• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

15 000 kr för en SMP 2531.80 1997 i nyskick?

D

delegeferenda

Guest
Om jag var du skulle jag lägga upp en "köpes" här på KS, samt bevaka nya säljtrådar. Och inte tveka att hugga snabbt när något intressant dyker upp.

För 15' borde du kunna hitta en fullset i Sverige med servicekvitto från AD.

Och "nypolerad" är inte samma sak som "nyskick". Utan just att den är polerad. Och en sådan klocka skulle inte jag köpa utan möjlighet att se den i verkligheten först. Det går att "fuska" enormt med ljussättning och vinklar.

Absolut, håller ögonen öppna där men det har varit sparsamt sista tiden. :(

Han skrev såhär nyss:

"**Time keeping** is my forte, I am a professional and chronometer timing is where I aim at, of course U have to realize this watch was serviced with only Swiss quality standards. So, before I serviced it, I wore it for a few days. After the service, the differences in time-keeping were noted. There was a minimal difference, so this is great, partly due to the quality of the parts inside and also due to the fact that this is one very good manufactured movement.
It now does a +/- 3-4 seconds per day and this does not include willful spoilage."

Nu börjar jag istället få kalla fötter för att han är så jävla G. Men han skulle även återkomma med andra bilder tagna i vanligt dagsljus och inomhusljus.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag ska höra med säljaren om han kan markera paketet som Christmas Gift, håller sånt fortfarande i tullen?

Du bör alltid räkna in moms m.m. så du inte sätter kaffet i halsen ifall du har otur. Att skicka som present är långt ifrån 100%

Men som RobertD skrev här ovan, har du budget på 15' bör det inte vara allt för svårt att hitta en i Sverige i lika bra /bättre skick som den från C24. Ha is i magen och hugg som en kobra när den dyker upp!
 
D

delegeferenda

Guest
Varför köper du inte gmt seamastern som ligger ute här. Du får en roligare referens och slipper den vulgärt fula länken som den du länkade har.

Gillar inte visarna på GMT. Jag är inte långt ifrån att ta en stor del av mina besparingar och köpa mig en sprillans ny Explorer II då det egentligen är klockan jag allra helst vill ha - och då slipper jag alla bekymmer (förutom de ekonomiska).
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Nu känner jag igen dig.

Det är du som startar nya trådar gång på gång om olika SMPs som du funderar på att köpa. Och alla svar du får bemöter du med kritik och arrogans? Som om du ändå egentligen visste bättre själv från början?

Jag förstår faktiskt inte riktigt? Trollar du?

/Robert

Låt han köpa en smp till överpris, alla har hjälpt honom så gott dom kan ;)

Finns inte mycket mer att göra !


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 
D

delegeferenda

Guest
Låt han köpa en smp till överpris, alla har hjälpt honom så gott dom kan ;)

Finns inte mycket mer att göra !


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk

Men nu var den inte till ett överpris om man inte räknar in momsen som bara är olycklig. Sedan finns det en och annan foliehatt som ser sig SMP 2531.80.00 i nyskick full set för 10 000 kr i varje hörn. Jag har inte sett en enda, förvisso är nyskick en smakfråga.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Men nu var den inte till ett överpris om man inte räknar in momsen som bara är olycklig. Sedan finns det en och annan foliehatt som ser sig SMP 2531.80.00 i nyskick full set för 10 000 kr i varje hörn. Jag har inte sett en enda, förvisso är nyskick en smakfråga.

I min värld är väl iofs inte moms på varor utanför EU något "olyckligt" utan snarare något man ska räkna med... Och i så fall se det som en positiv överraskning.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag kan nog fan hålla med till en viss del, det finns alltid SMP i toppskick för 10', samma med Steelfish. Även PO finns alltid billigt, problemet är att dessa verkar aldrig dyka upp i verkligheten.
 
D

delegeferenda

Guest
I min värld är väl iofs inte moms på varor utanför EU något "olyckligt" utan snarare något man ska räkna med... Och i så fall se det som en positiv överraskning.

Sant. Dock inte en risk jag är beredd att ta, för då ca totalt 18 000 kr håller jag med om blir för mycket för klockan om jag dras på tullavgift.

Jag avvaktar och inväntar svensk säljare.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Gillar inte visarna på GMT. Jag är inte långt ifrån att ta en stor del av mina besparingar och köpa mig en sprillans ny Explorer II då det egentligen är klockan jag allra helst vill ha - och då slipper jag alla bekymmer (förutom de ekonomiska).

En 15 år gammal Omega eller en sprillans ny Rolex? I min värld känns det som två helt olika ligor? Med ganska många steg emellan? Men visst, har du råd, och vet att du bara vill ha en klocka och att det är en keeper, så kör på! Go big, or go home! :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
En 15 år gammal Omega eller en sprillans ny Rolex? I min värld känns det som två helt olika ligor? Med ganska många steg emellan? Men visst, har du råd, och vet att du bara vill ha en klocka och att det är en keeper, så kör på! Go big, or go home! :)
Hur vet man att det är en keeper?
 

Sond

Patek
Du måste nog välja om du ska fråga eller ta beslutet själv, även om du har rätt i en del verkar du ofta ha bestämt dig innan du frågar. Alternativt blir väldigt störd när du inte får medhåll.

Sedan tror jag att det är svårt att hitta en SMP i nyskick(inte polerad etc.) och servad för 10 000. Om du söker efter en riktig topp/mint SMP så ligger säkert priset närmare 15 000 än 10 000. Men den du tittat på här gör du rätt i att simma förbi. Tull är något du måste räkna med och då är verkligen priset för högt.

Om du är beredd att lägga 15 000 på en SMP så kommer du hitta en. Jag skulle leta efter en fin i Europa och sedan kosta på service själv. En service hos AD kostar ca 2800-2900(utan polering) så köp en för ca 12-13000 så ligger du nära din budget och får en fin klocka som du känner till servicehistoriken på.
 

Omega70

Cartier
2-Faktor
Håller med om att den ser riktigt fin ut, men som många påpekat blir det dyrt med momsen. Håll ut det kommer fler chanser...
 

morrism

Audemars
Gillar inte visarna på GMT. Jag är inte långt ifrån att ta en stor del av mina besparingar och köpa mig en sprillans ny Explorer II då det egentligen är klockan jag allra helst vill ha - och då slipper jag alla bekymmer (förutom de ekonomiska).

Det är väl inget bekymmer, du flyttar dina pengar från sparkonto till klocka. Flytta tillbaka pengarna om du behöver de igen
(Köp begagnat)

Pengarna försvinner ju inte bara för att du köper en klocka
 
D

delegeferenda

Guest

RobertD

Ingenting
2-Faktor

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har nu köpt efter kontakt med en svensk säljare en 212.30.41.20.01.002 från 2012 i nyskick och full set. http://www.omegawatches.com/collection/seamaster/diver-300-m/co-axial-41-mm/21230412001002

Priset blev 20 000 kr och jag återkommer med "unbox" och kommentarer. Det var alltså således dyrare än jag tänkt mig men samtidigt har jag nu en nästintill sprillans ny klocka och som jag tycker väldigt mycket om.

Gött mos !


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 
Topp