• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

36mm vs 39mm på tunn handled ( Rolex )

Unicron

Breitling
Hej!

Dressklocka, i stil med Rolex Datejust. Jag har en 17cm handled.
När det kommer till sportklockor brukar det vara mellan 40 till max 42mm (om klockan är tunn) som fungerar på mig.
Större än så och det börjar bara se fånigt ut. Jag vet att 36mm funkar OK på mig som dressklocka, men det känns endå lite väl fjuttigt.
Jag har testat en Rolex Datejust som var 41mm, och det var definitivt för stort.

Har vi någon här med lika klen handled som mig, som har gjort en direkt jämförelse mellan t.ex.
Rolex Explorer 36 och 39? Och kan berätta hur de känns?

Mvh U
 

kluzik1

Omega
36 med jubilee är samma storlek som 39 Explorer så bästa prova själva . Jag alltid tänkt att 36 datejusten kommer vara som barn klocka men tyvärr den blev den bästa klocka storleksmässigt jag haft . Lycka till
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Om du har en handled om 17 cm så skulle jag valt 36 mm. Enkelt val. 36 mm är ju dessutom en klassisk storlek för DJ.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Sitter själv på ännu tanigare handleder, ca 16,5 cm och tycker mig generellt kunna bära allt från 32 mm upp till 42 mm. Det hänger lite på hur ”platt” din handled är men generellt är längden på klockan (bandhorn till bandhorn) viktigare än diametern.
 

Unicron

Breitling
Sitter själv på ännu tanigare handleder, ca 16,5 cm och tycker mig generellt kunna bära allt från 32 mm upp till 42 mm. Det hänger lite på hur ”platt” din handled är men generellt är längden på klockan (bandhorn till bandhorn) viktigare än diametern.

Hej!
Ja min handled är iaf ganska "platt" :p
Men jag brukar absolut inte vilja gå mindre än 36mm, även om det kanske ser OK ut så bara känns det lite trist med så små klockor.
Jag antar att jag helt enkelt måste lyckas ta mig till en butik och testa en 39 mot en 36a... Jag misstänker att 39'an på mig sannolikt kommer kännas lite överdimensionerad på mig som dressklocka. Men man vet ju aldrig!
Jag har noterat att även tjockleken gör en stor skillnad, på klockan. T.ex. en 36mm modern datejust, vilka är ca 11-12mm tjocka. De ger ett betydligt fetare intryck på handleden med sina solikda länkar osv, mot till en lika bred 36mm Seiko dressklocka som är betydligt tunnare och även har tunnare länkar...
Det är så mycket som spelar in för själva hel-hetskänslan :p
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har 16.5-17cm och tycker 39 sitter helt perfekt

B50CCC0C-97A4-43F7-9EAB-F2818F514F79.jpeg


F41A1DD3-C418-4DDC-8A40-359AC91F215A.jpeg


00F2A535-94E5-44C7-A572-172D81376B89.jpeg
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Testa, har haft en FOIS att rotera min Turnograph med och det kändes bra, den flippades inte pga storleken :)

Men personligen drar jag gränsen vid 40mm - Men förutsättningarna måste vara rätt för att 39-40mm ska funka. Sen i butik tycker jag det ofta känns stort.
 

Schantzer

Omega
2-Faktor
Jag har inte exakt måttet på min handled men har runt 17-18 cm och när det gäller Rolex så har alltid 36mm suttit bättre när jag testat än vad 39mm gör på mig. Så jag säger 36mm alla dagar!
 
Topp