• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Abbonera / hyra / leasa klockor??? Lika befängt som jag tycker?

Skulle du kunna tänka dig att abbonera klockor från din favorit AD

• Hell yes! Jag är kvantitespundare och klarar mig på ubudet där

Röster: 3 2.4%
  • Hell no! Nix mitt klocksamlande går sina egna vägar och ingen ADs utbud klarar min aptit

Röster: 95 77.2%
  • Hmmm kanske vid rätt utbud och som komplement till övriga äventyr

Röster: 22 17.9%
  • Heureka! Jag kommer starta en watch lending club med likasinnade.

Röster: 3 2.4%

• Totala väljare
    123
Vi avlägsnar elefanten först. Har jag något egenintresse i frågeställningen? Nej!
Så vi kan köra heja grejen utan att någon blir paranoid och misstänksam. Däremot så torde diskussion och undersökning vara av intresse för både klocknördar och marknadsaktörer.
Upprinnelsen är att jag snackar med en AD och han spinner loss totalt. Han ska hitta ett sätt att köra klockor på abonnemang. Han har kanske fått smittan från Synsam, men det är ju olyckligtvis också därifrån jag har fått min kraftiga aversion. Jag får ju numer förfäkta insälj av deras jävla abonnemang vid varenda synundersökning. Samtalsämnet blir inte långlivat för att jag, där och då, tycker iden är ren skit. För det första ur ett rent kundekonomiskt perspektiv, för det andra de begränsningar i valmöjligheter det skulle innebära (jag tror alla fattar utan att jag utvecklar) men även ansvarsaspekten vid förlust och skada. Nej, jag avfärdade direkt.
Sedan börjar jag fundera lite. Jag kommer fortfarande fram till att det inte är det minsta intressant för mig. Men hur tänker ni? Skulle det kunna funka? Skulle det vara intressant för er? Håller ni med mig, det får finnas gränser på hur skinnad man blir?
Alla för och emot är välkomna. Pollen blir givetvis brutalt förenklad.
Food for thought finns även här: watchlendingclub.com
Är jag sen på bollen och ämnet har varit uppe tidigare? Skriv gärna en syrlig och lite dryg kommentar!

Senast ändrad:
Har hört talas om klockuthyrning tidigare och för mig går det fetbort. För egen del så vill jag äga min handledskompis för att få känslan av nöjdhet också. Blir lite som att låna böcker på biblioteket annars och det gör jag inte heller.
Eventuellt om man kan hyra på kort tid för att verkligen veta om man vill ha den och med mening att få köpa loss den därefter, kanske kan funka.

Tror inte att det är något som kommer att vara speciellt poppis i klockentusiastkretsar. Den enda kundgruppen som jag tror skulle kunna vara intresserade av en sådan idé är hos dem som inte har ett intresse men gärna vill visa lite bling utan att ha råd med det, lite som att dyka upp hos tinderdejten eller till klassträffen i en hyrd Ferrari.

Klock-communityn är ett synnerligen framstegsfientligt och konservativt gäng :D Jag skulle lätt kunna tänka mig att både leasa eller hyra en klocka men givetvis beroende på villkoren.

Vad är skillnaden med att köpa en sprillans Tag, förlora 45% första dagen och få en massa bekymmer med prutare och besvärliga köpare när man ska sälja om 3 år mot att leasa samma klocka med ett restvärde som överensstämmer med ett troligt försäljningsvärde? Rätt svar, ingen.

För mig som saknar en intre krets som delar intresset för klockor skulle även hyra vara intressant då det skulle ge mig möjligheten att se om en modell verkligen är värd att köpa, eller om det bara handlar om en ytlig förälskelse som försvinner lika snabbt som grannsämjan i en BRF när det ska städas på gården.
Det finns ett antal klockor jag har varit ”säker” på att jag skulle köpa, men som när jag provade på armen skapade så mycket tvivel att jag avstod.

Själva idén i sig är inte illa då detta är trenden i många produktsegment och kategorier. Däremot är det försäkrings och ansvarsdelen jag är mer tveksam till. Samtidigt så för egen del ligger klockintresset i att äga en klocka för hantverket, designen och känslan i uret.
Möjligt att detta skulle kunna "ta marknad" från piratkopiorna och tilltala de som är mer ute för status och bling än hantverket. Ärligt talat för varje försäljning som piratkopiorna eller även gråhandlen förlorar för detta så är det en klar seger.

