• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AC i lägenhet

hampusg

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj! Efter fjolårets supervärme funderar vi på att skaffa AC i lägenheten. Tyvärr är vi för lata och ohändiga att slå till med en ordentlig AC med statiskt utblås. Drömmen vore att ha en liten portabel låda som man kan ställa ut och in från garderoben vid behov.

Är det någon som äger en sådan eller har erfarenhet av vad man bör tänka på?

Halloj! Efter fjolårets supervärme funderar vi på att skaffa AC i lägenheten. Tyvärr är vi för lata och ohändiga att slå till med en ordentlig AC med statiskt utblås. Drömmen vore att ha en liten portabel låda som man kan ställa ut och in från garderoben vid behov.

Du måste ha en slang som går ut genom fönstret

Som nedan talare. Utblås genom fönstret. Extremt mkt varm luft som måste ut.

Kolla luftmiljöbutiken

Har vivax o är nöjd
Satsa på en tyst annars jobbigt

Se till att du får ordentligt tätt kring fönstret där du hänger ut frånluftsslangen. Jag köpte en skiva frigolit från bygghandeln som jag skar till. Hur stort är utrymmet du tänkte ha ac:n i?

Strunta i AC. Det är ohygieniskt och det bildas lätt mögel i maskinen. Köp några luftrenare från Electrolux istället. Obs, jobbar inte på Electrolux : )

Nej, självklart inte.

Men den gör jobbet och är tillräcklig och dessutom rengör den luften. Mycket billigare också.

Har man ett normalstort hus borde man köpa ca 3 stycken och placera ut strategiskt i byggnaden
Tillräckligt om man är kvinna som alltid fryser. Tjockismän vi svettas även vid bris. Behövs 17c på AC för att göra skillnad.

IMG-20190606-WA0006.jpeg

Jag köpte en rätt rejäl best för att kyla sovrummen. Har hittills i år förbrukat 27kWh och kyler ett mindre rum väldigt snabbt. Jag har inte brytt mig om att täta runt utloppsslangen av den enkla anledningen att om den ska kunna blåsa ut luft, då måste det komma in ny luft i rummet. Stora rummet på övervåningen som angränsar till sovrummen brukar vara runt 27 en solig sommarkväll, och då är det bättre om den nya luften kommer utifrån där det kanske är runt 20. Har man inte tillräckligt med tilluft tappar man mycket prestanda.

Det är vettigt att köpa en AC till lägenhet - men köp inget skit. Då kan du lika gärna köpa några fläktar och sitta i kallingar i soffan.

En bra med inverter är stor skillnad mot slangmonstren som säljs på Elgiganten. Kostar lite mer, men tystare och effektivare. Samma funktion som en luftvärmepump med utedel, fast "flyttbar" (lite besvärligt att flytta) men behöver bara ha ett fönster öppet runt 12mm för att få ut kabeln som connectar utedelen.

En snabb sökning på google hittar ingen vettig återförsäljare i Sverige. Slut i lager här:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/kylbag-4-5/

Kanske inte finns marknad här?

Har en i förrådet, användes flitigt förra året, men inte tagit upp den än. Bra fläkt i sovrummet, en i TV-rummet, så har fungerat hittills.

Den pryder inte sin plats...

Är det någon som lyckats hitta något bra fönsterkit?

Så här ser mina fönster ut..
20210531_161146.jpg

Och dagens set up. Vilket fungerar hyfsat. Får ner det till runt 21c med på 28c ute.
20210531_161535.jpg

Går de där att ta bort utan att färgen på fönstren följer med?

De verkar sättas med kardborrband som klistras fast vid fönstret/dörren men verkar oklart med borttagning av bandet sen...
Nej…..all färg åker av…..även den på väggarna……och i hallen…..

Någon som har en fast installerad AC i hus, typ värmepump? Vi har mycket varmt på sommaren pga av stora fönsterpartier så nu funderar jag på att installera en AC. Vad ska man välja för märke och effekt? Huset är på 110 m2.

Hade en tidigare i träkåk. Löste problemet med utluft genom att såga upp ett hål med håltagare i fasaden. Nu kör vi med en riktig. Obs i Grekland
8F4520EA-DD46-4A28-B87E-46E80C5B9936.jpeg

Tillbaka
Topp