• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Abbonera / hyra / leasa klockor??? Lika befängt som jag tycker?

Skulle du kunna tänka dig att abbonera klockor från din favorit AD

• Hell yes! Jag är kvantitespundare och klarar mig på ubudet där

Röster: 3 2.4%
  • Hell no! Nix mitt klocksamlande går sina egna vägar och ingen ADs utbud klarar min aptit

Röster: 95 77.2%
  • Hmmm kanske vid rätt utbud och som komplement till övriga äventyr

Röster: 22 17.9%
  • Heureka! Jag kommer starta en watch lending club med likasinnade.

Röster: 3 2.4%

• Totala väljare
    123
Att jämföra med lån på lägenhet/villa känns också lite långsökt kanske enligt mig. Det är ju på det viset det funkar för nästan alla som har ett boende idag. Man kan kanske däremot jämföra med dom som har tagit vanliga lån för att kunna köpa sina handledskompisar och det finns nog en hel del av den sorten.

Det är väl ungefär denna princip Klarna byggt upp sin verksamhet på? At erbjuda avbetalning på alla möjliga och omöjliga köp är ju en konsumentkredit. Och min uppfattning är att folk använder detta för köp som är högst jämförbara med klockor. Så från det steget så tänker iaf jag att hyra kanske kan ha vissa fördelar såsom inget bundet kapital och ingen värdeminskning/servicekostnad att ta hänsyn till. Dock så försvinner de ekonomiska fördelarna ju länge man hyr.... Hyrköp kanske vore lämpligt?

För mig är man på samma nivå som att bära en kopia ifall man ”flashar” en klocka man inte äger.

Min uppfattning är att om man bär en klocka enbart för flashandet så sorterar jag in dig i samma fack oavsett hur du finansierat den eller om det är en äkta/kopia. :cigar:

För mitt vardagliga liv så ser jag inget alternativ till att köpa, jag är för orädd om dem. Men den dagen jag (mot förmodan) blir inbjuden till Nobelmiddagen så skulle jag nog gärna hyra en Cartier eller Vacheron tsm med fracken som jag också kommer hyra ;)

Haha! Förlåt men minns när Thorn hyrTV hamnade i soptunnan hos Sverker i Plus efter att hyran på en tjockTV med inbyggd VHS (redan då klart föråldrat) av någon anledning bara löpt på under åren, utan att Thorn erbjudit henne att köpa loss den. Slutade med att hon köp skiten typ 3-4ggr. Sverker: "Men säg mej, ska det vara så, ska det vara så?!"
IMG_20200815_080207.png

Mmm kanske det... Thorn hyrTV var väl ingen lysande idé men generellt rör sig mycket olika saker mot att konsumeras som tjänst istf att äga. Vi köper ju tex inte egen musik och egna filmer längre och även om Spotify och Telia play inte är leasing i traditionell bemärkelse så är det ändå ett hyresavtal liksom mycket annat idag.

Att jämföra med lån på lägenhet/villa känns också lite långsökt kanske enligt mig. Det är ju på det viset det funkar för nästan alla som har ett boende idag. Man kan kanske däremot jämföra med dom som har tagit vanliga lån för att kunna köpa sina handledskompisar och det finns nog en hel del av den sorten.

Hur tycker du argumentet står angående leasingbilar då? En helt klart jämförelsebar grej, men kanske är en känslig punkt för vissa (påstår inte att det är det för dig) eftersom så många har sin bil på leasing och gärna flashar med den.

Det är väl ungefär denna princip Klarna byggt upp sin verksamhet på? At erbjuda avbetalning på alla möjliga och omöjliga köp är ju en konsumentkredit. Och min uppfattning är att folk använder detta för köp som är högst jämförbara med klockor. Så från det steget så tänker iaf jag att hyra kanske kan ha vissa fördelar såsom inget bundet kapital och ingen värdeminskning/servicekostnad att ta hänsyn till. Dock så försvinner de ekonomiska fördelarna ju länge man hyr.... Hyrköp kanske vore lämpligt?
Hyrköp där man köper loss efter hyrestiden känns inte lika märkligt kanske. Då menar man ju från start att behålla klockan.

