• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

39mm diam. 12mm höjd och 10bar vad har vi?

Är på jakt efter en smidig klocka för tillfällen när jag inte vill bära en rån/stöldbegärlig rolex. Vad har ni för tips som möter nedan spec?

Behöver kunna bäras med kostym ok.

krav 39mm
krav 12mm höjd
krav minst 10 bar
krav stållänk gärna justerbar

Budget 50-100k (kan vara några år gammal)

Hade gärna köpt denna Omega (se länk) men inser den är högre än ett höghus, 16mm? https://www.omegawatches.com/watches/seamaster/seamaster-300/the-collection/product

Tudor BB58 känns mycket intressant men hade gärna sett fler finare alternativ.

bär annars en daytona, black dial (2013) som jag tycker har perfekta mått och en 42mm pam683 (svart dial) som passar som äventyrs/leka med sonen klocka.

Är på jakt efter en smidig klocka för tillfällen när jag inte vill bära en rån/stöldbegärlig rolex. Vad har ni för tips som möter nedan spec?

Behöver kunna bäras med kostym ok.

krav 39mm
krav 12mm höjd
krav minst 10 bar
krav stållänk gärna justerbar

Budget 50-100k (kan vara några år gammal)

Hade gärna köpt denna Omega (se länk) men inser den är högre än ett höghus, 16mm? https://www.omegawatches.com/watches/seamaster/seamaster-300/the-collection/product

Tudor BB58 känns mycket intressant men hade gärna sett fler finare alternativ.

bär annars en daytona, black dial (2013) som jag tycker har perfekta mått och en 42mm pam683 (svart dial) som passar som äventyrs/leka med sonen klocka.
Vacheron Overseas 49140 tickar de flesta boxarna... Tex denna på C24:

https://www.chrono24.com/vacheronco...eron-constantin-2000-full-set--id16803049.htm

Mycket intressant, tack! Trodde chrono var 42mm vilket vore en dealbreaker. Ska kolla om andra färger finns på dial.

VC Overseas Chrono 49140 (generation 1) är 39mm, 49150 (generation 2) är 42mm.

Andra skillnader: snyggare länk på 49150 men störigt osymmetriska sub-dials kl 3 och 9...

Finns med vit och svart tavla, någon variant med siffer-index.

E75E7E97-FBC4-4E7E-8D14-30DF6CF46840.jpeg
38 mm og 10 mm høy så kanskje ikke helt innenfor kravene, men vannbestandig og både casual og pen. Min mest allsidige klokke.

Breguet Marine Big Date.

En klocka som är oftast bortglömd, men som har alla egenskaper som du kräver med en skön sports-dress stil som skulle passa fint bredvid en Daytona och en Panerai. Jag gillar den starkt.

(edit: bild och annons är på gummi, som jag själv föredrar. Men det går att hitta på länk inom budgeten också)

CxfU4d-UoAEqfvE.jpg

Senast ändrad:
Zenith El Primero Original 69 tickar nog de flesta boxarna för dig?
Jag är själv ute efter en, jag har aldrig provat irl men den verkar sjukt fin!

Breguet Marine Big Date.

En klocka som är oftast bortglömd, men som har alla egenskaper som du kräver med en skön sports-dress stil som skulle passa fint bredvid en Daytona och en Panerai. Jag gillar den starkt.

(edit: bild och annons är på gummi, som jag själv föredrar. Men det går att hitta på länk inom budgeten också)

CxfU4d-UoAEqfvE.jpg
Tack. Mycket intressant och personlig klocka. Var inte detta jag tänkte men upplevs den slim så absolut högerledamot. Hade jag velat prova på handleden. Säljs i Sthlm?

Min spontana tanke med. Jag diggar verkligen "Skyfall" varianten på 38.5mm. Riktigt fin! Copy-pastar det låååånga ref-numret: 231.10.39.21.03.002
(lånad bild)
hzvgmkvhtat31.jpg
Egentligen tycker jag denna är snygg men är förknippat med ”första klocka” köpet. Hade själv en seamaster som första klocka och som bars konstant i 16år.

Tack. Mycket intressant och personlig klocka. Var inte detta jag tänkte men upplevs den slim så absolut högerledamot. Hade jag velat prova på handleden. Säljs i Sthlm?

Breguet hittar du hos Nymans, men jag tror att den på länk är discontinued. Gummin finns dock kvar, eller åtminstone en väldigt nära facelift (osäker på det), och borde hjälpa dig med ditt beslut.
Jag tyckte inte om Breguet först baserade enbart på bilder, men förälskade mig i deras tavlor irl.

Omega Planet Ocean 39.5? (Om du kan överväga lite högre klocka än ditt ursprungliga krav). Annars lägger jag min röst på Aqua terran. Fin både på länk och gummibandet.

Om man sätter justerbar länk som hårt krav, finns det ens ngt alternativ? Tänker främst på rolex 214270, men i övrigt tycker jag det är riktigt tunt på den fronten.

Förslag som i vart fall ser ut att vara nära att pricka vad som efterfrågas:

IWC Ingenieur Automatic ref.3239
40 mm x 10 mm. 10 ATM. Stållänk.

En klocka med historia och samtidigt något som kanske är mindre stöldbegärligt än t.ex. en Rolex. Enligt mitt tycke ser den ut att funka utmärkt till kostym!

1603892043907.jpeg

Senast ändrad:
Förslag som i vart fall ser ut att vara nära att pricka vad som efterfrågas:

IWC Ingenieur Automatic ref.3239
40 mm x 10 mm. 10 ATM. Stållänk.

En klocka med historia och samtidigt är något som kanske är mindre stöldbegärligt än t.ex. en Rolex. Enligt mitt tycke ser den ut att funka utmärkt till kostym!

1603892043907.jpeg
Den här är faktiskt intressant. Tål att utvärderas definitivt👌 Upplevs robust och funkar med jeans såväl som kostym. Tack

Tillbaka
Topp