• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 eller 16660?

TLåbbman

Omega
Har lite lösa drömmar om en vintage rolex och står i huvudsak i så fall i valet och kvalet mellan 5513 och en 16660 eller liknande SD. Vill inte ha vitguldsindex och gärna med plexi. Dock är jag lite osäker på vilka refs och årgångar som kommer med detta, här är några funderingar och påståenden jag gärna vill få bekräftade eller dementerade.

16600 har safir och vitguld alla årgångar?

666 finns inte med plexi öht, där måste man sträcka sig till 1665?

666 övergick till vitguldsindex och glansig tavla runt 83? vilket innebär att den är väldigt lik 16600 from då?





tillsist undrar jag vilka 5513 har plexi och saknar vitguldsindex?

tacksam om någon kan reda ut denna härva.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
16660 finns med matt tavla, men inte med plexi.

5513 har matt tavla från sent 60-tal till tidigt 80-tal. Och har alltid plexi.
Kolla max tråd om 5513 i vintage-delen.
 

TLåbbman

Omega
ser att man får betala nästan det dubbla för en 666 med matt tavla mot en som inte har det. känns ju inte riktigt värt även om den är mycket snyggare.
 

Ryttaren

Rolex
Men en Dweller med matt tavla är ju mycket roligare och coolare... Kör SD om budgeten finns :)

Men visst, 60k får du nog ge för en hyfsat fin 16660 med matt tavla, dock safir då.
 

calzone

Vacheron
5513!
image.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Känns som båda är bra sunda investeringar om det är ok klockor. Tycker att du måste känna vad som känns bäst på armen, stor skillnad där. Stick på ett gtg så tror jag att det kan ordna sig.

Håller med om att matt tavla är så mycket finare på sd.
 

TLåbbman

Omega
Då blev valet enkelt, eller hur? Eftersom en 1665 kostar mer än en 16660 matt, så återstår 5513 från ca 1984 eller tidigare. Ett bra val, tycker jag.
A


ja, en matt SD är nästan uppe i klass med vad en 1655 kostar och då tar jag hellre en sådan. Överlag i den prisklassen finns endel annat gött, men framförallt var det nog inte den prisklassen jag hade tänkt.
 

TLåbbman

Omega
Men en Dweller med matt tavla är ju mycket roligare och coolare... Kör SD om budgeten finns :)

Men visst, 60k får du nog ge för en hyfsat fin 16660 med matt tavla, dock safir då.


70 - 80 snarare vad jag såg på chrono... och det fanns inte så jävla många av dem så de verkar vara tämligen sällsynta (därav priset såklart)
 

TLåbbman

Omega
Känns som båda är bra sunda investeringar om det är ok klockor. Tycker att du måste känna vad som känns bäst på armen, stor skillnad där. Stick på ett gtg så tror jag att det kan ordna sig.

Håller med om att matt tavla är så mycket finare på sd.


matt tavla utan vitguldsindex är mycket finare punkt. Om det inte är det är det inte vintage rolex (subjektivt i mina ögon då).
Bytte rolex till den glansiga med vitguld överlag på alla klockor där runt 83-85 eller?
Hade gärna gått på någon GTG då jag faktiskt aldrig sett någon av dem annat än på bild!
 
  • Like
Reactions: Ako

Ako

Rolex
2-Faktor

Ako

Rolex
2-Faktor
Har lite lösa drömmar om en vintage rolex och står i huvudsak i så fall i valet och kvalet mellan 5513 och en 16660 eller liknande SD. Vill inte ha vitguldsindex och gärna med plexi. Dock är jag lite osäker på vilka refs och årgångar som kommer med detta, här är några funderingar och påståenden jag gärna vill få bekräftade eller dementerade.



16600 har safir och vitguld alla årgångar?

666 finns inte med plexi öht, där måste man sträcka sig till 1665?

666 övergick till vitguldsindex och glansig tavla runt 83? vilket innebär att den är väldigt lik 16600 from då?





tillsist undrar jag vilka 5513 har plexi och saknar vitguldsindex?

tacksam om någon kan reda ut denna härva.

Om du är seriöst intresserad av ett obj. lägg upp en länk här i en egen tråd för bedömning. Här finns mycket kunskap...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
matt tavla utan vitguldsindex är mycket finare punkt. Om det inte är det är det inte vintage rolex (subjektivt i mina ögon då).
Bytte rolex till den glansiga med vitguld överlag på alla klockor där runt 83-85 eller?
Hade gärna gått på någon GTG då jag faktiskt aldrig sett någon av dem annat än på bild!

Styr GTG du!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här är min Rolex 5513 "Bicchierini" från 1989 (betyder glaskopp på Italienska = läs vitguldindex) Man lär sig mycket här på forumet
när man har varit med ett tag!:) Modellen är kanske inte i topp när det gäller 5513-modellen - men tycker ändå att modellen är intressant då det är en övergångsklocka! Blank tavla, plastglas, lugghål mm.

Lycka till med ditt inköp!

DSCF1593.JPG
 
Topp