• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

62MAS reissue ( SLA017 / SBDX019 )

tossefar

Cartier
Vilka poor man's versions finns i dagsläget? SKX031 är ett alternativ med sin något nättare boett men jag känner att det borde finnas fler <40mm med kanske lite högre finish än SKX.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Tycker nog ändå originalet är snyggare nu när nyhetens behag har släppt lite. Den nya ser lite underlig ut med den väldigt höga safiren, sen sitter indexen lite väl mycket mot mitten och är för små. Den kan vara lite väl tjock med om man får vara petig, även om den inte hade haft den där jättestora safiren
 

Bazsy

Cartier
Hör knappt vad han säger. Om han inte har koll så får @Molle och @yonsson dra lite i hans öra om ett par timmar. Han har redan påbörjade kapten spock öron :)
Han säger något som att urverket inte används i anat MM just nu utan kanske Seiko 5. Nästan som att han blandat det med 4R35 eller något. Alternativet är att jag hör/tolkar helt fel.
 

molinari

Cartier
Seiko-First-Diver-1965-SLA017-Baselworld-2017-11.jpg

Sitter bra på handleden...
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
Vad menar du den är ju lyckad ;) Jag är helt klar över att mina fråga kan uppfattas som lite underbegåvad. Men jag gillar klockan absolut försöker bara skapa mig en bild om den är värd sitt pris. Utifrån urverket kan jag iaf inte klaga och designen är tilltalande bara LE biten som jag inte har koll på eller rättare sagt är det premium bara för att klockan är en efterlängtad reissue.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tough to find anything wrong with this watch. One thing though is why make it an LE? I've seen lots of people saying they'd like a high end diver around 40mm from Seiko. You'd think it would have been a popular watch for years as the step up from MM300.
Agree 100%! Could have been a smash hit for many years as a regular model.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad menar du den är ju lyckad ;) Jag är helt klar över att mina fråga kan uppfattas som lite underbegåvad. Men jag gillar klockan absolut försöker bara skapa mig en bild om den är värd sitt pris. Utifrån urverket kan jag iaf inte klaga och designen är tilltalande bara LE biten som jag inte har koll på eller rättare sagt är det premium bara för att klockan är en efterlängtad reissue.
Jag tänkte att jag ska försöka svara på din fråga.
Om den i normalt ljus ser ut som på Worn And Wounds bilder så kommer den vara riktigt riktigt bra, lägg till att den är en LE på "bara" 2000 ex och att det är en reissue på 62MAS med ett 8L-urverk så kommer den bli omåttligt populär.

Vi som gillar SEIKO har väldigt länge väntat på en bra dykarklocka runt 40mm med 8L-urverket vilket är specifikt utvecklat för dykarklockor.

Därmed är jag någorlunda säker på att priserna om något år eller två kommer vara över dagens USA/EU-listpris. Glöm inte att endast 500 exemplar säljs på den japanska marknaden vilket bör medföra att de priserna inte blir styrande som de brukar vara. Initialt lär dock priserna sjunka typ 20%, det gör de ju i princip alltid.
 

SkitOxe

Omega
2-Faktor
Jag tänkte att jag ska försöka svara på din fråga.
Om den i normalt ljus ser ut som på Worn And Wounds bilder så kommer den vara riktigt riktigt bra, lägg till att den är en LE på "bara" 2000 ex och att det är en reissue på 62MAS med ett 8L-urverk så kommer den bli omåttligt populär.

Vi som gillar SEIKO har väldigt länge väntat på en bra dykarklocka runt 40mm med 8L-urverket vilket är specifikt utvecklat för dykarklockor.

Därmed är jag någorlunda säker på att priserna om något år eller två kommer vara över dagens USA/EU-listpris. Glöm inte att endast 500 exemplar säljs på den japanska marknaden vilket bör medföra att de priserna inte blir styrande vilket de brukar bli. Initialt lär dock priserna sjunka typ 20%, det gör de ju i princip alltid.
Stämmer det att den lanseras för 1100 eur? Hur får man säkrast tag på en? Du brukar ju veta sånt :)
 

SkitOxe

Omega
2-Faktor
Nej men över 3000 euro.
Ouch. Känns dyrt som f-n. Mycket pengar bara för att det är LE uppenbarligen. Misstänker att verkshöjden inte är on par med andra dinkor för dom pengarna.

En jävla skam att Seiko inte släpper den som en vanlig istället för LE. Dom skulle sälja som smör i solsken om dom legat runt 8 loppor eller dylikt.
 

john b

Rolex
Ouch. Känns dyrt som f-n. Mycket pengar bara för att det är LE uppenbarligen. Misstänker att verkshöjden inte är on par med andra dinkor för dom pengarna.

Vilka andra dinkor tänker du på för 30 000 med mer verkshöjd? Jag har inte beställt en 62mas men undrar vad du skulle tänka dig ha bättre specs och finish för samma pris. Även om utseende var irrelevant.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ouch. Känns dyrt som f-n. Mycket pengar bara för att det är LE uppenbarligen. Misstänker att verkshöjden inte är on par med andra dinkor för dom pengarna.

En jävla skam att Seiko inte släpper den som en vanlig istället för LE. Dom skulle sälja som smör i solsken om dom legat runt 8 loppor eller dylikt.
Det finns ju automatiska modeller för 5' och det finns automatiska modeller för 10-12. Listpriset på denna är €3800 i EU och den största anledningen är att den har 8L-urverket. Personligen tycker jag det är underbart att den har 8L då det är ett riktigt bra urverk som tidigare bara funnits i stora klockor med monoqueboett, jag har inget emot att betala extra för det urverket.

SBDX017 aka mm300 har ett listpris på 30'.
SLA017 är handpolerad (Zaratzu) har safirglas och Diashield samt tillverkas på samma ställe som GS-modellerna.

Vill du ha en billigare så köp 43mm-versionen.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tänkte att jag ska försöka svara på din fråga.
Om den i normalt ljus ser ut som på Worn And Wounds bilder så kommer den vara riktigt riktigt bra, lägg till att den är en LE på "bara" 2000 ex och att det är en reissue på 62MAS med ett 8L-urverk så kommer den bli omåttligt populär.

Vi som gillar SEIKO har väldigt länge väntat på en bra dykarklocka runt 40mm med 8L-urverket vilket är specifikt utvecklat för dykarklockor.

Därmed är jag någorlunda säker på att priserna om något år eller två kommer vara över dagens USA/EU-listpris. Glöm inte att endast 500 exemplar säljs på den japanska marknaden vilket bör medföra att de priserna inte blir styrande vilket de brukar bli. Initialt lär dock priserna sjunka typ 20%, det gör de ju i princip alltid.
IMG_0778.PNG

Ajaj kapten! Gillar att falla för grupptrycket, men gillar denna SEIKO absolut! Har iaf betalt in en handpenning och hoppas på det bästa. Notera att jag skrev Seiko i versaler första gången ;)
 
Topp