• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

18-årsklocka, tips mottages :)

TobiasD

Pandion
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena!

I Augusti fyller jag 18. Tänker att det är lämpligt att köpa mig något fint då. Har sparat ett bra tag och det verkar som att jag kommer ha en budget på runt 25-35k.
Jag kan köpa både nytt och begagnat, helst nytt och från AD men finner jag den rätta klockan begagnad eller från gråhandlare kan jag även köpa det.

Så, vad är jag ute efter?
Livskeeper - något som man kan ha hela livet.
Design som är enkel och som håller länge. Inga vulgära eller konstiga designer som ser sjukt ut om 20 år, tack. ;)
Minst 100m WR
Max 41mm men gärna mindre, minst 36.
Ingen dykare, tänker mig en hybrid (sport/dress), tänk Explorer, Oyster Perpetual, den stilen!
Som sagt, 25-35k i budget.

Så, vilka har jag funderat på?

Grand Seiko SBGV223
Varför? Grymt urverk. Quartz som kan servas, justeras och därmed borde i teorin hålla lika länge som ett mekaniskt verk, så länge delar finns.
Fantastisk tavla och finish, osv. 26kkr.
1929802-808983c31dba71fbe1edf3c37c37fa1c.jpg

Tudor Black Bay 36
Varför? Bra märke. Skönt verk (ETA 2824) som man kan känna sig säker med. Inget speciellt, men ruggigt bra. 150M WR, ikonisk design.
Också 26kkr
Tudor-Black-Bay-36-7.jpg

Nu vet ni vad för stil av klocka jag är ute efter.
Vilken ska jag välja, Grand Seiko? Tudor? Eller någon annan?

Värt att nämna är att jag inte bryr mig vad ni tycker rent subjektivt. "Jag gillar Tudorn" - En sådan kommentar är helt onödig. Skriv istället varför du gillar den, varför jag ska välja den. Vad som gör den bäst enligt dig. Då blir det lättare att förstå och en diskussion kan startas :)

Vilken sorts Urverk du skulle vilja ha? Teoretisk ska citizens Eco-drive movement hålla i minst 25år. Det är då vad de själva påstår, men eftersom du ville ha något relativt simpelt så är de nog inte för dig. Grand Seiko's Snowflake springdrive borde du ta ett titt på.

Vilken sorts Urverk du skulle vilja ha? Teoretisk ska citizens Eco-drive movement hålla i minst 25år. Det är då vad de själva påstår, men eftersom du ville ha något relativt simpelt så är de nog inte för dig. Grand Seiko's Snowflake springdrive borde du ta ett titt på.
Både kvarts och mekaniska funkar. Ska det vara kvarts ska det vara riktigt bra. Citizen Eco-Drive är inte aktuellt för mig.

Grand Seiko Snowflake Spring Drive är helt utanför budget, vilket du hade sett om du läst min beskrivning.

Grattis i förskott! Tycker du nämnt dom två mest självklara.
En annan kandidat som matchar kriterierna(om du köper begagnad) är ju en Aqua Terra. Bra allround, sportig men inte en dykare. :)

Edit: tvåa på den ser jag

omega-seamaster-aqua-terra-150m-omega-co-axial-master-chronometer-41-mm-22010412101001-l.png

Denna lär väl gå att hitta för runt 35, visserligen begagnad.
Den är fin, ett bra alternativ. Gillar den äldre med borstad länk, men då ska den isåfall vara i grymt skick. Och då är det svårare att få en för max 35k.
Grattis i förskott! Tycker du nämnt dom två mest självklara.
En annan kandidat som matchar kriterierna(om du köper begagnad) är ju en Aqua Terra. Bra allround, sportig men inte en dykare. :)

Edit: tvåa på den ser jag
Den är fin.

Jag tycker bb36 är ett bra val. Roligt att plocka ut en keeper från AD. Tycker ett automatiskt urverk känns roligare på en keeper har inget emot Quartz men tycker ett minne som detta ska var automatiskt. Sen ör det väldigt mycket bang for the buck. Kan dock vara lite partisk då jag har haft min keeper jag fick i examenspresent i två år nu. Fortfarande lika nöjd som bär jag fick den:)
EE35B228-051F-4B8C-A75E-1CD8EAF4E913.jpeg

Jag tycker bb36 är ett bra val. Roligt att plocka ut en keeper från AD. Tycker ett automatiskt urverk känns roligare på en keeper har inget emot Quartz men tycker ett minne som detta ska var automatiskt. Sen ör det väldigt mycket bang for the buck. Kan dock vara lite partisk då jag har haft min keeper jag fick i examenspresent i två år nu. Fortfarande lika nöjd som bär jag fick den:)
EE35B228-051F-4B8C-A75E-1CD8EAF4E913.jpeg
Fin! Hur stor handled har du? :)
Ja, definitivt roligare att köpa nytt hos AD.

