• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

40-årspresent

Hej!
Skulle gärna ta emot tips och input avseende present till maken som blir 40 år senare i år.
Har önskat dig en mer dressad klocka med läderarmband. Har spanat lite och jag tycker själv utan att veta något speciellt om klockor att Longines Heritage Flagship ser trevlig ut och i stil med det jag tror att han tänker sig.

Som den klocknovis jag själv är tar jag tacksamt emot åsikter och tips kring denna modell och alternativa klockor som ni kan rekommendera.

Tack på förhand för era synpunkter!

Hej,
Välkommen hit och kul att du lägger lite tid och energi på att hitta en lämplig present. En klockan är alltid rätt, kommer alla här säga ;)

Longines är ett bra val av tillverkare. Den du refererar till är en trevlig modell.
För att komma med andra idéer så är det bra att veta budget. Är det ca 20k som Longinesen ligger på?
Vad är viktigt, att den är helt ny, eller kan det vara en begagnad? Man kan få ”mer” klocka för pengarna om man kan tänka sig beg. Många klockor är mer eller mindre som nya.
Är storleken viktig att den är som ditt förslag? Eller kan det vara mindre eller större?
Hur är den tänkt att bäras? Jobb eller efter jobb, en klocka för alla tillfällen eller bara vid speciella?
Många frågor, men lättare att komma framåt.

Bifogar bild på modellen i två olika utföranden.
Då allt är roligare med bilder :)
IMG_7262.jpeg
IMG_7260.jpeg

Hej,
Välkommen hit och kul att du lägger lite tid och energi på att hitta en lämplig present. En klockan är alltid rätt, kommer alla här säga ;)

Longines är ett bra val av tillverkare. Den du refererar till är en trevlig modell.
För att komma med andra idéer så är det bra att veta budget. Är det ca 20k som Longinesen ligger på?
Vad är viktigt, att den är helt ny, eller kan det vara en begagnad? Man kan få ”mer” klocka för pengarna om man kan tänka sig beg. Många klockor är mer eller mindre som nya.
Är storleken viktig att den är som ditt förslag? Eller kan det vara mindre eller större?
Hur är den tänkt att bäras? Jobb eller efter jobb, en klocka för alla tillfällen eller bara vid speciella?
Många frågor, men lättare att komma framåt.

Bifogar bild på modellen i två olika utföranden.
Då allt är roligare med bilder :)
IMG_7262.jpeg
IMG_7260.jpeg

Hej och stort tack för ditt engagemang!
Det är precis den bruna modellen du länkat in bild på som jag tror skulle kunna passa. Klockan ska framför allt passa som ett alternativ vid ex middagar/nöjen utanför jobbet. Till vardags har han en Omega Seamaster, så denna klocka måste vara ett komplement för att kunna konkurrera med den 😅

Det är ungefär runt 20k jag har att förhålla mig till. Finns det fina alternativ skulle även en begagnad klocka kunna vara ett alternativ 👍🏻

Longines är ett bra val - ett gammalt "folkhemsmärke" ( sedan finns en hel del annat, exvis Tissot/ Certina, då måhända som klassiska student-/konfirmationsgåvor).

Det är precis den bruna modellen du länkat in bild på som jag tror skulle kunna passa. Klockan ska framför allt passa som ett alternativ vid ex middagar/nöjen utanför jobbet. Till vardags har han en Omega Seamaster, så denna klocka måste vara ett komplement för att kunna konkurrera med den 😅

Det är ungefär runt 20k jag har att förhålla mig till. Finns det fina alternativ skulle även en begagnad klocka kunna vara ett alternativ 👍🏻
Hej igen,

Bra info att det finns en seamaster.
Då är det du funnit ett bra alternativ.
Longines är ett bra val, jag gillar den bruna och det gör säkert din man med.
Priserna har stuckit iväg en del under åren så kollar man på andra alternativ så hamnar man fort norr om önskade prisbilden.

Låt oss se om någon har något bättre tips bara.

Det är ju ett jättebra utgångsläge. Jag utgår ifrån att det är dykarmodellen av Seamaster eftersom du pratar om en lite mer klassisk klocka nu så Aqua Terra är väl uteslutet att han har. Det finns en Longines Master Collection Moonphase till salu här på forumet från @Wayne som jag personligen varit sugen på och det är ju en OERHÖRT fin klocka för pengarna. Men beroende på din mans smak och tycke kanske där händer lite för mycket på tavlan.

Jag hade kikat på Frederique Constant också. Mycket prisvärda klockor som du kan köpa via gråhandlare, Chrono24 t.ex. för nästan halva listpriset. Tittar du på t.ex. Runabout-modellerna så ingår det till och med en liten modellbåt, i storlek större, i klocklådan och det kan ju vara en väldigt fin detalj.

Kika här:

www.frederiqueconstant.com

En till detalj.
Om du väljer att gå på ditt första förslag.
Som är ett bra förslag, gör något extra av det.
Tex. Välj en trevlig och bra butik. Bor du eller har tillgång till vår huvudstad så rekommenderar jag att du går dit med din man. Är en helt annan upplevelse!
Hör av dig till butiken innan och gör upp affären. Så tar du din din man och så får han en klocka och en upplevelse:)
(https://krons.se/l/klockor/longines?categories=Heritage Classic~c_heritage-classic)
krons säljer dem och de är väldigt bra att ha att göra med skulle jag säga efter egna erfarenheter.
Det kostar några kronor till mot billigaste mot nätet. Men om det händer något så är det skönt att ha en butik att vända sig emot.

Väljer du att göra det valet så ger du även bort en upplevelse. Det är något att minnas.
Lycka till!

Ps. Det finns andra butiker med ;)

Är Omegan kvarts eller automatisk/mekanisk? Jag tycker du börjar med att ta med honom på en klocksafari på stan för att se vad han fastnar för rent smakmässigt, sedan ser du vad din budget tillåter utifrån det. Eller så kör du bara rakt av på den du vill ge honom och tycker att han skulle passa i, så gjorde min fru (och den klockan älskar jag av just den anledningen) :)
*bra idé av @llesurk också

Tillbaka
Topp