• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

4r36 drar inte upp manuellt.

Emil_G

f.k.a hastkista
Jag fick precis hem en begagnad Seiko SRP-307 med ett 4r36 urverk.
Klockan var mycket väl paketerad och skicket är utmärkt, den ser närmast ut att vara i nyskick.
Det finns ett kvitto på reglering och trycktest från 2015.
Nu till problemet, när man gängar ut kronan till läge 1 och ska dra upp den så händer ingenting. Det distinkta ljudet av att mekanismen dras upp uteblir, och verket startar ej. Jag har försökt att leta efter ett läge där det fungerar, men inte hittat det. Det går bra att ställa dag och datum, den hackar även.
Urverket fungerar, dvs man kan starta det med rotorn.
Förra ägaren verkar ha burit den väldigt lite och inte reflekterat över detta.
Min fundering är om det finns någon som har haft liknande upplevelser, ev har en lösning på problemet?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Hittade detta i manual för just 4r36

Dra upp manuellt
"
Slowly turn the crown clock wise (in the 12 o'clock direction) to wind the mainspring.
Turning the crown counterclockwise (the 6 o'clock direction) does not wind the mainspring.
Continue to turn the crown until the mainspring is sufficiently wound. The second hand will start moving.
"
Sätta tiden som sådan
"
Pull out the crown to the first click. (The second hand continues moving and the accuracy of the watch is unimpaired.)
2. The date can be set by turning the crown counterclockwise. Turn it until the previous day's date appears.
Ex.) If today is the 5th of the month, first set the date to "4" by turning the crown counterclockwise
"

Alltså du ska inte dra ut kronan till något hack eller så utan bara frigöra ifrån boetten som sådan och sedan skruva för att dra upp manuellt om jag fattar det rätt, har ingen klocka med just 4r26 själv att testa på dock.
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Det stämmer bra, detta jag kallar första läget, man gängar alltså endast loss från boetten och snurrar sedan. Man hör då tydligt när mekanismen drar, detta ljud samt effekten uteblir. Jag har även märkt att kronan har ett visst "spel" från sida till sida, säg 1-2mm, minns inte hur det brukar vara på dessa men spontant känns det inte helt 100.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Det stämmer bra, detta jag kallar första läget, man gängar alltså endast loss från boetten och snurrar sedan. Man hör då tydligt när mekanismen drar, detta ljud samt effekten uteblir. Jag har även märkt att kronan har ett visst "spel" från sida till sida, säg 1-2mm, minns inte hur det brukar vara på dessa men spontant känns det inte helt 100.
Låter märkligt. Kontakte företaget du köpte ifrån och kolla vad de säger.
 
Topp