• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

2x äldre ur, Eterna och ASU kronograf

Fin krono TS hittat! Väl värd att fixa.

Jag har en fundering kring ASU:n som kaplans sålde. Frågan är lite OT (men det är mycket som redan är det i tråden). Jag har nämligen en liknande i lika/"samma" boett. Har även sett Breitling (Premier ref 777?) med samma/liknade boett. Och nu till spörsmålet, vem kan ha tillverkat dessa boetter? Någon som vet, eller har en kvalificerad gissning? Vem gjorde fina stålboetter på slutet av 40-talet?

Edit; bild på min
0170d900-0230-4be6-af34-0523a72ff26d-jpeg.741368
Är det verkligen samma boett som Breitlingen? Vad mäter den? Har du fler bilder? Vet tyvärr inte vem som tillverkat dessa boetter.
@Per @Aurum ni kan ju faktiskt ge fan i att svara/citera. :)

För övrigt är ASU-chronon kanonsnygg. Men jag är ju en sucker för grått också.
Man kan försöka till viss del, men felaktigheter får inte förbli obesvarade.

Är det verkligen samma boett som Breitlingen? Vad mäter den? Har du fler bilder? Vet tyvärr inte vem som tillverkat dessa boetter.
Jag kan fixa fler bilder på min senare. Min mäter 38 mm och boetten är identisk med ASU:n som kaplans klubbade. Här är två exempel på ref. 777. Boetten är väldigt lik, förutom bak-boetten då, den skiljer sig. Ganska troligt att de kommer från samma tillverkare. Det kan inte varit så många som pysslade med stål-boetter precis efter kriget?
upload_2018-3-12_14-17-30.png

https://www.schoenesammleruhren.de/en/watch-offers/fine-rare-breitling-chrono-ref-777-38-mm/

upload_2018-3-12_14-17-6.png

https://www.1stdibs.com/jewelry/wat...r-chronograph-wristwatch-ref-777/id-j_623072/

Jag kan fixa fler bilder på min senare. Min mäter 38 mm och boetten är identisk med ASU:n som kaplans klubbade. Här är två exempel på ref. 777. Boetten är väldigt lik, förutom bak-boetten då, den skiljer sig. Ganska troligt att de kommer från samma tillverkare. Det kan inte varit så många som pysslade med stål-boetter precis efter kriget?
upload_2018-3-12_14-17-30.png

https://www.schoenesammleruhren.de/en/watch-offers/fine-rare-breitling-chrono-ref-777-38-mm/

upload_2018-3-12_14-17-6.png

https://www.1stdibs.com/jewelry/wat...r-chronograph-wristwatch-ref-777/id-j_623072/
Översta såg udda ut och har en annan boett? Kan helt klart vara samma tillverkare i vilket fall. Även 21 mm mellan bandhornen på din? Är glasringen lika bred?

Översta såg udda ut och har en annan boett? Kan helt klart vara samma tillverkare i vilket fall. Även 21 mm mellan bandhornen på din? Är glasringen lika bred?

Samma som Mido mfl använde. Snarlikt iaf.

Tycker nog att det är rätt likt. Vet dock inte om jag har 21 mm mellan bandhornen, snarare 20 mm skulle jag tro. Den saknar ännu ett band då en ligger och väntar på nytt glas.

Hittade bilder i telefonen på min.
3A31DF2C-C3D8-43CC-860B-C234B4C05BDC.jpeg
7BD225C3-0169-42AB-A351-1F8B67D1C43A.jpeg
5D9D88D9-8BED-4777-A8DD-9DF556D92DAC.jpeg

Tycker nog att det är rätt likt. Vet dock inte om jag har 21 mm mellan bandhornen, snarare 20 mm skulle jag tro. Den saknar ännu ett band då en ligger och väntar på nytt glas.

Hittade bilder i telefonen på min.
3A31DF2C-C3D8-43CC-860B-C234B4C05BDC.jpeg
7BD225C3-0169-42AB-A351-1F8B67D1C43A.jpeg
5D9D88D9-8BED-4777-A8DD-9DF556D92DAC.jpeg
Den är jättefin men tror boetten är lite smäckrare än Breitlingens. Har försökt att köpa en liknande flera gånger. Vad är fel på glaset?

Den är jättefin men tror boetten är lite smäckrare än Breitlingens. Har försökt att köpa en liknande flera gånger. Vad är fel på glaset?
Jag kanske måste köpa en från Breitling bara för att kolla om de har samma boetter. ;)
Glaset har krymp! :( Sitter löst i boetten. Satte i ett nytt som jag hade hemma, men även det var något för litet. Blir till att beställa.

Här är två Breitlingboetter, tror jag...
CF6EDBED-BCD8-4BDF-9590-5A54300D1453.jpeg
060800AC-BDF1-4C56-85D1-6239D90D41F8.jpeg
Fina de där! Ju mer jag kollar så är jag beredd att hålla med om att Breitlings boett är något kralligare, men det kan ju fortfarande vara samma tillverkare.
Eftersom det sannolikt är Marvin som ligger bakom märket Belca har jag även kollat vad de använde för boetter utan större resultat. Marvin använde en del Spillman t ex.

