna känsla men helt tokskön att bära och inte alls samma för stora känsla som tidigare nämnd klocka. Men den var i stål. Så nu till frågan, vilken årsmodell ska jag leta efter? Om ni orkar/har lust tar jag gärna reflektioner i ämnet. Tack för ett grymt forum, där jag Lärt mig det mesta gällande klockor. Med vänlig hälsning, Blumenhofer
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
16618/16808/1680 låter det som att du skall ha, om du vill ha en Sub i guld. Bland annat är boetten mindre än 116618 som du testat och därför gissar jag att de är lättare och jag vet att de är mindre.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Det låter som det är en Rolex Yacht-master 16628 i helguld du egentligen letar efter, om jag tolkar dig rätt.
16628-Rolex-Yachtmaster-KY-Blue-Montre-Swiss-r.jpg
13520004641_2458.JPG
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En vintage 1680/8 är inte dum, om du hittar en i bra skick. Bland de moderna så är 116619 i vitguld en favorit. Annars är det bara till att söka en 16618 i bästa möjliga skick.

Personligen så gillar jag ytterligheterna, 1680/8 och 116619.

Det man kan tänka på är att de senaste modellerna har ett keramiskt rör, genom vilket bandstiften i länken går. Detta förlänger livslängden på länken.

Om du väljer en 1680/8, så bör du försäkra dig om att boetten håller tätt och kanske helt välja bort att bada med den.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En vintage 1680/8 är inte dum, om du hittar en i bra skick. Bland de moderna så är 116619 i vitguld en favorit. Annars är det bara till att söka en 16618 i bästa möjliga skick.

Personligen så gillar jag ytterligheterna, 1680/8 och 116619.

Det man kan tänka på är att de senaste modellerna har ett keramiskt rör, genom vilket bandstiften i länken går. Detta förlänger livslängden på länken.

Om du väljer en 1680/8, så bör du försäkra dig om att boetten håller tätt och kanske helt välja bort att bada med den.
En 1680/8 är så fruktansvärt dyr numera bara, annars är ju det svinbra.

Jag hade nog personligen valt en 16618 tror jag. Inräknat alla parametrar.
 

Blumenhofer

Breitling
Har en 16618 årsmodell E serie uttagen 1998 i bra skick som jag kikat på, men med blå sunburst. Är det helgerån att byta tavla och ring till svart?
 

RobVintage

Panerai
Hej på er i stugorna, det började med en Rolex Explorer 36mm. Hade den ganska länge sedan blev det en Rolex Gmt pepsi, sen en Iwc portguise ratrapante i rosé och en omega seamaster med sharkmesh (minns inte modell) och en omega speedmaster reduced och en Rolex oyster. Så efter dessa olika klockor vet jag följande, max 40mm med rätt look på tavla, länk, gillar guld jättemycket he he. Vill ha en klocka som funkar lika bra till badbyxor som kostym. Har kommit fram till att Rolex helgulds Submariner är den klocka som får sätta punkt för den här resan. Fick testa en ifrån 2015, men den va tung och alldeles för stor på något vis. Och så prova jag en Submariner ifrån 80 eller 90-tal, inte samma gedigna känsla men helt tokskön att bära och inte alls samma för stora känsla som tidigare nämnd klocka. Men den var i stål. Så nu till frågan, vilken årsmodell ska jag leta efter? Om ni orkar/har lust tar jag gärna reflektioner i ämnet. Tack för ett grymt forum, där jag Lärt mig det mesta gällande klockor. Med vänlig hälsning, Blumenhofer
Blev det någon guldklimp?
/Rob
 
Topp