Finns en hel del klockor jag skulle vilja ha en sommar eller kortare tidsperiod utan att köpa dem. En del Oris, Sinn, Seiko, Grand Seiko etc. Att slippa sälja dem vid tidsperiodens slut har ett värde, likaså att slippa ta värdetappet ensam.

Just nu råkade jag slira in i Cartiertråden och tittar på vilka Cartier jag borde ha. Där skulle det kännas fel att hyra. Tyder kanske på att jag tycker om dem... hmmm.

Hur tycker du argumentet står angående leasingbilar då? En helt klart jämförelsebar grej, men kanske är en känslig punkt för vissa (påstår inte att det är det för dig) eftersom så många har sin bil på leasing och gärna flashar med den.
Om jag hade leasat något så hade i alla fall jag inte känt sakerna som mina. Förtar känslan hos mig en aning, dock börjar det ju bli mycket vanligt när det gäller just bilar.

Hyrköp där man köper loss efter hyrestiden känns inte lika märkligt kanske. Då menar man ju från start att behålla klockan.

Den situation jag ser fram mig för ett hyrköp att jag tänker att någon gång i framtiden vore kul att ha ett värdefullare ur som får gå i arv. Normalt tittar jag mest på andrahandsmarknaden för mina köp men för riktig långsiktighet över generationer så ser jag fördel med att vara enda ägaren (samma princip som med bil).
Det går naturligtvis att knalla över till AD och prova men tycker att upplevelser i butik och hemma efter att ha burit den ett par veckor är olika... Hör skulle hyrköp vara lockande...

Jag tycker att man är korkad om man äger en el- eller hybridbil privat istället för leasing via företaget då du har en rejäl rabatt på förmånsvärdet.
Jag tycker elbil över lag är korkat!
Tekniken är inte tillräckligt utvecklad och när den blir det så kommer det inte finnas ström så det räcker till.
Förmånsbil är generellt en dålig affär men det är ju bilaffärer över lag.

Som med mycket när det kommer till konsumentbeteende förändras det såklart över tid. Klockor och dylikt är nog inte den första kategorin som förändras (obviously) men det kommer säkert att komma.

Se på hur viktigt det var förut att äga sin musik, ha skivsamlingar att visa upp, köpa vinyler och CD skivor att vara stolt över. Det var status då. Idag är ju det som bortblåst. Vad gäller idag då för att uppnå status inom musik? Jo att kunna mycket kuriosa, textrader, vem som skrivit texten, vad bandmedlemmarna heter i mellannamn, historik om bandet, genren osv. Då är man minsann musikintresserad och kunnig! Trots att man inte äger en enda skiva.

Så statusmarkörer inom smycken, klockor osv kommer nog säkert att förändras, men det behövs en katalysator samt att de med kapital (inte bara ekonomiskt utan också socialt och kulturell) plockar upp nya trender som tricklar ner till massorna

Som med mycket när det kommer till konsumentbeteende förändras det såklart över tid. Klockor och dylikt är nog inte den första kategorin som förändras (obviously) men det kommer säkert att komma.

Se på hur viktigt det var förut att äga sin musik, ha skivsamlingar att visa upp, köpa vinyler och CD skivor att vara stolt över. Det var status då. Idag är ju det som bortblåst. Vad gäller idag då för att uppnå status inom musik? Jo att kunna mycket kuriosa, textrader, vem som skrivit texten, vad bandmedlemmarna heter i mellannamn, historik om bandet, genren osv. Då är man minsann musikintresserad och kunnig! Trots att man inte äger en enda skiva.

Så statusmarkörer inom smycken, klockor osv kommer nog säkert att förändras, men det behövs en katalysator samt att de med kapital (inte bara ekonomiskt utan också socialt och kulturell) plockar upp nya trender som tricklar ner till massorna
Var man intresserad av musik förr i tiden så fanns det inga alternativ än att äga sin musik! Spotify och liknande tjänster har inte funnit i så många år!

Var man intresserad av musik förr i tiden så fanns det inga alternativ än att äga sin musik! Spotify och liknande tjänster har inte funnit i så många år!