• Like
Reactions: JDQ
Har du tänkt på en Omega Speedmaster? Kan hitta de för bra priser. Duger det för en resa till månen så bör den duga i många år.

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-pro-18.113862/
Bara 50m WR, outdated urverk (ingen hacking seconds osv). Grym klocka att ha i en samling men tror inte att den är så praktisk om man vill bära varje/varannan dag. (för mig då)
Vill definitivt ha en sådan i framtiden. Men nu känns den inte aktuell.

Den är fin, ett bra alternativ. Gillar den äldre med borstad länk, men då ska den isåfall vara i grymt skick. Och då är det svårare att få en för max 35k.

Den är fin.
Köpte min svarta AT 8500 utan datumram, nyskick, för ca 35 på C24. Lifekeeper! Någorlunda roligt urverk, METAS-certifierat, ganska sjysst länk, är några argument jag föll för.
IMG_20190125_120617__01.jpg

Tycker helt klart att Cartier tank borde vara med på listan.
jag vet att den inte stämmer in på alla dina krav, men det är tidlös klocka som fungerar i alla lägen så väl t-shirt och trasiga jeans som skjorta och kavaj.

Tycker helt klart att Cartier tank borde vara med på listan.
jag vet att den inte stämmer in på alla dina krav, men det är tidlös klocka som fungerar i alla lägen så väl t-shirt och trasiga jeans som skjorta och kavaj.
Den är jäkligt fin den med. Men ja, passar inte riktigt mina krav för tillfället. Men det är definitivt ett alternativ om man hittar en fin för ett överkomligt pris.

Nya BB58:an gillar jag i den prisklassen. Men misstänker att den faller bort pga dykarstilen. Annars är speedyn ett givet val. Båda klockorna kanske faller lite utanför budget dock.

Nya BB58:an gillar jag i den prisklassen. Men misstänker att den faller bort pga dykarstilen. Annars är speedyn ett givet val. Båda klockorna kanske faller lite utanför budget dock.
BB58 är svår att få tag på på två månader. Och ja, just denna gång söker jag inte efter en dykare.
Speedyn är fin men som jag nämnt innan är den inte aktuell för tillfället. Någon gång i framtiden dock:)

Grand Seikos kvartsverk går inte av för hackor. Det fina med den är att det aldrig kommer spela roll hur många andra klockor du har, vill du ha något säkert kommer alltid den att finnas där och du kommer bara behöva ställa om den två gånger per år - för sommar och vintertid. Detta även om den får ligga och vila i en månad!

Grand Seikos kvartsverk går inte av för hackor. Det fina med den är att det aldrig kommer spela roll hur många andra klockor du har, vill du ha något säkert kommer alltid den att finnas där och du kommer bara behöva ställa om den två gånger per år - för sommar och vintertid. Detta även om den får ligga och vila i en månad!
Ja det är helt magiskt. Vad skönt egentligen. Att ha en stilig, enkel klocka som är så himla precis, och underhållsfri (ska servas en gång vart femtionde år!!)
Precis som du säger, man kan ha hur många klockor som helst, men en GS 9F Kvarts har alltid sin plats. Klockan man plockar upp när man inte har tid eller ork att ställa sina mekaniska, det är klockan du ställer dina andra klockor utifrån. Och inte minst, den är riktigt snygg, stilren och välgjord. Fantastisk finish på markörer och boett, länken är kanske lite tråkig, men den funkar alltid.

Just nu lutar det mycket åt den, men jag är även öppen för andra förslag.

BB58 är svår att få tag på på två månader. Och ja, just denna gång söker jag inte efter en dykare.
Speedyn är fin men som jag nämnt innan är den inte aktuell för tillfället. Någon gång i framtiden dock:)

Fundera om du verkligen kan leva med ett quartzverk. Jag tror att mycket av mitt klockintresse bygger på att klockorna är mekaniska, antingen automatiska eller manuella. Sedan kommer nog märkeshistoria och modellhistoria. Samt utseende givetvis:)
Lycka till med vilken du än väljer.

Fundera om du verkligen kan leva med ett quartzverk. Jag tror att mycket av mitt klockintresse bygger på att klockorna är mekaniska, antingen automatiska eller manuella. Sedan kommer nog märkeshistoria och modellhistoria. Samt utseende givetvis:)
Lycka till med vilken du än väljer.
Tack, och tack för tipsen :) Kommer bild här i Augusti när jag köpt :)

Tillbaka
Topp