• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

3 klockor för resten av livet

En trippel utan en klocka av ost är ett liv halvlevt
Jag får inte ha guld på mig men jag förstår vad du menar. Men jag hade klockor i platina samt i Titanium, och jag var riktigt nöjd, ännu mer med Titanium eftersom lättare vikt uppskattas, speciellt på större klockor (Breitling). Dock hade några kompisar (okunniga) som trodde att tyngre klocka = bättre kvalité.

Skulle komma fram till fem olika svar beroende på när jag får frågan men just nu skulle jag nog säga följande om jag skulle försöka få lite spridning på funktioner och storlek.
IMG_20240209_092220831_HDR.jpg

GMT Master 1675
IMG_20231001_114349.jpg

AP Royal Oak 15300
IMG_20231118_091935.jpg

Datejust 1601
Can't go wrong with these! 😍

• Like
Reactions: Man
Jag får inte ha guld på mig men jag förstår vad du menar. Men jag hade klockor i platina samt i Titanium, och jag var riktigt nöjd, ännu mer med Titanium eftersom lättare vikt uppskattas, speciellt på större klockor (Breitling). Dock hade några kompisar (okunniga) som trodde att tyngre klocka = bättre kvalité.
Klockan Pippis pappa valde är ju en klocka med boett i ost. H. Moser Swiss Mad Watch.

Jag får nog erkänna att jag inte riktigt förstår svaret nu 😅

Jag retades lite med @Aurum bara på temat åsikter om materialval i klockor i andras högst subjektiva fantasitripplar 🙂
Jag tycker inte på riktigt att alla måste ha en klocka av ost - sådant måste man givetvis få välja själv.

Egentligen är jag en OWG. Men drömma sig lite får man lov att göra ibland.

Min treenighet enligt nedan.
I. Tudor P39, efter två glas champagne och fram med betalkortet - min första ny från butikupplevelse. En casual beater en keeper.
II. Rolex Explorer 124270, för alla stunder vått och torrt som ryms under skjortärmen.
III. PP Golden Ellipse 3738/100R, guldigt och härligt bruntavlad - ultimata heliga graal.
IMG_0070.jpeg
Den där Ellipsen är världsklass.

Egentligen är jag en OWG. Men drömma sig lite får man lov att göra ibland.

Min treenighet enligt nedan.
I. Tudor P39, efter två glas champagne och fram med betalkortet - min första ny från butikupplevelse. En casual beater en keeper.
II. Rolex Explorer 124270, för alla stunder vått och torrt som ryms under skjortärmen.
III. PP Golden Ellipse 3738/100R, guldigt och härligt bruntavlad - ultimata heliga graal.
IMG_0070.jpeg

Den där Ellipsen är världsklass.
Hade Ellipsen haft en annan, mindre utstående, krona hade den varit komplett IMO. Dock riktigt fin tavla mot guldet.

Hade Ellipsen haft en annan, mindre utstående, krona hade den varit komplett IMO. Dock riktigt fin tavla mot guldet.
Japp, kan hålla med om att risken finns att den spetsar handleden om man böjer till vristen. Men boetten som är så pass smal, samtidigt som man behöver kunna få ett bra grepp nog, för att vrida. Imponerande att den ändå rymmer en automatare!
Men för att göra en liiite mer rättvis bedömning, så är kronan på min bilagda bild, utdragen. Antagligen för att fota den i 10:10.

Här nedan länk ger nog lite mer rättvisare bilder.
Patek Philippe 3738/100R Golden Ellipse

Japp, kan hålla med om att risken finns att den spetsar handleden om man böjer till vristen. Men boetten som är så pass smal, samtidigt som man behöver kunna få ett bra grepp nog, för att vrida. Imponerande att den ändå rymmer en automatare!
Men för att göra en liiite mer rättvis bedömning, så är kronan på min bilagda bild, utdragen. Antagligen för att fota den i 10:10.

Här nedan länk ger nog lite mer rättvisare bilder.
Patek Philippe 3738/100R Golden Ellipse
Det är inte det som jag ser som problemet. Rent estetiskt tycker jag att kronan känns helt fel till klockan i övrigt. Tycker helt enkelt att kronan förstör en annars fin design. Har samma problem med vissa reverso.