Det här har diskuterats tidigare vill jag minnas (angående nåt videoreportage från ett företag i New York som just hyr ut klockor, och smycken). Skulle jag göra det? Troligtvis inte. Det kanske inte tilltalar klockentusiaster i första hand, bortsett kanske från möjligheten att "prova på" som någon nämnde.

Men det finns nog de som inte kan eller vill lägga pengarna på den där drömklockan, en Patek eller AP t.ex., men nån gång i livet vill uppleva den, kanske vid ett speciellt tillfälle som ett bröllop. Sedan finns de kanske de som betraktar det mer som en lyxaccessoar och gärna vill byta ofta, utan våndan och stressen att hålla på och köpa och sälja. Jag tror jag jämförde det i förra tråden med kläder och smycken som (super)kändisar har på diverse galor: De äger dem nästan aldrig, de tillhandahålls av modehus, bolag, agenter, osv. Så varför inte klockor? Inte konstigare än att hyra frack och limo till bröllopet.

Finns det marknad för det i en bonnig avkrok som Sverige? Tveksamt...

Senast ändrad:
Jag tror förutsättningen är att erbjuda detta till någon som inte är särskilt intresserad (hänger på KS).
Typ Roine Svensson som knallar in och ska köpa en ny Certina efter att konfirmationsklockan gett upp. Får-man-fresta-med-inte-bara-en-certina utan-utbytt-till-en-sprillans-ny-varje-år tugg kan kanske få gehör där. Om vi snackar en månadskostnad på någon hundring.
Obs! Ingen skugga över Certina men de är ju knasigt överrepresenterade bland folk som inte bryr som men spenderar lite ändå.
På Klocksnack tas annars idén emot som en kall hand i brallan.
Gott att man flyter medströms.

Det är ju en rätt distinkt skillnad på att vara en brukare av en produkt eller vara en engagerad konsument som har en produkt som hobby/intresse/livsstil(?). Att på ett klockforum diskutera om man borde leasa en klocka torde ju landa rätt snett (vilket svaren antyder). På samma sätt skulle jag gissa att man om på bilforum av olika slag (autopower ex) inte får så stort gehör för privatleasing av en BMW i3, även om någon säkert kan uppskatta det.

Oavsett det så har den generella konsumenttrenden gått mer åt privatleasing/abonnemang som företeelse de senare åren. På 90 talet var ju hyra av TV/VHS osv rätt stort men föll bort som produkt, kanske p.g.a. villkoren? men nu kan man ju se igen att privatleasing i olika former ökar som komplement till att köpa. Kanske primärt som komplement till delbetalning.

Jag kan förstå att man tittar på klockor som en produkt då det är en kapitalvara och tror nog att det över tid kan fungera om man hittar rätt i hur man hanterar skador/stölder/förfalskningar och annat som kanske är enklare på en klocka än andra varor.

Det är ju en rätt distinkt skillnad på att vara en brukare av en produkt eller vara en engagerad konsument som har en produkt som hobby/intresse/livsstil(?). Att på ett klockforum diskutera om man borde leasa en klocka torde ju landa rätt snett (vilket svaren antyder). På samma sätt skulle jag gissa att man om på bilforum av olika slag (autopower ex) inte får så stort gehör för privatleasing av en BMW i3, även om någon säkert kan uppskatta det.

Oavsett det så har den generella konsumenttrenden gått mer åt privatleasing/abonnemang som företeelse de senare åren. På 90 talet var ju hyra av TV/VHS osv rätt stort men föll bort som produkt, kanske p.g.a. villkoren? men nu kan man ju se igen att privatleasing i olika former ökar som komplement till att köpa. Kanske primärt som komplement till delbetalning.

Jag kan förstå att man tittar på klockor som en produkt då det är en kapitalvara och tror nog att det över tid kan fungera om man hittar rätt i hur man hanterar skador/stölder/förfalskningar och annat som kanske är enklare på en klocka än andra varor.

Ställer mig bakom @Espresso här, så länge det finns en vettig lösning här för ansvaret och att upplägget är ekonomiskt jämförbart/fördelaktigt med att köpa till listpris så är jag positiv till upplägget. Sen blir det ju en avvägning varje gång man köper...
För industrin i stort kan jag tänka mig att det kan vara ett lämpligt sätt att nå ut till en större målgrupp.

