• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

2 enkla nybörjar frågor.

Tjena,

Satt o lekte lite med en billig mekanisk klocka (Atira) från tradera idag. Gick sporadiskt o när man tittade i den så var det mycket klägg bla i hårfjädern. Delarna så fräscha ut så jag gav den en rengörning o service. Nu går den fint igen även om den säkerlikgen behöver ruckas men jag har ingen time grapher än så får vänta tills imorgon o se hur tiden stämmer. Kul när det går vägen men var lite leta på golvet mm efter små fjädrar mm. Mer tur än skicklighet typ. :D Nu till mina frågor.
1. Glaset for ur vid ultraljuds tvätten. Vad limmar man det med? Funkar snabblim eller karlsons eller silikon.
2. Känner och även vad jag kan se är det bara 2 lägen på kronan. Fjäder uppdragning och ställa tid. Är enklare äldre klockor att man får snurra tiden för att ställa in datumet? Lite jobbigt om man skall dra ifatt hela månaden.
E130161A-0D8E-4C0F-AB12-A8E65915E25D.jpeg

Glaset skall inte limmas utan pressas i och det är bäst att ta ur det innan tvätt. Det finns klockor där du får snurra fram datumet dygn för dygn men det finns och dom där du kan jobba fram och tillbaka mellan cirka kvart i tolv till tolv för at justera datumet.

Glaset skall inte limmas utan pressas i och det är bäst att ta ur det innan tvätt. Det finns klockor där du får snurra fram datumet dygn för dygn men det finns och dom där du kan jobba fram och tillbaka mellan cirka kvart i tolv till tolv för at justera datumet.
Tack för svaren. Kan nog vara så att nån har bytt glas nångång för det är inte presspass på det samt att det var några limrester jag fick skrapa dän med nageln.

Ok vad kul för då verkar jag ha gjort nåt rätt. Den går fint men går lite för fort. Datumet växlar mellan kl10 till 5 i 12. Antar att jag missade visarna med fem minuter. Jag skall testa att stega datumet att bara gå lite fram och åter.

Stort tack

Det finns lite olika lim.
https://www.cousinsuk.com/category/watch-glass-adhesive

Det man använt i många år för plexi är G&S Hypo Cement. I normala fall sitter glaset så hårt att man inte behöver limma det men för vissa glas (platta tunna glas) måste lim till och har man ett äldre glas som krympt är det en bra idé att även lägg lite lim runt kanten i boetten innan man trycker i glaset. Man kan fortfarande ganska lätt trycka ut ett sådant limmat glas men det håller fukt och smuts ute.

Kolla om det går att backa datumet. Har en Tissot Visodate från 1954, och den växlar datumet bakåt när man vrider tillbaks klockan. Väldigt smidigt när man är på den femte men klockan är på den sjätte. :D
Skall prova i em när min långtidsruck är ”klar”. Vill ha en timegrapher.... tror det var nån spärr för att backa. Återkommer i em.

Det finns lite olika lim.
https://www.cousinsuk.com/category/watch-glass-adhesive

Det man använt i många år för plexi är G&S Hypo Cement. I normala fall sitter glaset så hårt att man inte behöver limma det men för vissa glas (platta tunna glas) måste lim till och har man ett äldre glas som krympt är det en bra idé att även lägg lite lim runt kanten i boetten innan man trycker i glaset. Man kan fortfarande ganska lätt trycka ut ett sådant limmat glas men det håller fukt och smuts ute.
Tack för svaren. Gjorde en fuling och la snabblim runt boetten med en nål o sen la jag dit glaset under press. Får köpa hem glas lim och glas press och... och... och... och.... . Är tufft i början när man behöver precis allt. Men shit vad kul det är när balansen börjar dansa. Obetalbart o ändå har jag bara hållit på med skräpur. Några till så får man gå på nåt intressantare.

Tjong

Tack för svaren. Gjorde en fuling och la snabblim runt boetten med en nål o sen la jag dit glaset under press. Får köpa hem glas lim och glas press och... och... och... och.... . Är tufft i början när man behöver precis allt. Men shit vad kul det är när balansen börjar dansa. Obetalbart o ändå har jag bara hållit på med skräpur. Några till så får man gå på nåt intressantare.

Tjong
Nu kanske det kvittar på just denna klocka men använd inte lim som inte är avsett just för detta ändamål. Ämnen och gaser kan göra stor skada iom det av naturliga skäl inte finns någon ventilation inne i en klocka:depressed:

Senast ändrad:

Tjong

Lim ska inte används på plastglas, köp ett nytt som passar klockan istället.
Med risk för att låta sur, men jag blir alltid lika less när nån hemmafixare har limmat dit ett plastglas. Blir bara massa extrajobb när man ska byta.
Mineral eller safirglas som inte har någon packning ska limmas.

Jag vet att cyanogaser från snabblim kan vara aggresivt mot vissa plaster. I det här fallet så var det ett vad jag tror är ett billigt noname ur som jag hämtade på tradra enbart i övningssyfte. Boetten tror jag är av mässing och chromet är sönderskavt på sina ställen så jag tror inte jag kan polera upp den och göra något av den så ville bara få ihop den och se om jag fick den och gå. Bara genom en grovruckning så håller den tiden förvånasvärt bra. Hur som så när det gäller fusk så är det point taken. Skulle dock inte göra medvetet på fel sätt om det var något ur som verkligen betydde nåt. Nu är det ju iof min första service jag gjort som funkar så det är klart nåt betyder det ju. Sen tror jag det ev kan vara ett bra övningsobjekt att riva igen och prova att reluma visare och ev även tavlan. Härnäst är det den indien köpta seiko 7009orna som skall få sig en genomgång. Nyservade stod det i annonsen (indien style).... nja säger jag, inte ens rengjorda innuti men nya glas och påskjutarna för automaten verkar nybytta. 3 verk så nåt skall jag väl få liv i hoppas jag.

Tack för tips och råd. // Magnus

Så här blev det förresten...

6F177B6E-1BFA-46A8-9247-24C355078BD9.jpeg

Jag vet att cyanogaser från snabblim kan vara aggresivt mot vissa plaster. I det här fallet så var det ett vad jag tror är ett billigt noname ur som jag hämtade på tradra enbart i övningssyfte. Boetten tror jag är av mässing och chromet är sönderskavt på sina ställen så jag tror inte jag kan polera upp den och göra något av den så ville bara få ihop den och se om jag fick den och gå. Bara genom en grovruckning så håller den tiden förvånasvärt bra. Hur som så när det gäller fusk så är det point taken. Skulle dock inte göra medvetet på fel sätt om det var något ur som verkligen betydde nåt. Nu är det ju iof min första service jag gjort som funkar så det är klart nåt betyder det ju. Sen tror jag det ev kan vara ett bra övningsobjekt att riva igen och prova att reluma visare och ev även tavlan. Härnäst är det den indien köpta seiko 7009orna som skall få sig en genomgång. Nyservade stod det i annonsen (indien style).... nja säger jag, inte ens rengjorda innuti men nya glas och påskjutarna för automaten verkar nybytta. 3 verk så nåt skall jag väl få liv i hoppas jag.

Tack för tips och råd. // Magnus

Så här blev det förresten...

6F177B6E-1BFA-46A8-9247-24C355078BD9.jpeg
Suveränt! Härlig känsla att resultat av jobbet:)

Tillbaka
Topp