Sen är ju musik en vara som lämpar sig extremt väl till kopiering... Innan Spotify så var det ju både kassett bootlegging och Napster... Jag har svårt att se hur samma koncept ska appliceras på klockor men det betyder ju definitivt inte att det inte går, som det nämndes ovan så behövs det bara rätt katalysator....

En intressant idé och jag kan helt klart se att det skulle finnas en efterfrågan även om den kanske inte är så stor här i Sverige. Det är ingenting för mig men jag kan ändå se fördelarna med det och som @Bezelman var inne på så rör vi oss mer och mer mot prenumerations- och hyrlösningar både för digitala produkter och tjänster men även fysiska produkter. Bilar, verktyg, sportutrustning m.m. Varför inte klockor? :)

Jag tycker att man är korkad om man äger en el- eller hybridbil privat istället för leasing via företaget då du har en rejäl rabatt på förmånsvärdet.
Nu är ju detta fel tråd att snacka elbilar men som ensam ägare i ett AB är det inte jättebilligt med leasingbil, kan finnas bättre alternativ än att leasa på bolaget.

OnT: Ingenting för mig att hyra klockor men antar att efterfrågan skulle finnas ute på stan!

Nu är ju detta fel tråd att snacka elbilar men som ensam ägare i ett AB är det inte jättebilligt med leasingbil, kan finnas bättre alternativ än att leasa på bolaget.

OnT: Ingenting för mig att hyra klockor men antar att efterfrågan skulle finnas ute på stan!
Håller med att det är fel tråd men allt annat lika är det odiskutabelt fördelaktigare att ta bilen via bolaget om det är en miljöbil. Det går liksom inte att diskutera.
On topic skulle jag aldrig leasa en klocka.

Njae. Det är väl inte den typ av klockbärare man är även om man ibland säljer något man tröttnat på. Om det handlar om en smartklocka likt Applewatch kan jag se fördelar. Lite som att byta telefon var annat år då det kommer nya funktioner. En vanlig klocka blir ju inte utdaterad, men det är klart, man kan ju abonnera på glasögon, så för rätt kunder är det säkert kul.

Här är ett försök att strukturera diskussionen genom att bryta ner och definiera nyttan som ges av hyra, leasing och abonnemang av klockor. Attraktionen med att hyra eller abonnera är i hög grad beroende av hur upplägget ser ut och vilka värden det medför.

Rent generellt så innebär hyra, abonnemang och leasing vitt skilda för- och nackdelar. Vilka värden är intressanta för dig?

Finansiering
Man vill inte eller kan inte betala objektet rakt av, men vill ändå ha tillgång till det. Detta kan så klart vara intressant i samband med klockor. Det kostar alltid mer att använda en finansieringslösning än att köpa objektet rakt av, då den som tillhandahåller finansieringen vill ha ränta som ersättning för att pengar idag är mer attraktiva än pengar i morgon, samt för att ersätta krediförluster. Även om objektet i sig funkar som säkerhet, som är vanligt vid billån, så finns det alltid en risk att säkerheten försvinner eller skadas. Om det i något fall är billigare att finansiera än att köpa rakt av beror det på att det finns en subvention. Att företag leasar förmånsbilar är ett specialfall där nyttan hänger ihop med skattelagstiftningen. Företag får dra av halva momsen på leasingavgifter, men får inte dra av någon moms alls på inköp av förmånsbilar. Detta momsavdrag kan beroende på ränteläget ibland vara större än kreditkostnaden för hela leasingaffären.

Delat nyttjande
För saker som man inte behöver kontinuerligt kan det vara ekonomiskt fördelaktigt med delat nyttjande. Funkar jättebra med hyrbilar när man vistas på fjärran ort eller maskiner som man behöver nyttja en kort tid. Konsensus i denna tråd verkar vara att det inte är speciellt intressant för klockentusiaster.