Ställer mig bakom @Espresso här, så länge det finns en vettig lösning här för ansvaret och att upplägget är ekonomiskt jämförbart/fördelaktigt med att köpa till listpris så är jag positiv till upplägget. Sen blir det ju en avvägning varje gång man köper...
För industrin i stort kan jag tänka mig att det kan vara ett lämpligt sätt att nå ut till en större målgrupp.
Med det sagt kan ju en följdfråga klart vara, skulle jag själv använda det. Nej troligtvis inte, men så hänger jag också på ett klockforum och har hittills aldrig lyckats sälja någon av de klockor jag köpt så jag är nog långt från målgruppen. :)

Haha för väldigt många på KS måste det väl vara idealiskt att leasa klockorna med rätt att byta modell varannan månad. Den genomsnittliga ägandetiden och realiserade restvärdet talar för att KS borde vara den idealiska målgruppen!:D:D:D

Haha för väldigt många på KS måste det väl vara idealiskt att leasa klockorna med rätt att byta modell varannan månad. Den genomsnittliga ägandetiden och realiserade restvärdet talar för att KS borde vara den idealiska målgruppen!:D:D:D
rationellt kan det nog ligga något i det (om vi bortser från privatekonomiska aspekter som ränta, avgifter osv) men tror du inte krocken kommer i att en hobby sällan är rationell och mer emotionell och då känns det lite "fult" att leasa kontra att ha införskaffat sin egen klocka?

@Derix Kanske du svarade på min fundering indirekt i ditt svar nu precis :D:D

rationellt kan det nog ligga något i det (om vi bortser från privatekonomiska aspekter som ränta, avgifter osv) men tror du inte krocken kommer i att en hobby sällan är rationell och mer emotionell och då känns det lite "fult" att leasa kontra att ha införskaffat sin egen klocka?
Jo säkert. Jag tror också att vi alla varje gång vi köper en ny klocka känner att detta... detta blir en keeper!:)

Hmm . Handlar det om någon form av abonnemang/leasing är det nog ingenting för mig. Men om det rör sig om korttidshyra hade det varit en annan femma. Ibland kanske man vill ha något speciellt bara för en kväll? Precis som jag vid något tillfälle hyrt högtidsklädsel så kan jag absolut se mig själv hyra en fin klocka om jag känner att jag inte själv äger någon passande för tillfället.

Leasingbil är också korkat!
Det är det nog faktiskt inte. Den generation som nu tar över har inte alls samma behov av att"äga" saker. Att istället ha tillgång till funktionen "bil" med rymlig kombi i vardagen, en vecka sportbil på sommaren och viss del andrabil vid behov till en förutsägbar kostnad kommer att vara väl så intressant. Att låta tex BMW hantera en hel bilflotta med finansiering, egen reparation (Ingen traditionell vagnskade försäkring) och slå ut detta på stort antal bilar kommer att vara svårslaget. Det visar sig ju redan nu att vissa (inte alla förvisso) leasing upplägg är rejält svåra att slå via privat ägande.

Det var det dummaste jag läst idag. Gränsen för leasing går vid bilar - efter det är det bara korkat.
Mmm kanske det... Thorn hyrTV var väl ingen lysande idé men generellt rör sig mycket olika saker mot att konsumeras som tjänst istf att äga. Vi köper ju tex inte egen musik och egna filmer längre och även om Spotify och Telia play inte är leasing i traditionell bemärkelse så är det ändå ett hyresavtal liksom mycket annat idag.

För mig är man på samma nivå som att bära en kopia ifall man ”flashar” en klocka man inte äger.

Jag lockas inte speciellt mycket av tanken att hyra en klocka, det känns inte rätt. Men det får mig att fundera kring ditt resonemang dock. Hur går tankegångarna kring flashandet av leasingbilar? Eller exempelvis en lägenhet/villa där banken oftast äger mer än 50% av ytan? :angel: Svårt dock att dra några paraleller till kopia-världen gällande leasingbilar eller bankägda boenden.

Jag lockas inte speciellt mycket av tanken att hyra en klocka, det känns inte rätt. Men det får mig att fundera kring ditt resonemang dock. Hur går tankegångarna kring flashandet av leasingbilar? Eller exempelvis en lägenhet/villa där banken oftast äger mer än 50% av ytan? :angel: Svårt dock att dra några paraleller till kopia-världen gällande leasingbilar eller bankägda boenden.
Att jämföra med lån på lägenhet/villa känns också lite långsökt kanske enligt mig. Det är ju på det viset det funkar för nästan alla som har ett boende idag. Man kan kanske däremot jämföra med dom som har tagit vanliga lån för att kunna köpa sina handledskompisar och det finns nog en hel del av den sorten.

Tillbaka
Topp