En speedmaster måste ju vara med.. frågan är dock vilken..
För mig..
Pepsi
Cartier santos
Speedmaster
Alt Bvlgari octo med Gmt

Kul tråd! Detta har man ju grubblat på både en och två gånger 😊

1. GMT pepsi för att den startade hela skiten för mig och för att det behövs något hållbart på länk. Förmodligen 126710BLRO men när vi ändå drömmer kan man lika gärna köra 116719 för att varför inte? På oyster ska den vara.
IMG_6156.jpeg

2. Sommarsport på gummi som också funkar till vardags. Här blir det 5167, förmodligen stål för att det är enklare till vardags men det är ju bra att ha något i varmare ton i samlingen så kanske r trots allt. På väldigt tight andraplats ligger 126519LN med svart tavla.
IMG_6159.jpeg

3. Kronjuvelen ska vara tung. Hade 36mm VC 1921 eller Lange 1815 funnits i platinum så hade de vunnit men det gör de inte så här blir det Lange 1 i plat.

IMG_6160.jpeg

1. Explorer 124270
088BA2D2-C0C9-4A04-87D1-9FF39DB2E095.jpeg

2. Speedmaster 3861 Hesalite
IMG_9947.jpeg

3. Luminor PAM00915
IMG_9948.jpeg

Den här hade varit min absoluta trippel. De ska täcka allt utifrån användningsområde. Vatten, mark, luft. Explorern är den jag har just nu. Speedy Pro har jag köpt och sålt vidare 4 gånger till förmån av annat. Panerai har jag endast provat. Om jag får vara lite rebellisk så skulle jag addera även en fjärde pjäs. En GS SBGN027G för jag gillar kvarts, finishen på GS och jag skulle vilja ha en GMT och datum med också.

4. SBGN027G
IMG_9950.jpeg

Tror jag hade varit ganska nöjd med dessa tre.
1. Explorer 1 när man bara vill ha på sig en vanlig klocka. Stryktålig och passar till det mesta.
2. Cartier Pasha för en stekig sommarklocka. Kul med guld också.
3. Datograph är min absoluta drömklocka. Platina och ett fantastiskt vackert urverk.
432834498_418907687288753_211696302828243897_n.jpg
419111707_770292588392315_128389857584681773_n.jpg

432853599_7377627308968398_6107425014833148821_n.jpg

Senast ändrad:
Ett knepigt val med bara tre klockor resten av livet, men tror jag väljer några klassiska kronografer ur samlingen
Rolex 6263
Omega 321 Ed Withe
Breitling old navitimer

IMG_1693.JPG

IMG_1835 (2).JPG

IMG_1717.JPG

Av alla klockor du kan välja så tar du tre kronografer? 🙂🤷‍♂️
Ja för tusan.. jag är en komplicerad människa därav valet av klockor med komplikationer.
Men okej.. vill du ha några enklare klockor så okej för mig.. hmmm få se nu... Då får det bli :

En IWC från 70 talet
En Omega 168 0057 från 1973
Och pappas gamla Seamaster från 1966

Jag har även ett par gammla väggklockor från 1800 talet om ovanstående inte duger ;) (fasen åxå jag har för många klockor)

IMG_1453.JPG

IMG_1386 (2).JPG

IMG_2383.JPG

Ja för tusan.. jag är en komplicerad människa därav valet av klockor med komplikationer.
Men okej.. vill du ha några enklare klockor så okej för mig.. hmmm få se nu... Då får det bli :

En IWC från 70 talet
En Omega 168 0057 från 1973
Och pappas gamla Seamaster från 1966

Jag har även ett par gammla väggklockor från 1800 talet om ovanstående inte duger ;) (fasen åxå jag har för många klockor)

IMG_1453.JPG

IMG_1386 (2).JPG

IMG_2383.JPG
Fina allihopa, men jag hade väl förvisso valt tre olika klockor, en dykare, en kronograf och nåt tredje 😊

Om man tar bort allt personligt värde i någon klocka hade jag kanske kört på:

En något annorlunda klocka som ändå hade passat till det mesta, FP Journe Elegante
FP-Journe-Elegante-19-1024x682.jpg

Något helguld typ en Santos Massif, Bvlgari Ch35G med länk eller varför inte en Omega 300M 18k
956183e77673b9064385933fd31f70ebdafab8f4.jpg

Sista var lite svårare, någon vintage Sub kanske för att köra ett tråkigt spår - men en sportstål skadar ju inte :D
Rolex_1680_Red_Submariner_MarkV_1973_culture1.jpg

Fråga mig en annan dag och jag drar 3 helt andra klockor :D tex saknar jag en riktig dressare typ Tank eller Reverso bland dessa 3 men inte ofta jag har det behovet på riktigt :D

Tillbaka
Topp