Flexibilitet
Det är ganska vanligt med lösningar som gör det enkelt att byta eller lämna tillbaka objektet utan att man själv behöver ta omaket och risken med att själv behöva sälja det. Privatleasing av bilar hamnar här. Min personligt åsikt är att det alltid blir dyrare, då ingen tar på sig jobb eller risk utan ersättning. Dock kan den som tillhandahåller tjänsten ha tillgång till en väldigt effektiv marknad för att omsätta objekten, samt stor skicklighet att göra detta, vilket medför att brukaren tycker att det är värt att betala för flexibiliteten. Glasögon är ett intressant fall som jag grubblat en hel del på, då min fru har abonnemang på flera glasögon. Det finns ju ingen andrahandsmarknad för begagnade glasögon, så de kunder som behåller samma abonnerade glasögon i flera år subventionerar troligtvis andra kunder som byter så ofta som avtalet tillåter.

Så vad är egentligen intressant för dig i samband med klockor: finansiering, delat nyttjande eller flexibilitet (eller något annat som jag missat)?

• Like
Reactions: HSK
Vet inte på vilket sätt det har med saken att göra men du får gärna berätta för mig hur man kan köpa en modern bil alla kategorier och kalla det en bra affär.
Reagerade mest på att elbilar skulle vara idiotiskt. Vad gäller om en bil är en bra affär så kan det ju absolut vara det om nyttan överstiger kostnaden vilket ju gäller för alla prylar man köper. Även klockor fast då kanske nyttan är mer diffus.

Reagerade mest på att elbilar skulle vara idiotiskt. Vad gäller om en bil är en bra affär så kan det ju absolut vara det om nyttan överstiger kostnaden vilket ju gäller för alla prylar man köper. Även klockor fast då kanske nyttan är mer diffus.
Bilaffärer är generellt dåliga sen kan dom givet vara bättre eller sämre. Finns nog inte många lägen elbilen eller hybriden blir billigare i slutänden än motsvarande med förbränningsdrift. Högt inköpspris gör tyvärr att de flesta el och hybrider är ett sämre val oavsett körsträcka.

Bilaffärer är generellt dåliga sen kan dom givet vara bättre eller sämre. Finns nog inte många lägen elbilen eller hybriden blir billigare i slutänden än motsvarande med förbränningsdrift. Högt inköpspris gör tyvärr att de flesta el och hybrider är ett sämre val oavsett körsträcka.
Tycker du har fel på flera punkter. Dels för att de flesta el och hybrid bilar köps som leasing med lägre förmånsvärde dels för att andrahandsvärdet är högt på elbilar och dels för att vi helt enkelt skall den vägen. Att bilar är dyrt är ju självklart men många av oss har inte T bana att tillgå och nyttan av bilen kan vara månadslön eller inte. Men nu blir vi alldeles för OT så jag släpper här

Jag är gammaldags på så vis att jag vill äga såväl klockor som kläder och möbler och husgeråd. Men som komplement, som en möjlighet att testa en klocka innan köp skulle det kunna funka. Men jag skulle ändå köpa mina tänkta keepers.

Ser fram emot den dagen jag ger en kommentar till någon som bär typ en valfri Rolle och får till svar: "Njaae jag bara hyr den för ikväll.."

Med risk för att låta syrlig, så känns detta mest som en lösning för dylika typer som sparar hela året för att hyra en italiensk sportbil och åka till Båstad på tennisvecka och spruta mousserande vin. Det finns en moralisk aspekt också. Den korta tidspreferensen blir allt mer norm, Spara och Slösa är inte längre ledstjärna och fler och fler försätter sig i ekonomisk knipa i statusjakten. Med krediter och "betala senare"-erbjudanden så äger många inte ens kläderna de bär!

Med det sagt finns det väl fortfarande stunder då det vore trevligt, som exempel då man är väldigt osäker och vill testa en tid!

Senast ändrad:
Watch Gang kör ju med någon form av prenumeration på klockor. Nu har jag inte forskat så mycket i detta men kommentarerna i deras annonser som dyker upp på Facebook brukar vara rätt underhållande, många verkar hävda att man får fake klockor, dåliga märken som inte ens är värda prenumerationsavgiften osv. Jag personligen köper nog helst det jag bär, då är det min och ingen annans ;)
https://www.watchgang.com

Tillbaka
Topp