• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16710, var köpa insert?

Tapiren

Cartier
Jag funderar på att komplettera min 16710 med ett insert, frågan är, var köper jag?

Lokala AD säljer för 800kr och det känns som årets fynd, men då blir jag av med klockan i sex-åtta veckor och det känns mindre kul...
 

card

Panerai
2-Faktor
Jag funderar på att komplettera min 16710 med ett insert, frågan är, var köper jag?

Lokala AD säljer för 800kr och det känns som årets fynd, men då blir jag av med klockan i sex-åtta veckor och det känns mindre kul...

Behöver du lämna in klockan för att köpa vridningsinlägg?

Jag beställde på Bergströms och hämtade när det kom.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Byt AD! Jag vill inte ens tänka på hur länge du blir utan din 16710 om du ska serva den där...

"Kom tillbaka 2038, då borde den vara klar".
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Varför skulle du bli av med klockan i veckor för något som tar ett par minuter att byta?

Beror på var man går.

Nymans i Västerås behöver ta in klockan ett par dagar eftersom att urmakeriet inte är i samma byggnad, det skulle ta 1-2 dagar. Nymans i Sthlm kan sälja över disk. Jag köpte tre inserts från Rob Engström över disk för några veckor sen.
 

Zalath

Panerai
Tar de en månad för att korta en länk också?

Att byta insert tar några minuter och är något du utan problem kan göra själv. Är du osäker så borde en urmakare kunna göra det snabbt. Var lite försiktig när du drar in kniven och se till att hålla koll på fjädern så är det lugnt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ingen expert men kan den här killen göra det på 2 minuter borde väl ingen urmakare behöva ha den i flera dagar eller veckor? o_O

 

M.U

Rolex
Köp det och lös det själv, kan vara lite läskigt men det är fan läskigare att behöva vänta 6-8 veckor för att de ska lösa det...
 

Tapiren

Cartier
Ja, eftersom jag läst mig till att det är en enkel åtgärd var det lite förvånande att de ville ha den så länge. Men då ska jag göra ett försök med Rob E också.

Skulle gärna göra det själv, om inte annat för att lära mig något, men jag trodde inte att de sålde dem över disk.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja, eftersom jag läst mig till att det är en enkel åtgärd var det lite förvånande att de ville ha den så länge. Men då ska jag göra ett försök med Rob E också.

Skulle gärna göra det själv, om inte annat för att lära mig något, men jag trodde inte att de sålde dem över disk.

Alla de gånger jag köpte inserts kunde jag köpa dem över disk eller få de monterade på direkten. Det var på nymans i Stockholm i höstas. Men jag föredrar nästan att göra det själv, när man väl är van går det på nån minut. :D
 
Då passar jag på att ställa en fråga.

Om jag vill köpa ett pepsi insert till min 16710 och få det utbytt mot mitt coke. Är det praxis att dom behåller originalet och isåfall varför?
 

Brenino

Omega
Då passar jag på att ställa en fråga.

Om jag vill köpa ett pepsi insert till min 16710 och få det utbytt mot mitt coke. Är det praxis att dom behåller originalet och isåfall varför?

Hej Alex! Om du köper en ny insert och får den utbytt får du även tillbaks den gamla. Den äger ju du .
Så kan du byta tillbaks om du skulle vilja det.
 
Hej Alex! Om du köper en ny insert och får den utbytt får du även tillbaks den gamla. Den äger ju du .
Så kan du byta tillbaks om du skulle vilja det.
Tackar!

Har för mig att jag läst i en annan tråd där en AD krävde originalinsertet om man skulle göra ett byte. Minns inte var så det kan ju varit en dålig dröm bara. Tack för snabbt svar
 

Brenino

Omega
Tackar!

Har för mig att jag läst i en annan tråd där en AD krävde originalinsertet om man skulle göra ett byte. Minns inte var så det kan ju varit en dålig dröm bara. Tack för snabbt svar
Det kan du enkelt lösa genom att gå tillbaks till samma AD ifall du vill byta tillbaks. De kan ju knappast vägra att byta när de ser att de är tidigare "bytare".
Alternativet är att gå till en duktig urmakare som inte är AD, men då behöver det vara en med goda referenser och/eller stor erfarenhet av modellen i fråga.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det kan du enkelt lösa genom att gå tillbaks till samma AD ifall du vill byta tillbaks. De kan ju knappast vägra att byta när de ser att de är tidigare "bytare".
Alternativet är att gå till en duktig urmakare som inte är AD, men då behöver det vara en med goda referenser och/eller stor erfarenhet av modellen i fråga.

Problemet är att få köpa insertet, inte byta. Det är enkelt. Det kräver oftast att du har klockan med till AD.
 
Topp