Min Lemac har ”Breitlingboett”, 21mm(eller 20,8 mer exakt) mellan bandhorn. Inte lätt att hitta info om gamla boettillverkare på nätet.

3F9BB7AB-3B29-4CD0-A064-EA5531E9EA1A.jpeg

2A82BC0C-9C73-41C3-AF20-0126BBD65FFA.jpeg

Detta tillför förvisso inte tråden något... ASUn i trådstarten ser trevlig ut och trots att boetten inte är vattentålig, så lär den inbringa närmre 10k än 5k.

Senast ändrad:
Min Lemac har ”Breitlingboett”, 21mm(eller 20, mer exakt) mellan bandhorn. Inte lätt att hitta info om gamla boettillverkare på nätet.

Detta tillför förvisso inte tråden något... ASUn i trådstarten ser trevlig ut och trots att boetten inte är vattentålig, så lär den inbringa närmre 10k än 5k.
Fin den där! Också 38 mm?

Min Lemac har ”Breitlingboett”, 21mm(eller 20,8 mer exakt) mellan bandhorn. Inte lätt att hitta info om gamla boettillverkare på nätet.

Det vore roligt för ägaren om det gjorde det. Men den är 35-36mm och en kronograf blir plottrig i den storleken. Snart ligger den på Tradera kanske...

Kronografen är inlämnad för service - demontering, rengöring + eventuell lagning av verk och glasbyte.
Boett och tavla lämnas förmodligen helt orörda förutom polering av locket.
Skulle ta runt 3 veckor och återkommer då med lite bättre bilder :D

Kronografen är inlämnad för service - demontering, rengöring + eventuell lagning av verk och glasbyte.
Boett och tavla lämnas förmodligen helt orörda förutom polering av locket.
Skulle ta runt 3 veckor och återkommer då med lite bättre bilder :D
Var gärna tydlig med att tavlan och visarna skall lämnas orörda och jag hade skippat polering av boettlocket. Vi nördar vill hellre ha dem lite repiga, speciellt nu när den är opolerad. Men det är ditt ur och ditt val.

Var gärna tydlig med att tavlan och visarna skall lämnas orörda och jag hade skippat polering av boettlocket. Vi nördar vill hellre ha dem lite repiga, speciellt nu när den är opolerad. Men det är ditt ur och ditt val.
Ja, poleringen av boettlocket var faktiskt något jag ångrade nästa direkt efter att ha nämnt det, urmakaren höll dock med förslaget och det fick mig liksom att "okeja" det ändå.
Nu när du nämner det så känns det bättre att låta bli, det kommer inte passa in, svänger förbi imorgon och korrigerar mitt val och passar på att vara extra tydlig med att tavla, visare och boetten inte ska röras.

En liten uppdatering, har fått ett kostnadsförslag på mellan 3,5 och 4+ tusen kronor och då är avgiften för demontering, rengöring o.s.v. på ca 1000 kr inkluderad.
Rent spontant tänkte jag: reservdelar för närmare 3000 kr, kan det stämma? Ett garanterat fungerande och servat Valjoux 22 tycks ligga runt 4000 kr på ebay, är 3000 kr rimligt då? Jag frågar här då ja inte har en aning och kan bli lurad att betala vad som :confused:

Tänkte även passa på att lämna in en till okänd kronograf på lagning, där kronograf-sekunden nollas till 5:an och krockar med minutvisaren över halva tavlan.
Verket ska vara servat ganska nyligen (1 år) och problemen härstammar nog från denna service, låter detta som ett allvarligare problem eller är det bara en "flytt av sekundvisaren" och lite böjande av visare?
1.jpg

• Like
Reactions: Per
En liten uppdatering, har fått ett kostnadsförslag på mellan 3,5 och 4+ tusen kronor och då är avgiften för demontering, rengöring o.s.v. på ca 1000 kr inkluderad.
Rent spontant tänkte jag: reservdelar för närmare 3000 kr, kan det stämma? Ett garanterat fungerande och servat Valjoux 22 tycks ligga runt 4000 kr på ebay, är 3000 kr rimligt då? Jag frågar här då ja inte har en aning och kan bli lurad att betala vad som :confused:

Tänkte även passa på att lämna in en till okänd kronograf på lagning, där kronograf-sekunden nollas till 5:an och krockar med minutvisaren över halva tavlan.
Verket ska vara servat ganska nyligen (1 år) och problemen härstammar nog från denna service, låter detta som ett allvarligare problem eller är det bara en "flytt av sekundvisaren" och lite böjande av visare?
1.jpg
Snarare arbetet som iaf kostar den pengen. Att serva en kronograf för 1000kr låter väldigt optimistiskt. Totalkostnaden känns rimlig.

Tillbaka
Topp